Gå til innhold

Er ikke dette litt frekt?

Anbefalte innlegg

Jeg var innim kiwi og skulle kjøpe meg røyk.

Jeg vet jo jeg ikke burde røyke når jeg går gravid, men har vært kjempeflink og holdt meg til kun 2 om dagen.

(røyka vel en 15 om dagen før jeg ble gravid)

Så sier han ung gutten bak kassa: Du vet du ikke skal røyke når du er gravid vel?

Jeg ble så paff at jeg ikke viste hva jeg skulle si, jeg tenkte bare HOLD KJEFT!

Ble skikkelig i dårlig humør den dagen, Skal heller ikke så mye til før jeg blir lei meg om dagen.. Er jo litt ekstra sårbar når man er gravid..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5260421-er-ikke-dette-litt-frekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det var kjempe bra at han sa det til deg jeg.

Det viser at han er ganske opplyst til aa vaere en ung gutt.

Jeg synes det er helt forferdelig at du royker naar du er gravid, saa jeg har desverre ingen sympati for deg i det hele tatt.

Jeg brukte selv aa royke saa jeg vet at det kan vaere vanskelig aa slutte, men det aa vaere gravid og ha et liv inne i seg er vel den beste grunnen av alle, synes du ikke?

Jeg er fullstendig imot røyking i svangerskapet, og det har jeg ikke tenkt å legge skjul på. Men jeg tror nok ikke at jeg ville sagt noe dersom jeg satt i kassen og en gravid dame skulle kjøpe røyk. Kanskje, KANSKJE jeg ville laget et litt "oppgitt" ansiktsuttrykk, hehe....

Dette var helt unødvendig av han å si! Hadde jeg vært deg ville jeg slengt tilbake en kommentar! Som om du ikke vet at det er usunt!! Det er jo ikke sunt for en som ikke er gravid heller! Slenger han ut sånne kommentarer til alle som kjøper røyk?? Herregud for en tosk.. Har selv fått kommentarer når jeg kjøper øl eller røyk til gubben, og mener at det er søren ikke noe de har noe med uansett, og TRO meg! Jeg sier ifra til de!!!

Til monix68; Kjempe flott for deg at du har klart å slutte, men ærlig talt.. Jeg tror HI skjønner at hun ikke burde røyke.. Dårlig samvittighet klarer hun nok å gi seg selv..

Mulig jeg er litt hormonell og aggressiv nå, men jeg mener det at det ikke er butikk ansatte sin oppgave å bestemme hva du skal kjøpe!

Annonse

Nettopp, tenkte akkurat det samme. Mannen min røyker og jeg har aldri tenkt over at det kan tolkes som om jeg kjøper pakken til meg selv når jeg kjøper med noen pakker røyk til ham når jeg handler matvarer. Så det hadde jeg syntes var veldig frekt om noen hadde sagt det til meg.

He he, en liten opplyst gutt!!

Er fullstendig imot røyking i svangerskapet, sluttet selv for noen år siden, og forstår ikke hvorfor ikke flere gjør det..var ikke så vanskelig..

Men, var jo ikke det som var spørsmålet..

Er vel litt små frekkt å komme m en sånn kommentar ja, han er jo tross alt i etservice yrke og skal ikke fornærme kundene.

Supert gjort av han.. Sånne bør vi ha flere av. Ei venninne av meg jobba på en kiosk og hu solgte ikke røyk til gravide. Selv om det var fult bak henne sa hun bare "sorry tomt".

Digger henne den dag i dag for det!!!

Dere som røyker og er gravide er fæle rett og slett.

Vi var på Ullevål stadion i forrige uke og så Norge- Sør Korea, på raden foran oss satt et ungt par, hun med stor mage. Han tente først opp en røyk, røykte litt og ga den videre til sin gravide kjæreste. Jeg og de jeg var med fikk det alle med oss og ble helt sjokkert. Jeg klarer ikke å ha respekt for noen som røyker med et liv i magen sin. Jeg ahr selv vært røyker i mange år og sluttet1 år før jeg ble gravid. OM jeg hadde røykt hadde verken jeg eller min samboer tillatt at jeg fortsatte med dette. I dagens samfunn er man så opplyst om skaden til røyk, og ingen vil vel utsette sitt ufødte barn noe slikt?! Beklager om jeg tråkker på noen røykeres tær her, men røyk og svangerskap hører bare ikke sammen.

Ingen sa noen til jente på tribunen, men det får alle til å tenke sitt. Jeg hadde ok heler ikke sat noe til deg på butikken, du kunne like godt ha kjøpt til noen andre. I mitt stille sinn ville jeg nok ha tenkt,;håper ikke hun kjøper den til seg selv"

Det syns jeg ikke var frekt i det hele tatt! Bra at han satte igang en liten tankeprosess hos deg!! Tror ikke babyen din setter så stor pris på at du røyker. Ja, du er flink som har redusert fra 15, men jeg er sikker på at du greier å kutte ut de siste to hvis du virkelig vil!!

Fy deg!!

syns det er frekt ei, ingen som vet hvor vanskelig det er å slutte å røyke før man har prøvd.

har man kommet seg ned te 2 om dagen er det mye bedre en 15.

alle gravide vet det er farlig å røyke, og kjefter nok på oss selv om ikke andre skal hjelpe til og. iallefall de vi ikke kjenner! og det er ikke bare å kutte ut... man skal leve med humøret og suget og!

kjenner mange som klarte å slutte, men også mange som ikke klarte.. vi er alle forskjelige...

Annonse

Dette opplevde jeg for et par uker siden også.Var med søstera mi på shopping,hun hentet meg her hjemme og vi stoppet på butikken som er rett nedenfor der jeg bor.Søstera mi sendte med meg penger inn til 20 prince mild,en halvliter solo og ei pakke ekstra tyggegummi.Dama bak kassen,som for øvrig er stedets største sladrekjerring,bemerket at det var svært dårlig av meg å røyke!Dette til tross av at jeg aldri har kjøpt ei røykpakke hverken før eller etter.Jeg ble rimelig forbannet,pekte på søstera mi som satt i bilen rett utenfor,og sa at det er hun som skal ha dette jeg kjøper og ikke jeg!Og hvis hun ville så kunne jeg hente henne så hun fikk det bekreftet hvis det var så jævlig mye om å gjøre!Jeg sa også at søstera mi er 33 år,og at hun røyker så mye hun vil,og det hadde jeg også gjort hvis jeg hadde følt for det!!(HORMONER!!!)Da ble hun lettere rød i ansiktet,svarte meg ikke og ga meg vekslepengene.Folk som sitter bak ei kasse på supern,har INGENTING med hva andre kjøper,eller hva dem putter i seg,gravid eller ikke.Selv om jeg kan skjønner tankegangen deres,så har dem faktisk ikke lov til å uttale seg på den måten!

Jeg syns den unge mannen bak kassen har helt rett: Du burde ikke røyke når du er gravid! Og det vet du egentlig selv, så det er vel derfor du blir så utrolig sur og bryr deg om at fremmede sier sånne ting til deg...

Jeg føler meg i posisjon til å si det for jeg røyket mer enn deg før jeg ble gravid (15-20 dagen i over 10 år), men stumpet røyken den dagen jeg så de to blå strekene! Har ikke røyket en eneste røyk siden det. Det var faktisk ikke så ille som jeg trodde det skulle bli... Var livredd for å slutte før for å gå glipp av all kosen og den digge følelsen det er med en røyk når man er stressa osv... Det er bare bullshit! Livet mitt er like fullverdig nå uten røyk som det var med! Og mannen min røyker som en svamp, så jeg kan ikke si det har vært FÅ fristende situasjoner...

Men HERREGUD; vil du virkelig gjøre noe som kan skade babyen inni magen din???? Og hva er vitsen med 2 om dagen? Det er jo bare tull!

Vet jeg kommer til å få pepper nå - men det er det verdt hvis jeg kan få bare en gravid til å tenke seg om to ganger før hun tenner opp røyken..

Synes ikke det var riktig av han å si det i det hele tatt.. Det er jo personlig valg!!

Ser noen av dere mener det var riktig av han og si det, så hvis det var en ganske stor (kraftig, feit) mann som kom innom en butikk og kjøpte masse snop, godt og brus og annen feit mat skal man si ifra til han også da, at man ikke har godt av det?? Han vet vel det fra før og trenger ikke å få høre det av en som sitter i kassa?? Er jo ikke sikkert det var til han en gang!!!

La folk få bestemme selv hva de vil gjøre!!!!!

Problemet her er vel at hun ikke bare bestemmer over seg selv lenger, hun har tross alt en liten baby å ta hensyn til og det synes jeg virkelig burde bety MYE mer enn hennes egen egoistiske trang til å røyke.

Ja vi vet alle at det er vanskelig å slutte, men i bunn og grunn er det bare viljen det står på og med en baby i magen burde motivasjonen være på topp.

Nei, flott sier jeg. Hun fortjener å høre det og det gjør alle dere andre som er så egoistiske at dere røyker i svangerskapet!!!!

Personlig valg? Er alle personlige valg riktige da? Er alle personlige valg BRA, og noe man ikke skal bry seg med? For en iskald verden det ville vært dersom man aldri skulle bry seg, aldri si fra!

Utrolig at noen faktisk synes gutten var frekk, fordi han tenkte på det lille livet i magen. Synes det var en omtenksom og opplyst gutt, selv om jeg ikke helt vet selv om jeg hadde kommet til å sagt noe dersom jeg satt i kassen.

Og det der med den feite mannen som skulle kjøpe snop - herregud, han har jo ingen baby i magen å ta hensyn til! At røykere/snopere/fastfoodjunkies osv. bryter ned seg selv og sin egen kropp, gir jeg en god, lang en i - men man har ansvar for noen andre med en gang man er gravid.

Hvis noen ville se en voksen person holde hånda over munnen til en baby og ikke la den puste, villle det jo umiddelbart vekke respons - folk ville nok si tydelig ifra om at dette er uakseptabelt. Jeg ser ingen forskjell mellom en slik scenario en røykende gravid kvinne - hun nekter jo også barnet sitt oksygenet hver gang hun tar et drag. Er man voksen nok til å bestemme seg for å få et barn, så er man også voksen nok til å prioritere barnets helse framfor sitt røykesug. Null sympati fra min side!

Stemmer bare i, og er enig med alle her som støtter guttens kommentar!

Det finnes INGEN argumenter for at det er OK å røyke når man er gravid, selvom det er et individuelt valg.

Har også selv røyka i mange år, og det går ikke an å si at det er så innmari vanskelig å slutte -Og man kan heller ikke støtte hovedinnlegger med å si "hun skjønner sikkert selv at hun ikke burde":

Hadde hun forstått det nok, hadde hun lagt inn dette innlegget på et annet forum enn her -Og hun hadde kutta ut røyken for lenge siden! Samme om det er 1 eller 20 -Det er forkastelig å røyke når man har et liv i magen UANSETT!!!

Ansatte i en butikk har ingenting med å kommentere hva kundene handler.

Jeg synes også det er fælt å se en gravid som røyker fordi jeg vet hvor ubehagelig det er for fosteret og ja - det er egoistisk i og med at vi i dag vet hvor skadelig dette er. Jeg røykte selv før jeg ble gravid, men klarte ikke å stoppe på dagen, jeg trappet kraftig ned og innen uke 8 var jeg totalt røykfri. Stolt av det - men forstår og de som synes det er forferdelig vanskelig.

Poenget mitt er uansett av hva da om du som kassedame ekspederer en overvektig familie ( far, mor og barn ) som handler en masse usunn mat og snop. Skal det være fritt frem å kommentere her også? Foreldrene lager maten, ergo de mishandler barna like mye når de stapper i barna fett og sukker og kanskje påfører de diabetes og ledd og ryggplager som følge av overvekt. For å ikke snakke om at foreldrene er dårlige rollemodeller og forkorter kanskje sitt eget liv og dermed fratar barna foreldrene sine i lang tid før det er "naturlig".

Hadde det fallt inn noen å rope barnemishandling i denne situasjonen - høyt, som kassedame? Tror ikke det nei.

Men uansett, meninger kan og skal en ha, men å uttrykke de når en er ansatt i et serviceyrke hører ingen steds hjemme.

Og det var vel det som var spørsmålet her - ikke om røyking er en uting å gjøre som gravid, men om det passer seg at en butikkansatt kommenterer det?

Det har han da overhode ingenting med. Dessuten, det hjelper IKKE med slike kommentarer til røykende. At folk står å messer om hva som ikke er bra tror jeg ikke har hjulpet mange til å slutte. Jeg vil gå ut fra at du allerede VET at røyk ikke er bra.

Som andre sa, det er jo ikke sikkert den var til deg engang den pakka!!!

Rent kunde-selger forhold er det forkastelig. Du skal skape mersalg (ikke nødv. i form av røyk til gravide) Dersom du ikke føler deg vel i den butikken vil du kanskje bytte butikk og/eller kjede. Masse tapte inntekter. Ihvertfall om dette vil gjelde flere kunder. Tror ikke sjefen hadde syntes det var greit dersom han overhørte noe slik for å si det sånn:)

Videre vil jeg bare si at jeg synes du skal være stolt av deg selv. Du har kuttet drastisk ned. Ikke hør på alle som fordømmer. Det fører gjerne bare til at man røyker mer!! Hold deg til de to om dagen.

Mine tips dersom du vil forsøke å slutte helt: Se om du klarer å bytte ut den ene med tyggis. Etterhvert ta begge med tyggis. (eller noe lignende) Det værste med røyken er ikke bare nikotinen, men selve røken. Vanen. Det å ta et trekk. Klarer du ikke å bryte denne vanen kan det være lettere å få noe nikotin de første dagene. Altså kutt røyken først, så nikotinen.

Beregn å slutte når du har noen hektiske dager forran deg. Er det mye som skjer rundt en er det lettere å ikke sitte å tenke røykrøykrøyk. Ikke opphold deg sammen med røykere de første dagene.

Helt klart er det best å bare kaste resten av pakka og aldri røyke mer i hele sitt liv. Som realistisk eks-røyker vet jeg at det kan være vanskelig. Stå på. Og klarer du det ikke, så sørg for å ikke øke forbruket:)

Lykke til!!

Hilsen ei som selv røykte alt for lenge ut i svangerskapet men har klart det!!!!! :)

Utrolig mange moralister her! Syns det er merkelig at så mange mener at en butikkansatt kan legge seg opp i sånt. Skal de ansatte også kommentere det når synlig alkoholikere kjøper øl eller nå smellfeite kjøper sjokolade? Nei ærlig talt, selv om det er helt riktig og sant det han sa, så har han ingen ting med å si sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...