Gå til innhold

pappa permisjon i forbindelse med fødsel.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjæresten min rett på permisjon fra jobben i forbindelse med fødselen egentlig, hørte det var lovfestet to uker? (han skal ikke ha noe utover det... jeg studerer, og like greit at han jobber da synes vi). Det jeg egentlig lurer på er om han får lønn da? Eller lever vi på "halv lønn" den måneden babyen kommer (som er i denne måneden..).

Litt sent å begynne med dette nå, Men greit å vite hva man har rett på om man skal begynne å argumentere med arbeidsgiver sånn uventet. Får han noe penger da? Hm... Vi klarer oss fint uten hans lønn i de to ukene, men klarer oss jo enda bedre med de.

Håper noen vet.

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei.....

kjæresten din har rett på 2 uker i forbindelse med fødselen ja. men det er opp til arbeidsgiver om de skal betale lønn eller ikke

si til han at han må høre med arbeidsgiver hvordan de praktiserer det så finner dere det raskt ut =)

lykke til

Skrevet

ikke sikkert dere finner det raskt ut, spurt for lenge siden her, men min kjære har ennå ikke fått klare svar, dette fordi reglene ikke er helt lette for arbeidsgiver og tolke heller. noen får lønn, andre får ikke.

Skrevet

Reglene er jo ganske lette å tolke egentlig - ifølge loven har han krav på to uker fri, men har ikke krav på lønn i disse ukene. Så det er helt opp til arbeidsgiver om de vil betale eller ei. Noen arbeidsgivere er kule og gjør det, mange gjør det ikke. Dersom de ikke vet om de skal betale eller ei kan dere jo prøve å argumentere med at det faktisk bare er snakk om to ukers lønn, veldig lite for dem men stor betydning for dere...

Skrevet

Hos oss betaler vi fødselspenger til far så lenge han har jobbet over 1 år, på den måten har vi en regel å følge. Arbeidsgiver bestemmer selv om far skal ha lønn, men han har krav på fri i 2 uker.

Skrevet

Mener at det er riktig som det skrives her at far har krav på 2 ukers velferdspermisjon, og med eller uten lønn er opp til arbeidsgiver.

Men jeg lurer på om ikke situasjonen er annerledes for dere siden du studerer og far er i jobb. Som jeg har forstått det, kan far da ta ut all permisjon med fødselspenger fra trygdekontoret. Dvs. dersom han har vært i jobb i 6 måneder av svangerskapet, har han tjent opp rettigheter i forhold til fødselspenger. Du kan dermed studere på fulltid. Har hørt om andre som har gjort det slik (far hjemme, mor student). Sjekk med trygdekontoret der du bor.

Tror også det er regler for studenter som får barn også, slik at du ikke taper noe på det (mister studieplass, lån og stipend o.l.). Uansett har du vel krav på engangsutbetaling fra trygdekontoret hvis far ikke tar over fødselspengene. Halv lønn en måned er i hvert fall ikke bra, så det er ordninger som gjør at man slipper det!

Skrevet

Vi har det på samme måte.

Du har krav på engangsstønad uavhenging om far skal ha permisjon eller ikke. Dette er et beløp du får pga at du ikke har hatt inntekt de siste 6 mnd før fødsel. Når det gjelder den resterende permisjonen, så har far rett på 2 uker permisjon i forbindelse med fødsel. Som de andre sier, er det opp til arbeidsgiver om de får lønn eller ikke. Min mann har dette i tariffen, og har krav på lønn uavhengig av hva arbeidsgiver sier. Sjekk avtalen fagforeningen har, blitt mer og mer vanlig at dette er i tariffen.

Du må ta 3 uker permisjon før termin og 6 uker etter. Resterende kan dere dele mellom dere. Faren har ikke krav på pappaperm, så lenge du ikke har jobbet de siste 6 av 10 månedene. Hvis du tar alt, får du penger av lånekassen i 10 mnd, alt som stipend.

Skrevet

I verste fall kan vel legen hans sykmelde ham - om dere ikke har råd til annet.

Så lenge systemet er som det er, må vi lure og jukse litt av og til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...