Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger ferie til Hellas neste år, da er minsten 1 år. Det jeg lurer på da er : Hvordan sikre en liten en i fly? Vi er ikke interresert i å bare ha minsten på fanget under flyturen? Må vi bestille eget sete og dra på bilstol under hele ferien eller har flyselskapene noen ordninger her? Jeg har prøvd å finne info om dette på sidene til de forskjellige selskapene , men det står overhodet ingenting om dette. Dermed tenkte jeg å høre med andre erfarne foreldre som har vært på flere turer enn oss:)

Veldig takknemlig for svar:) PS. mest aktuelle selskapene er KLM, Lufthansa og SAS.

Fortsetter under...

Så vidt jeg vet må den lille sitte på fanget om du ikke velger å kjøpe egen billett. Før de er to år kan du nemlig velge. Tror ikke du trenger å ta med bilsete så lenge den lille sitter på fanget til en voksen under avgang og landing.

Barnet sitter på fanget ved letting og landing.Du får ett eget belte til barnet som du fester i ditt belte.......kjempeflått anordning,og helt trygt.

Ville hadt barnet på fanget,ikke eget sete.Hvis det er ledig sete får barnet(somregel sitte der under selve flygningen)

Belte til barnet får du ikke hos alle flyselskaper. Vi reiste nemlig til Hellas for et års tid siden med rutefly - kan ikke huske hvilke selskap (tror det var et tysk for vi mellomlandet i frankfurt eller noe slikt og med et gresk innenlands) og på flere av strekningene hadde de ikke seler. Jeg spurte men det de sa at vi måtte gjøre var å holde ungen på fanget bare. Selv om han var 1 år og 8 mnd fikk han ikke sitte i eget sete under avgang og landing.

Vi har fått beltet på alle våre reiser og vi har reist masse, så da det ikke var fullt på flyet en gang og vi hadde ledig setet ved siden av oss, så fikk ikke gutten min som da var rundt 2år, han fikk ikke lov å sitte alene i det setet når flyet skulle ta av og skulle landet, men det er pga ulykker, om det skulle ha skjedd noe så har jeg jo han på fanget, hmm men da kan jeg ikke skjønne at når han blir 2år liksom da får han eget setet, men han får da ikke gjort noe om det skjer ei ulykke fordet.

Annonse

Vi har flydd massevis både innenlands og utenlands med ett, to og tre barn mellom 0 og 6 år. Største stunt hittil var til Gran Canaria - 8 timer med alle tre da yngste var 1,5 år. Barn under 2 år skal sitte på foreldres fang ved take off og landing uansett. Vi har ikke fått lov å ha barnet i bilsete festet til eget flysete noen gang i forbindelse med take off og landing.. Du bestiller derfor ikke eget sete til barnet. Derimot tar du med det minste babybilsetet ditt. Du tar barnet på fanget til dere er i lufta, deretter setter du barnet i bilsetet som du setter foran beina dine (fordel å sitte på rad 1, men går bra ellers også). Setet går delvis under setet foran og du setter det på tvers. Det blir trangt for beina dine, men mye bedre enn å ha en overtrøtt unge på fanget i mange mange timer.

God tur!! Hellas er et bra sted å være for små barn!

Har reist flere ganger med små. Har fått lov å ta med bilsete i flyet. Men som sagt under letting og landing må barnet sitte på fanget uansett!! I lufta kan barnet sitte i bilsetet. For å være sikker på at du får et sete til bilsetet, må du nok kjøpe en barnebillett....

Du må nok ha med eget bilsete. Har ikke opplevd at flyselskaper har det... I tillegg må du være obs på at de tillater ikke alle typer bilseter om bord i flyet. Det må være såpass lite at du får plassert det under stolen eller i bagasrommet over stolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...