Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger ferie til Hellas neste år, da er minsten 1 år. Det jeg lurer på da er : Hvordan sikre en liten en i fly? Vi er ikke interresert i å bare ha minsten på fanget under flyturen? Må vi bestille eget sete og dra på bilstol under hele ferien eller har flyselskapene noen ordninger her? Jeg har prøvd å finne info om dette på sidene til de forskjellige selskapene , men det står overhodet ingenting om dette. Dermed tenkte jeg å høre med andre erfarne foreldre som har vært på flere turer enn oss:)

Veldig takknemlig for svar:) PS. mest aktuelle selskapene er KLM, Lufthansa og SAS

Fortsetter under...

Vi har ikke vært ute å flydd enda,men skal på onsdag.. Nå er det sånn at de som er under 2 år reiser gratis og da sitter på fanger. Du har da en eksta sele som du fester barnet med på fanger ditt.. Hvis du ikke vil dette kan du ringe sas å høre om du kan ta med bilsete inn i flyet,men da må du nok betale for et eget sete vil jeg tro.. Personlig synes jeg ikke at de er så flinke med å gi info over telefon,men det er bare å ringe å høre.. God tur!

skal barnet ha eget sete må du betale for det, og noen selskap gir barnerabatt. Sjekk det ut. Bilsete vil jo ikke være noe poeng i siden du ikke får festet det slik det er sikkert. Vi har barna under 2 på fanget, men stort sett booker de oss inn slik vi får et sete ved siden av som er ledig. Et flykræsj er jo annerledes enn med bil, og beltet gjør at de ikke fyker ved turbulens eller bompete landinger. Føler at barna er sikrere på fanget. De blir festet med vanlig setebelte, eller det som kan festes fast i ditt belte. En bilstol ville jeg ha tatt med uansett. I hellas har ikke drosjene sete. Kanskje noen har bedre svar enn oss.

Min erfaring:

Jeg dro hjem fra Madrid til Norge nå for 1,5 uke siden med min lille på da 3 uker. Jeg tok med bilstole (barnesetet) til innsjekkingen og spurte om jeg kunne få ta det med inn på flyet. På innsjekkingen sa de at jeg kunne prøve og hvis ikke så måtte jeg sende det (noe jeg aller helst ikke vil da mange har hatt dårlige erfaringer med dette - stolen har kommet fram ødelagt). Fra Madrid til København fikk jeg det med inn, men de måtte lagre det i flyet da lengden mellom setene var kortere enn bilstolen, og jeg hadde gutten på fanget med setebelte. Dro med Spanair og må tilføye at bedre service må man lete lenge etter - flyvertinnene var kjempekoslige.

Fra København til Oslo traff jeg på ei bur-ugle (flyvertinne) som lurte på om jeg trodde at jeg kunne ta med meg setet inn, jeg sa at jeg hadde spurt i innsjekkingen og at jeg kunne prøve. Vel - de plasserte meg bakerst, men der fikk jeg da faktisk bilstolen ned i setet (ved vindu fordi den ikke kan hindre andre passasjerer i tilfelle ulykke). Og såklart reiste jo da med SAS så servicen var deretter.

Fra Oslo til Trondheim var flyet fullbooket så der måtte jeg sende setet, men det kom faktisk fram uskadd.

Betalte ikke noe tillegg i det hele tatt for dette. Det eneste du betaler for barn under 2 år er forsikring. Så jeg ville råde deg til å gjøre det samme (så fremt du ikke reiser med charter) - ta det med deg når dere sjekker inn, og får du det med inn så greitt, og hvis ikke så sender dere det.

Lite spørsmål om dette med å ta barnesetet med på fly :Et sete som har vært i en krasj skal jo destrueres, fordi ingen kan si om det har fått skader som kan være fatale i en ev. ny krasj. (Selv om man ikke kan se noen skade utenpå).

Hvor mye slag og spark tåler egentlig et barnesete? Jeg ville vært VELDIG skeptisk om jeg måtte sende bilstolen som bagasje på et fly! Noen som vet noe om dette?

jeg er enig med sistnevnte her, jeg ville vært VELDIG skeptisk til å sende bilstolen med fly. jeg reiser med fly med jevne mellomrom, og jeg har opplevd hele 4 ganger å få vogner ødelagte. dette er etter hardhendt behandling fra de som stuer bagasjen. så jeg tar aldri sjansen på å sende bilstolen, da selv om den ikke har synlige ytre skader, så vet jeg ikke hvor kraftige dunk/slag den har vært utsatt for.

Annonse

Men.....ved et flykrasj så dør jo alle sammen uansett, spiller det da noen rolle om de sitter i et eget sete eller på fanget ?

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke forskjellen...

Barn under 2 år får ikke eget sete - selv ikke når man betaler for det, de MÅ sitte på fanget under take of og landing.

De er for små til å kunne sikres i eget sete.

Naa er det jo ikke ofte flyene noedlander.... Har opplevd det en gang, men det var en snill noedlanding, ingen dramatik. Uansett, jeg ville nektet aa legge barnet paa gulvet i saann situasjon! Mange flyselskaper forbyr barn aa ligge paa gulvet under normal flyvning, saa skjoenner ikke hvorfor man da plutselig skal legge de paa gulvet ved noedlanding???? Har litt problemer med aa svelge dette......

Ja jeg også. Så på en dokumentar for en tid tilbake. Mange flyvertinner arbeidet for å få endret denne rutinen. Så om de har klart det vet jeg ikke.

Nei heldigvis er det ikke ofte det skjer, og om det skjer, så er man jo heldig om man overlever. Men de som snakket på den dokumentarn mente at de kunne redde flere om de endret rutinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...