Gå til innhold

Dere som har gitt babyen smokk med en gang...

Anbefalte innlegg

...har dere opplevd problemer med ammingen? Det sies jo at ammingen skal være kommet godt igang før man gir smokk... Vi venter snart nr. 2 og har lyst til å gi smokk med en gang, fordi førstemann nektet å ta smokk da vi prøvde å introdusere den etter noen uker, prøvde faktisk fram til hun var 8 mnd, da ga vi til slutt opp. Vår første har slitt med å sovne både kveld, natt og dag, og jeg er så utrolig misunnelig på de som bare putter smokken i munnen på barnet, og så sovner det fornøyd... (Vår første har vi nok gjennomsnittlig brukt et par timer i døgnet på å få til å sove i to år... - Og det SKAL ikke skje igjen...) Går det bra å gi smokk med en gang?

Fortsetter under...

Jenta mi fikk smokk da hun var bare 2 døgn gammel. Hun måtte ligge på overvåkingen på sykehuset og de gav henne smokk for at hun skulle roe seg. Jeg er førstegangsmamma og hadde null peiling på amming, så vi slet litt med ammingen, men tror ikke det var pga at hun fikk smokk så tidlig. Vi fikk være noen dager ekstra på barsel og fikk god hjelp der til å få ammingen til å sitte. Snuppa hadde da også litt problemer det første døgnet med å suge skikkeli pga for kort tungebånd (dette måtte kuttes før hun klarte å få tak i det hele tatt).

Vi prøvde med smokk med en gang, men det gikk ikke så bra.. Hun ble sugeforvirret og sutta feil på puppen etter kort tid med smokken,så vi måtte legge den bort igjen...

Da amminga var vel etablert,skulle vi prøve igjen,da var hun visst fornærmet og ville ikke ha den :P Men vi øvde og øvde,og til slutt tok hun den,etter noen dagers prøving.

Vi begynte med smokk samme dag som vi kom hjem fra sykehuset, da han var 3 dager gammel. Har ikke opplevd noe som helst form for sugeforvirring når det gjelder ammingen. Nå nærmer han seg 4 måneder og smokken begynner å bli mindre interessant, men den hjelper enda ved soving:)

Gutten min ble født 12 uker for tidlig og han hadde smokk hele tiden- det var nok for å opprettholde sugebehovet. Det gikk ikke utover ammingen vår, men vi trente jo på den fra uke 33 da til uke 37- da reiste vi hjem........Så det blir jo egentlig bare tull å sammenligne med oss.

Men på sykehuset var de veldig opptatt av at han ikke måtte få flaske før ammingen var godt innarbeidet- det er sikkert fordi den kommer det mat ut av og han skulle ikke forbinde den sugeteknikken med mat.

Ja,ja jeg hadde vel ikke noe hjelpsomt svar å komme med- men nå har jeg jo skrevet det, så da kan jeg vel like godt lagre det også :o)

Annonse

Vi begynte med smokk etter et par uker, og da tok hun den med en gang. Flaske fikk hun allerede på sykehuset av en barnepleier. Har aldri vært plaget med at hun har blidd forvirret av de forskjellige tingene. har gått helt fint, det :o)

faktorer som gir mindre sjanse for sugeforvirring

-et friskt og aktivt barn som har god sugeteknikk fra førse stund

-barn som har hatt mulighet for å die i løpet av første kontakt med mor, de får ufostyrret kontakt i 2-3 t etter fødsel slik at de lærer å kjenne hverandre

-introduksjon av flaskesmokk - narresmokk når barnet har tatt morens bryst flere ganger eller enda bedre - at mor har fått igang god melkeprod

-barnet har ingen problemer med å få et godt tak på brystet

-mor har rikelig med melk

-mor er "lettmelket" - god utdrivnigsrefleks.

likevel, man kan ikke forutsi 1000% hvem so blir sugeforvirret.

introduserte smokken selv etter et - to døgn jeg til nr to og tre. Efraing med førstemann at min lillefinger ble brukt til smokk i 4 uker - slitsomt.

har gått bra for oss. Skulle dubestemme deg for å gi smokk tidlig så kast smokken med engang hvis du får problemmer med ammingen! og skap på ny øyeblikket med den første kontakten etter fødsel.Legg babyen naken på brystet ditt og la den få søke og slikke som det skulle være første gang.( Kan hende du må gjøre det noene ganger)

Min fikk sutt innen sin første levetime, mens han ventet på at jeg skulle ferdigopereres. Fikk ikke pupp før dagen etter, og det har gått helt fint med ammingen hele veien. Ga han sutt et par ganger innimellom til han var ca 3 uker, da begynte han å bruke meg som sutt så da fikk han ha sutten sin når behovet var der. Fikk flaske førsta gang da han var 4 uker. Er nå 10 uker, tar tutt, flaske og pupp uten prob =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...