Gå til innhold

Trehjeling vs firehjeuling

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har selv en brio kombi (4 hjuling) som vi har hatt fra sønnen vår var nyfødt. Da han var ca. 10 mnd supplerte vi med en oth urban jungle (trehjuling).

Nå bruker vi helst trehjulingen, brioen fungerer mest som sovevogn. Jeg synes at firehjulingen er en hel del mer stabil, og sånn må det jo nesten bare bli. Tyngdepunktet er jo helt annerledes.

Men synes ikke trehjulingen er FOR ustabil. Den er bare litt ustabil i forhold til firhjulingen.Det er kun noen få ganger at jeg har kjent at vognen har vært litt ustabil (trehjulingen), og det er om hjulet bak går utfor bratt grøftekant eller opp mot betong mur ved veikant.

Nå som han sitter er jo ikke det noe problem så lenge det er voksne sterke personer som triller. KLart at om babyen ligger i bag er den litt mer utsatt for å trille mot siden om du kjører utfor kant med ene hjulet.

har en ung trillepike og hun får ikke kjøre trehjulingen pga stabilitet, men der er kombien for stor og tung, så vi har fått låne en brio sitty trille til dette formål.

Har bag til oth`en, men har aldri brukt denne, så vet ikke helt hvordan det er.

Men trehjulingen er så mye lettere både å bære og trille, og mye mindre og greiere å slå opp og igjen og inn og ut av bil.

Vil du holde deg til en vogn, og ikke supplere som vi har gjort, så tror jeg at jeg ville gått for en god trehjulingen med romslig bag (det er ikke othen, vi fikk med en bag på første oth-vogna vår som err kjøpt brukt, hadde ikke kjøpt den som bagvogn selv).

Eventuelt kjøpe en vanlig bagvogn simo/brio/emmaljunga, solgt denne når babyen er klar for sportsvogn og kjøpt trehjuling da.

Synes ikke trehjulinger er for ustabile, og de har mange kvaliteter som en firhjuling ikke har. Babyen har det helt fint i en trehjuling.

Har hørt mye skryt om bebe confort high trek, hartan skater (med svingbart hjul- finnes modell både med og uten det)og teutonia spirit S 3 (tror det er det den heter den med svingbart forhjul).

Disse vognene skal ha romslig bag (teutonia har mulighet for både softbag og hardbag, vet ikke om de andre tilbyr det) og vendbar sittedel.

Quinny dreamibag er litt liten, men greit om barnet ikke er veldig stort. Syens for min del comforten er stor og tung, med for smal sittedel i sportsvognen, men har kun sett i butikk, ikke hatt denne selv. Buzz er derimot utrolig stilig og lettere. NEsten full liggestilling og vendbar.

Easywalker og oth er kun forovervendt i sportsdel, og ikke full liggestilling (det kommer full liggestilling på nye easywalker sky -denne har også svingbart forhjul). Babybagene er dessuten veldig små.

Hører også mye bra om traxx marlin, men denne er også kun forovervendt tror jeg.

Så lykke til med vognvalg!!!

Tusen tusen takk!

I forhold til Traxx Marlin 3 - noen som vet om bagen er "stor nok"? Og hva gjør det om vognen er kun forovervendt? Er dette i trillen? Bør den være begge veier vendt? Jeg er HELT grønn på dette området, så små og store tips mottas med største takknemlighet!

Tror bagen til traxx marlin 3 skal være helt ok, men har aldri prøvd selv. Kun sett bilder.

Om den er for liten kan du bare kjøpe den nye voksiposen som er vind og vanntett, og den kan du kjøpe plate til i ryggen så blir den som en bærebag.Siden vognen kan legges helt flat vil ikke det være noe problem.

Om du har hardbag så vender vel denne mot deg, men sittedelen vender fra deg.

Om du skal bruke vognen fra nyfødt vil det være en fordel om den kan vendes begge veier. Dette på grunn av at mens barnet fremdeles er lite er det en trygghet for han/henne og se den som triller. Ellers kan verden virke litt stor, utrygg og forvirrende...

BAgen er ofte for liten når barnet når 5-7mnd, og mange vil da også sitte litt oppreist.

Eksperter har faktisk gått ut og advart mot at de minste barna sitter med ansiktet fra foreldrene/de som triller. Barna bør nærme seg/passert året før de er store nok til å se andre veien, alt etter hvor trygg/utrygg barnet er.

Når det er sagt er det veldig mange som har vogner som kun er framovervendt, og jeg tror at de fleste barna sikkert har det bra alikevel. Om man skal høre på alt eksperte sier, blir det jo masse å passe på.

Selv har jeg fulgt dette rådet, men mener at det må bli opp til hver enkelt foreldre og vurdere.

Om du ønsker en vendbar:

Det er en del trehjulinger på markedet nå med vendbar sittedel, blandt annet quinny freestyle comfort, quinny buzz, teutonia spirit S3, hartan skater, mutsy 3-rider og sikkert mange fler jeg ikke har hørt om...

Eventuelt start med en bagvogn med sitteplate i ryggen eller en rimelig kombivogn, og heller gå over til trehjuling når barnet nærmer seg en 10-12 mnd.

Annonse

Det kommer litt an på egentlig, om barnet er langt og vokser fort ut av bagen eller om det begynner å sitte tidlig eller seint.

Min gutt lå i bag til han var ca 4,5 mnd. Da hadde han ca 5 cm igjen å gå på i bagen.

Hadde da voksipose som han lå i, den er varm og god så hadde egentlig ikke behov for bagen lenger da kombivognen vår har full liggestilling.

Omtrent samtidig begynte han å sitte litt (godt tilbakelent, ikke rett opp) med god støtte fra posen, kun i veldig kort perioder om gangen. Da han var ca 5-6 mnd begynte han å sitte litt lenger, og fikk også prøve å sitte litt med rett rygg fra rundt 6 mnd-alder. 8-9 mnd gammel satt han veldig godt i vognen, da satt han også selv på gulvet.

Sønnen til kusinen min lå i bag til han var 6 mnd, han er like lang som sønnen min, men de hadde lengre bag.

Så det er egentlig veldig individuelt, men mellom 4-7 mnd gammel er det vel vanlig å slutte med bagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...