Gå til innhold

Kommentarer til kosthold ønskes..


Gjest

Anbefalte innlegg

Kjære medsøstre!

 

Har skrevet en innlegg under kostholdsdebatten (som ingen har kommenter...snufs) ang. ekstrem måteholdenhet mht enkelte matvarer...

 

Detter er min mening... Vil gjerne vite hva dere tenker om dette..

 

Takk c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med at du ikke kan spise skalldyr og jordbær når du er gravid er hvertfall bare tull ja. Det er når en ammer det pgs av allergi utvikling hos barnet.

Det med å bare spise oppdrettsfisk er også bare tull.

Spekemat har jeg hørt litt forskjellig om

Rått kjøtt holder jeg meg faktisk unna.

 

Tror nok det bare er å spise å kose seg ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan ha egne meninger, men på dette området så skjønner jeg ikke hvorfor man skal velge å se bort i fra Statens Helsetilsyns sine anbefalinger, tror neppe de farer med løgner på dette området.

 

Mest sannsynlig så skjer det ikke noe galt, men hvorfor ta sjanser, når vi har leger og erfaringer som tilsier at dette bør vi være forsiktige med?

 

Det er så få matvarer vi blir bedt om å holde oss unna, ferskvannsfisk over så og så stor størrelse (hvor ofte spiser du stor abbor til vanlig, eller gjedde?), tunfisk (spis tunfisk på boks, makrell, laks, ørret, torsk, etc i stedet) visse typer oster (spiller det noen rolle om du tar noe annet, utvalget er stort), holde seg unna rått kjøtt (ekkelt til vanlig..), kun spise sushi hvis man vet at fisken er fersk (hadde aldri spist det til vanlig heller), vaske frukt og grønnsaker godt (det skal man jo gjøre til vanlig også) og alkohol (bevist stor fare for fosterskader, hvorfor ta sjansen?).

 

Jordbær? Står da ikke det i anbefalingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Jeg holder meg selvsagt unne røyk og alkohol...(selv om jeg faktisk ikke tror at et glass vin til maten er skadelig).

 

Fint å få andres synspunkt på saken...

 

Lykke til...og kos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett glass vin til maten kan være skadelig om det tas på et kritisk punkt i barnets utvikling, og det vet en jo aldri når er. Det frarådes derfor sterkt å i det hele tatt drikke alkohol. Man har gått sterkt bort fra å si at ett glass i ny og ne er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hlet enig med deg.

 

Men det med jordbær og skalldyr er faktisk bare tull.

Spekemat er det også delte meninger om. Jeg spurte min lege og han sa bare spis. Når det gjelder de fiske slaga så er det noe jeg aldri spiser allikevel. Jeg sa bare at det er ikke bare oppdrettsfisksom er trygt. Du kan fiske deg en makrell og steke den i panna liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...