Gå til innhold

Anbefalte innlegg

snakket med min svigerinne i går, og både hun har hatt tidligere + en venninne av henne har etter fødsel fått byller i brystet med gule staffelikokker(?) i, som har ført til umulig amming, feber og antibiotika. Dette er altså noe MYE verre enn vanlig brystbetennelse! Må ofte operere i brystet pga dette.

Dette er noe man får på sykehuset, ofte fordi de som skal hjelpe oss med å få amminga igang, dvs de ansatte på barsel, slurver med håndhygienen! Pinlig, men altså helt lovlig å spørre dem om de har vasket hendene først,(etter å ha hjulpet andre med deres amming) dette mente både svigerinnen min og mannen min at man burde gjøre. Ganske ekkelt, vet jeg kommer til å kvie meg for å spørre, men vil i hvertfall unngå å få denne sykdommen!

Tenkte jeg ville videreformidle dette, siden de fleste her inne skal på barselavd snart!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5254943-advarsel-h%C3%A5ndhygiene-barsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv jobbet på barsel og det første man gjør når man kommer inn i et rom er å vaske seg "inn" ( og ut igjen), og går man fra et barn til et annet så skal så vasker man seg først. Selvfølgelig er det forskjeller på hvor "flinke" de ansatte er til dette, men kan ikke huske at det ble slurvet med den slags der jeg jobbet. .. Det jeg heller må si jeg reagerte på var hvor uhygienske mange av barselkvinnene var. Ofte var det både mangel på hånd og kropppshygiene. I tillegg satt de ofte med andre barn eller besøkende oppi sengen.. Ikke ment for å kritisere hovedinnlegger, men tror at mange må begynne seg selv og tenke på alle de bakteriene som er i omløp når man blør i etterkant. Og ser en at de ansatte ikke vasker seg når de kommer inn i rommet eller før de kommer bort i puppen så hadde jeg sagt i fra.

Håper selvfølgelig at de fleste barselansatte er flinke med håndhygiene! og veldig bra å bli minnet på at vi som pasienter må være like nøye - sikkert lett å glemme for oss som ikke er vant til noen rutine på dette i samme grad som de ansatte! Vi må være obs på at det er ekstra viktig med hygiene på et sykehus der det kan være mye rart i omløp...

ja ikke minst vi barslkvinnene bør tenke på dette.. er selv sykepleier og jeg VET at før jeg gikk på skolen tenkte jeg ikke over hvor hendene mine hadde vært. det er forresten kommet nye intrukser ang handhygiene. de skal sprites med mindre de er tilsmusset. så må man også legge til at i den NATURLIGE bakteriefloraen i kroppen finnes disse bakteriene det snakkes om her..

Bare en liten kommentar på innlegget ditt, Sigbeth. Man må skjelden operere brystet pga gule staff. Man kan ikke skjære bort bakterieinfeksjoner. Man behandler dem med antibiotika. Er selv sykepleier og har jobbet både på føde-og barsel. Men man må være nøye med håndhygien, både barselkvinnen, besøkende og pleierne. Bare si til pleiere at du vil at de skal vaske seg på hendene før de gjør noe inne hos deg. Det samme gjelder besøkende. Gule staff. er noe de fleste av oss har i kroppen i utgangspunktet, og på sykehus florerer de. Husk at det er enklere å forebygge enn å behandle.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...