Gå til innhold

Hvem her hvilke rettigheter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dere skal ikke bo sammen mer, altså? Så vidt jeg vet har menn som er samboere færre rettigheter enn gifte menn i forhold til barnet. Du kan f.eks ta med deg barnet og flytte til ennen by i Norge uten hans godkjenning. Du som kvinne har størst rettigheter når dere ikke er gift, mener jeg. Gå inn på f.eks barne. familie departementets sider og finn linker, brosjyrer hvor det står noe mer om dette.

Så lenge dere har skrevet under på delt foreldreannsvar har dere like rettigheter. Har ingen ting med å være gift eller ikke. Dette var nettop grunnen til at dette skjemaet ble innført blandt ugifte. Hvis du er gift får du automatisk delt annsvar.

Vi ble foreldre for snart 2 uker siden. Rett etter fødselen måtte jeg erkjenne farskapet på et eget skjema. Nederst på skjemaet var det et felt som dreide seg om foreldreansvar. Her skrev vi begge under på at vi skulle ha felles foreldreansvar. Hva vil dette si i praksis ved et eventuellt brudd?

Svar:

--------------------------------------------------------------------------------

Det er bra at foreldreansvaret er felles!! I Norge har vi den utrolige regel at fedre ikke får foreldreansvar dersom mor ikke vil! Nok om det annetsteds:

Når foreldreansvaret er felles, betyr det at dere ved et eventuelt brudd er formelt likestilt. For den svakeste forelder (far) er det svært viktig å ha denne formelle likestilling å holde seg til; Han kan da insistere på at felles omsorg skal gjelde inntil dere eventuelt kommer frem til en avtale dere begge og barnet kan leve med. Erfaringen viser at felles omsorg er løsningen å foretrekke fremfor å eksludere en av foreldrene med "vanlig samvær".

Lykke til som foreldre, og vi håper dere ikke opplever samlivsbrudd!

http://www.sol.no/direkte/quans/quans.1.0.6.cgi?conf=helse_ss_felles_omsorg&action=showart&art=421.ans

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...