Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 30, og skulle egentlig på kurs hos jordmor, men så har innbydelsen blitt borte i posten og vi gikk glipp av hele kurset.

Ser at Ullevål arrangerer kurs (fødsel og smertelindring), har noen av dere vært på disse? Anbefaler dere det, eller kan man lese seg til mye selv hvis man bare leter litt?

Jeg er førstegangsfødende... og blir veldig takknemlig for råd og tips!

Fortsetter under...

De jeg har snakket med som har vært på kurs, har ikke hatt så mye nytte av det....Selv går jeg bare til fastlegen min på kontroller og jeg skal ikke på kurs...Dette skal jeg nok klare fordet gitt:o) Jeg er førstegangsfødende jeg også....

Jeg gikk på kurs mest for samboers skyld. Han gidder nemlig ikke lese en døyt, ikke vil han snakke om fødselen heller, men siden han har lovet å være med syntes jeg det var greit om han er litt forberedt. Og kurs klarte jeg hvertfall å overtale ham til. Tror han lærte ganske mye der... jeg lærte også litt men hadde jo lest om det meste allerede da.

vi var på kurs som varte en hel dag, men det var mye unødvendig, så det kunne holdt med et 2 timers kveldskurs.. interessant når jordmor prata og om fysioterapi. men når det var grupper og vi skulle bli kjent, det var bortkasta. de ser vi jo aldri igjen allikevel. og omvising på fødeavdelingen gjorde at jeg fikk enda mer angst enn jeg allerede hadde, så det skulle jeg gjerne vært foruten...

Hei!

Gikk på kurs da vi ventet 1 mann og synes ikke vi fikk lært så veldig mye. Vi leste en del selv og hadde mer utbytte av det.Det kan kanskje være fordi vi var det yngste paret på kurset (var 19 da) og de andre var fra 30år og oppover og ville snakke mer om epidural og det å planlegge hvilke smertemidler de skulle ha. Vi tok det heller litt som det kom, litt bortkasta å planlegge fødselen for det går aldri som planlagt likevel.Det vi syntes var mest intr og vi hadde nytte av var omvisning på føden. Det kan du bestille selv på den fødeavd du skal på. Uansett så må dere bestemme hva dere har lyst til...lykke til

Syns ikke jeg lærte så mye på dette kurset som jeg ikke visste om fra før av. Fikk se en film av en vanlig fødsel, syns den var fin og verdt å få med seg. Ellers tror jeg egentlig sambo var den som hadde mest utbytte av møtet. Jeg kunne godt spart meg de pengene, gikk ikke glipp av noe liksom.

Annonse

Vi deltok på fødselsforberedende kurs gjennom helsestasjonen. Det var den jordmora jeg har hatt på alle kontroller som hadde dette. Syntes det var mye nyttig rundt fødsel som ble presentert, og vi fikk også se en film fra normal fødsel. Flott å få med seg så mye man kan synes jeg, og min mann syntes også dette kurset var bra:) 2 timers varighet.

Det er sikkert mye interessant å få med seg på disse kursene, men når födselen kommer igang da tar kroppen over.

Jeg gikk aldri på noe kurs, men brukte profylax (heter det det??) metoden ved födsel, uten at jeg visste hva det var.

Pusta meg gjennom riene, og dette kom liksom automatisk. Kunne ikke pusta bedre om jeg så hadde gått på de beste kurs, sa jordmor..:-)

Lykke til!!

jeg går bare til fastlegen min på kontroll,ikke jordmor. er andregangsfødende. rakk ikke svangerskapskurs forrige svangerskap fordi jeg fødte for tidlig. føler ikke noe behov for å gå på slikt kurs nå heller.tror alle mamma\gravid\babytring ligger naturlig til di fleste. og det er så mye fint å lese...

Vi hadde tenkt å gå på kurs første gang jeg var gravid, men det ble avlyst. Så vi fikk heller privat omvisning på fødeavd. Det var en kjempe bra opplevelse for både meg og mannen min! Følte meg mye tryggere etter det.. Var en veldig grei jordmor som forklarte om utstyr og hvordan ting fungerer på føden. Gratis var det også!

Ellers leste jeg alt jeg kom over... :-)

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...