Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er tre dager siden vi kom hjem fra sykehuset med lille Malin. Vi fikk en litt tøff start fordi hun ikke klarte ta brystet og vi måtte pumpe og gi henne med sprøyte. Vi fikk til tre gode amminger før vi ble sendt hjem. Hun har gulsott og er født 2,5 uke før termin.

Har masse spørsmål, her en noen av dem:

1.Hva gjør jeg når babien ikke vil/klarer å ta puppen? Hun bare virrer med hodet og sutter på tuppen av vorta. Noen ganger klarer hun ikke spise noen ting, andre ganger klarer hun å suge seg fast etter hvert.

2. Hvordan vet jeg at hun får nok melk? Puppene har blitt myke og når jeg pumper den ene puppen som ikke blir "spist" til hvert måltid, kommer det nesten ingen ting.

3. Hun sover mye og hvis ikke vi vekker henne for å spise, blir det bare mat ca 5-6 ganger i døgnet. Er det for lite? Vil produksjonen gå ned? Må jeg pumpe? (pumper for å gi de gangene hun ikke klarer å suge).

4. Hvor mange ml bør barnet drikke hver gang?

5. Hva er best, sjeldne , store måltider eller hyppige, små måltider?

Skal på barselpoliklinikken på tirsdag for hjelp - men det føles som en evighet til. Håper noen kan gi noen råd i mellomtiden??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5253428-trenger-ammetips-for-nybegynnere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mange svar på spørsmålene dine.... Er ingen amme-ekspert.

Legg henne til så ofte som hun virker sulten og prøv å få henne til å hekte seg ordentlig på, hvis ikke kommer du til å få veldig såre brystvorter. Babyen får ut mye mer melk en ei pumpe gjør, og når du pumper er det ikke sikkert du får i gang utdrivningsrefleksen. Så lenge jenta di virker fornøyd, så tror jeg hun får den maten hun trenger.

Sleit med påhekting på sykehuset og endte med blødende brystvorter og ei lita ei som gulpet blod. Men det gikk seg til etterhvert!

Vet egentlig ikke om jeg kan komme med så mange reelle råd, men kan jo prøve. Jeg hadde litt angst for ammingen før pjokken meldte seg, så jeg prøvde å sette meg ordentlig inn i det på forhånd. Kan være det hjalp, siden vi ikke har hatt noe problemer med ammingen.. Uansett, når du skal gi henne brystet så pek på nesetippen hennes med brystvorten, da skal hun gape opp for å prøve å få tak i den, når hun da får den i munnen skal hun få rimlig godt tak. Hun skal ha hele vorten og så mye av det brune rundt inne i munnen. Ang virring med hode så er det noe gutten vår gjør om han er overivrig eller når han er overtrøtt. Vi har ammingen så godt inne nå og han er såpass stor at da er det bare å styre hodet hans og tre han på. Du kan også forsøke å styre hodet hennes, om hun er for urolig.

Ang om de får i seg nok melk sier er det stort sett ikke noe å bekymre seg for om hun legger på seg som hun skal. De sier ifra om de er sulten. Når du pumper er det vanlig at det kommer mindre ut enn det de får i seg. Om du er bekymret for om du har for lite melk kan du prøve å drikke ammete. Dette hjelper på både produksjonen av melk, samt hjelper det på luftsmerter hos den lille.

Ang ml barnet bør drikke, så igjen ikke tenk på det med mindre hun ikke går opp i vekt eller viser tegn på at hun fremdeles er sulten. De spiser så mye de trenger. Hva som er best av små og ofte måltider og store sjeldne er ikke godt å si.. Den første tiden med gutten vår lå han på puppen omtrent hver 1 1/2 time, hele døgnet gjennom. Da sugde han gjerne "effektivt" (mye og hardt) de første 2 minuttene, mens etterhvert sugde han med mye pauser. Du kan stimulere sugingen ved å "kose" med håndflatene hennes,under føttene, stryke nede på kinnet/kjeven. Dette stimulerer sugerefleksen når hun først spiser.

Men så skal det sies til slutt at jeg ikke har peiling på om ting er annerledes med for tidlig fødte..

Håper uansett at noe var til hjelp.

Gratulerer med jenta og lykke til.

:-)

Huff dette vekker slitsome minner fra den første tiden hjemme.

Vi fant ut at den beste ammestillingen for oss var det de kaller tvillingrepet. Da ligger babyen på en pute på siden av deg med bena langs siden din pekende bakover og så holder du hodet i håndflaten din. Slik holder du hodet stødig og kan holde det på plass mens hun ammer slik at hun ikke kan virre med hodet og du kan styre det slik som er best. Så hjalp jeg til med den andre håden får å få brystet på plass i munnen hennes og hvis hun tok for lite inn i munnen måtte jeg stille lillefingeren inn i munnviken hennes for å slippe vakumet og så prøve å få mere av brystet inn i munnen hennes.

Slk ammet vi i de 2,5 første mnd før vi da klarte å gjøre det på andre måter.

Ble ganske bundet til å være hjemme men hva gjør man ikke for de små.

Hun var veldig sen til å spise tok ca 1,5 time hver gang og hun hadde kolikk så vi måtte ta henne opp for å rape 3 ganger på hvert bryst.

2. Du gir henne til hun er fornøyd og du vil se når dere er å veier om hun går opp i vekt.

3. Jeg brukte å ta henne opp i begynelsen hvis hun sov for lenge mellom måltidene for å få i gang ammingen ordentlig.

4. På den tiden spiste hun ca. 60-80 ml. Så det de gangene vi også måtte pumpe.

5. En mellomtimg tror jeg.

Håper det går bedre for dere snart. Og lykke til.

..glemte å si at amminge ikke skal gjøre vondt! Får du vondt har du fått henne feil på. Da må du lirke en finger inn mellom gommene hennes og ta henne av og prøve på nytt. Du kan også se på underleppen hennes om hun er ordentlig på. Den skal liksom brettes ordenlig ned.. vanskelig å forklare.. Men ikke la henne suge på bare vorten.

1 Når du skal amme er det viktig at du er rolig - hvis ikke smitter det på henne og. Hold henne godt inntil deg - barnet til brystet og ikke omvendt.Hvis hun ikke gaper skikkelig kan du prøve å dra litt i haken hennes for p få henne til å gape - og kile litt med brystvorten på kinnet,

da setter du igang søke refksen hennes.

bruk god tid - prøv igjen og igjen men ikke press.

2. Hunfår nok nok mat når hun spiser - ikke stress med å tenke på det - hun veies på helsestasjonen og da får du en god pekepinn om hun får nok.

3 Du bør vekke henn for å få mat. prøv å vekke henne etter 2 timer, det måtte jeg gjøre med min i starten for å "venne" han til å spise oftere. Et par dager med det så kan du la henne få mat hver tredje time sånn ca - så går dets eg nok til etterhvert.

Puppen har ikke ml mål så man kan ikke si hvor mye de skal ha. La henne spsise det hun vil når du legger til så blir det nok passe. Selvregulreing gjør at de får de trenger. Alle barn er foskjellig så om din tille vil ha mye le lite får du finne ut av etterhvert. Noe suger lenge andre kortere tid , men de får i seg det de trenger som regel

les på ammehjelpen .no - mange ammetips der og hvis du fortsatt synes det er lenge til tirsd så ring en ammehjelper - prøv flere nr hvis du ikke får svar - alle er ikke inne som meg i det fine været i helgen

Annonse

Visst jenta di har litt gulsott, kan det være hun er veldig trøtt, og dermed ikke våkner så ofte som hun egentlig burde, for å spise. Vekk henne slik at hun får mat ca hver 3. time. Dersom hun sovner fort igjen, er det lurt å "vekke" henne med å skifte bleie, f.eks. Hjelp henne med å styre hodet mot puppen, hold haken hennes litt ned, så munnen blir mer åpen og styr puppen inn. Det er helt greit at hun sovner med en gang hun har spist, men ikke la henne sovne før hun har sugd en stund. Klapp henne på hodet, under beina, i hendene, for å holde henne våken.

Lykke til!!

Tusen takk for alle svar! :) :) :) Jeg har også lest mye om amming, men det er ikke alltid like lett i praksis. Men fikk noen gode tips - og det er litt beroligende å vite at hun suger mer melk enn det jeg klarer å pumpe ut. Var bekymra en stund for at hun bare fikk ca 20 ml hver gang... Og det psykiske spiller nok godt inn, for jo mer hun virrer med hodet jo mer stresser jeg og jo værre går det.

Skal prøve å ta det bedre med ro. Og heldigvis kommer det rikelig med både det ene og andre i bleia så det er jo et godt tegn.

Ha en god søndag!

Hei.

Gå inn må amme-debatten, der spør du etter ei som har kallenavn

fjummsi.

Hun er ammehjelp og har gitt mange gode råd!

Eller expat, hun virker også som hun kan det.

Håper du får det til det hele. Slappe av å drikke mye vann er viktig. Jeg lærte på nyfødt at jeg skulle legge henne til hver 3.time og det gikk greit, men det var mye styr.

Sluttet å amme da hun var 7 uker pga stress å at snuppa HYLTE for hver amming, mye trolig pga en vond arm.

Og husk, det er ingen skam å gå over til MME om du føler for det på sikt eller nå.

Du har fått maange gode svar her, jeg må bare legge til en ting. Gutten min ville heller ikke suge ordentlig, hver gang han tok seg en lite pause på ett sekund eller to så mistet han taket i brystvorta. Løsningen for oss ble brystskjold. Det "forlenget" brystvorta litt slik at den ikke datt ut av munnen hans under pausene hans. Vi brukte det i en måneds tid, så klarte han seg uten. Ei venninne av meg slet også med at barnet hennes bare smattet på tuppen. De begynte også med brystskjold. Jeg vil anbefale Medela sine, de er ikke for store for en mini-munn og de er veldig myke. De er billigst på barneverden, men selges også på babyshop. Sikkert på apotek også.

Hvis hun har vanskeligheter med å suge så tror jeg det kan være lurt å pumpe ved siden av for å holde produksjonen ved like.

Når det gjelder antall ml så anbefales det 15 % av kroppsvekten.

Dersom hun feks veier 3500 gram : 3500 x 0.15= 525 ml

Ja,ja ble litt mer enn en ting da...

Masse lykke til :o)

Husk at det er vondt å amme til å begynne med nesten uansett, brystknoppen er ikke vant til slik behandling. Men bit tennene sammen. Plutselig er det ikke vondt lenger. La babyen suge til hun slipper selv. Og ikke ha andre planer den første tiden enn å amme ammme og atter ammmme..

Når hun har sovet kan du ta et stell for at hun skal våkne litt og dermed suger litt mer effektivt. Men jammern sover de mye den første tiden. Jeg tenker tilbake på det nå og skulle ønske jeg hade slappet bedre av selv. Hun sov jo hele tiden. Men jeg klarte ikke sove i det hele tatt...

Her kommer noen tips fra meg=) Ser du har faatt mange gode tips allerede.

Med gulsott saa er de minste veldig troette og vil bare sove, saa det er viktig at du vekker henne ofte og legger henne til brystet saa hun spiser. Det viktig for baade vesla og deg, hun maa spise saa hun laerer god teknikk og faar mat i seg + du maa faa igang produksjonen=)

Her er noen tips for aa faa henne til aa vaakne.

Skift bleie foer du begynner med ammingen.

Kle av henne saa hun bare ligger i bleien

Tull med haaret hennes, mange babyer liker ikke det.

Ha en vaat vaskeklut som du stryker over haaret, ned ryggen.

Det er viktig at du vekker henne hver andre til tredje time og legger henne til. Da gaar ihvertfall ikke melkeproduksjonen din ned, og hun faar i seg mat.

Dersom du har problemer med aa faa henne til aa gripe brystvorten ordentlig saa er det kanskje lurt aa proeve en engangs sproeyte med sukkervann. La en draape med sukkervann renne ned paa brystvorten din (faa gubben til aa hjelpe=)) og naar hun gaper godt dytt henne inn paa brystvorten. Dersom hun ikke griper godt saa ta henne av og proev igjen=)

Og skulle du fortsatt ha problemer saa anbefaler jeg deg aa ringe ammehjelpen. De vil saa gjerne hjelpe=)

Lykke til og gratulerer saa masse med den lille.

Klemmer fra

Annonse

vil ikke gjenta alt de andre har tipset om, men da førstemann ble født, hadde hun fått ammevegring etter oppholdet på¨barsel. Alle de ivrige pleierne "hjalp" meg inntil 15 min ved hvert måltid før vi fikk hektet henne fast. Følgelig ville hun ikke ha pupp da jeg reiste hjem, men hylte og fektet vilt hver gang jeg prøvde å amme.

Jeg måtte pumpe til hvert måltid, det kom så ynkelig lite som hun fikk med teskje, og vekten gikk ikke opp i starten. Mye stress og alt var pumping og mating.

Fikk hjelp av ammepoliklinikken til slutt, prøvde litt brystskjold (men da tar de ikke like mye melk som uten), pumpet begge sider samtidig, og ga mme til noen måltider for å kunne få et liv... Da vi slappet av begge to, og jeg ikke hadde prøvd på ei stund, gikk det helt fint av seg selv når hun var 6 mnd, hadde litt større munn og hadde glemt vegringen!

Prøv å ikke stress, det smitter!

Ved gulsott må du gi mat hver 3. time for at det skal "skylles bort", så du må vekke henne, de blir som kjent slappere av gulsott.

hvis du ikke får gitt henne, pump, det er bedre enn ingenting, men få resept på en nesespray som starter utdrivingsrefleksen. d burde gjøre det lettere.

lykke til , det ordner seg nok, mange av oss har slitt i starten.

ikke nederlag om du gir mme innimellom hvis pumpinga er slitsom, da vi klarte d, ammet jeg nesten 2 år, selv med store startproblemer!!!

Hadde ammeproblemer med lillegutt og fikk kun til en eneste halv-vellykket amming på sykehuset før jeg dro (sambo måtte ned igjen til en viktig eksamen). Da hadde vi vært 4 dager på sykehuset...

1.Hva gjør jeg når babien ikke vil/klarer å ta puppen? Hun bare virrer med hodet og sutter på tuppen av vorta. Noen ganger klarer hun ikke spise noen ting, andre ganger klarer hun å suge seg fast etter hvert.

-hjelpebryst eventuelt pumpe & gi på flaske med eneråpning (f.x Avent sin med 0+ åpning). Prøv rosenknopp grepet for å åpne opp melkegangene og hold puppen litt tilbake slik at det ikke blir for mye pupp på en gang (ring ammehjelpen for veiledning hjemme hvis du ønsker det).

2. Hvordan vet jeg at hun får nok melk? Puppene har blitt myke og når jeg pumper den ene puppen som ikke blir "spist" til hvert måltid, kommer det nesten ingen ting.

- Slipper hun puppen/flaska og virker fornøyd er hun som regel mett.

3. Hun sover mye og hvis ikke vi vekker henne for å spise, blir det bare mat ca 5-6 ganger i døgnet. Er det for lite? Vil produksjonen gå ned? Må jeg pumpe? (pumper for å gi de gangene hun ikke klarer å suge).

-Melkeproduksjonen tilpasser seg etter ungen. Økedøgn kompenserer for for lite melkemendge. Hvis du føler at du må legge ungen til ungen hver time eller flere ganger i timen så er det nok økedøgn som gir deg mer melk. Da må du drikke mye og slappe av alt du kan- få mye søvn og ro..

4. Hvor mange ml bør barnet drikke hver gang?

- Pumping blir alltid mindre enn hva ungen suger ut- noen unger drikker 60 på flaske og andre 120. Du finner ut dette etterhvert. Når ungen er mett er ungen mett.

5. Hva er best, sjeldne , store måltider eller hyppige, små måltider?

- Er vel strengt tatt ingen fasit på det. Det som passer deg og ungen best. Hvis du får melkespreng er det greit å legge henne til evt pumpe.

Jeg pumpet fram til lillegutt var 6 uker & da hadde han på et eller annet vis funnet ut at han ville ta puppene igjen så da var det bare å sette igang med ammingen. For at babyene ikke skal foretrekke flaska fremfor puppen så bør du som sagt bruke ener tut på flaska (slik at de ikke får kjappere melk der enn i puppen). Hvis hun kun tar den ene puppen kan du eventuelt prøve å legge henne i tvillingstilling på den andre. Hjelpebryst (kan hende at du må bruke silikon i steden for latex- noen unger er sære på det) kan kanskje hjelpe deg. Eller så er det en magisk grense på 6 uker. Lykke til da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...