Gå til innhold

Hvorfor er det "fy-fy" med brystskjold?

Anbefalte innlegg

Jeg har ammet min 4 uker gamle gutt med brystskjold (pga at han var svak ved fødsel) og det funker kjempe bra. Han har lagt på seg masse og koser seg når han spiser. Det kommer masse melk, både raskt og enkelt, så jeg er sikker på han får i seg allt han skal ha.

Det er jeg lurer på er hvorfor det er så fy-fy å bruke dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5252989-hvorfor-er-det-fy-fy-med-brystskjold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være vanskeliger fo babyen å tømme brystet slik som en gjør uten - men for all del det er ikke så fy fy at du skal ha dårlig samvittighet altså - kan jo være akkurat det som har fått deg til å klare ammingen. En del kan få tilstoppede melkeganger hvis brystet ikke blir tømt skikkelig. man er vel kanskje redd for at det blir stående melk i brystet som ikke kommer ut og som det kan oppstå bakterier i hvis en er uheldig. Så etterhvert som du føler babyen er sterkere kan du kanskje prøve å klippe av bittelitt om gangen (over flere dager) helt til brystvorta er helt framme - hvis ikke babyen er av den den typen som bare kan slutte på dagen. Men det er DITT valg og jeg skal ikke bestemme over deg.

Lykke til framover da

- også en ting til leser akkurat nå ammehjelpens telefonhåndbok at det er forskjell på brystskjoldene - at en del av de ny silikonsjolden er som er ultrarynne er ufalrige ved riktig bruk, står ikke vhva riktig bruke er da, men jeg viltro at det er snakk om når det virkelig er behov slik som du har miaA.

Jeg lærer å stadig nytt.

Tusen takk for svar jenter (HI)! Mitt "problem" er at jeg har relativt flate brystknopper, noe som leder til at lillegutt ikke får helt tak i brystet uten skjolden. Dette leder i sin tur til krakilske utbrudd når han er sulten (hvis jeg prøver uten skjold). Hvis jeg gir fra et bryst med skjold først klarer han noen ganger å ta det andre uten skjold men jeg føler det funker best med skjold for både meg og lillegutt. Han spiser lenge og vel så jeg er ganske sikker på at han tømmer brystene. Jeg ammer med medelas silikonskjold og jeg er utrolig glad for at det finnes brystskjold da jeg mest trolig måttet gi mme uten. Vi får se om kankje brystknoppene blir litt mer "utover og struttende" etter noen tids bruk av skjold, da kan jeg kankje amme uten:)

Datteren min var også svak da hun ble født, brystskold fra Medela ble redningen. De er av tynn silikon og lette å holde rene. Det er viktig at man kjøper dem i str. L uansett hvor store eller små pupper man har.

Skjoldene gjorde at jeg fortsatt ammer og nå er hun 4 mndr. Vi brukte skjold i 6 uker. Jeg kokte skoldene i mikroen og hadde mange sånn at det alltid var noen rene.

Jeg ble veldig bekymret og hadde dårlig samvittighet fordi det var så mange som kom med bekymringer ang bruk av skjold. Men, for meg ble det viktigere å kunne amme i det hele tatt. Datteren min fikk ikke tak i puppen og fikk hun det slapp hun med en gang. Hun var liten og med få krefter i starten, skjoldet kunne jeg bare dytte inn i munnen hennes. Det tok laaaaang til ved hvert måltid, men ellers gikk det bra.

Jeg følte ikke at det var problemer med å tømme brystet, og det ble ikke noe brystbetennelse eller tette melkeganger. Hun sluttet lett med skjoldet da hun rundet ca. 3 kilo og var 6 uker gammel. Da hadde hun lagt på seg over en halv kilo siden fødselen, så mat fikk hun:o)

Det var ikke vanskelig å lære henne riktig sugeteknikk på brystet da vi skulle slutte med skjold.

Jeg er glad vi brukte skold i begynnelsen, da har vi fått en datter som ernæres på brystmelk - det må vi være fornøyd med:o)

Lykke til:o)

Annonse

Jeg sier det egentlig bare fordi jeg fikk den informasjonen fra sykehuset. De sa at str S ble alt for små til å stimulere brystet skikkelig, men i og med at du fikk det til å fungere er det sikkert forskjell fra person til person der også:o)

(Str. L er ikke sååå store, de er på en måte bare lengre i tuppen sånn at det er mer for babyen å ta i munnen sin.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...