Gå til innhold

Diabetes og svangerskap..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Der er en sammeheng mellom sa / dødfødsel og andre komplikasjoner som ryggmarksbrokk, åpen gane/spalte osv og diabetes, om man har en for høy HBA1c (gj.snittsverdi for blodsukkeret) ved befruktningstidspunkt og gjennom svangerskapet forøvrig. Men, med dagens kontrollregimer er dette noe som følges meget nøye opp av sykehusene og komplikasjene i dag er % messig svært lave. De fleste klarer veldig raskt å få kontroll over blodsukkeret sitt og da går det som regel veldig bra. Utifra egen innhentet info (ingen forsking e.l.) synes jeg å merke en tendens til at om det ikke blir en sa før uke 20, så oppstår komplikasjonene ofte mellom uke 38 og uke 40. Av denne grunn har jeg insistert på å bli igangsatt i uke 38 i begge mine tidligere svangerskap og har til hensikt å kreve det samme nå med mitt 3., selv om det nå blir automatisk keisersnitt siden det endte med keisersnitt i begge mine forrige fødsler.

Det er også av denne grunn legene anbefaler oss diabetikere til å planlegge et svangerskap i god tid, slik vi kan sørge for gode blodsukkerverdier fra første stund og vi har da tilnærmet ingen økt risiko for komplikasjoner når dette etterleves .....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...