Gå til innhold

Søsken med ca 2 år mellom...........

Anbefalte innlegg

Vil gjernehøre hvordan hverdagen er for dere med barn med ca 2 år mellom. Har en gutt på 16 mnd ( født i januar) og har akkurat testet positivt med termin i februar. LUrer veldig på hvordan det blir hehe

Kom igjen og del erfaringer og tips med meg : )

venter i spenning!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5249876-s%C3%B8sken-med-ca-2-%C3%A5r-mellom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine anbefalinger;

-Halv plass i barnehagen til 2 åringen

-Husk at selv om en BABY kommer, er fortsatt 2 åringen BABY på en måte. Det er ikke slik at nå er 2 åringen stor. Dette er ekstremt viktig. Mye kos, og oppmerksomhet trengs til 2 åringen..... han er ikke stor selv om den nyfødte er liten....

-MYE pes den første måneden. STOR forandring. Lag avtaler med foreldre/svigers, søsken at de tar med seg 2 åringen en gang eller to eller tre de første ukene. På bading, butiken, på besøk eller noe. La han være HELDIG som får være med på det. Noen timer "fri" fra 2 åringen er gull verdt.

-kjøp tvillingvogn. Er godt å ha mulighet til å ta med begge på tur. " åringen sover kanskje fortsatt, så da er vogn godt å ha. Dessuten langt for en 2 åringen å måtte gå overalt. Et ståbrett er lurt, men 2 åringen er nesten BABY han også, husk det.

- vis bilder av da 2 åringen var baby. Bilder fra sykehuset osv.

Lykke til :-)

Vi har denne aldersforskjellen på våre to, og når blir det samme forskjell en gang til gitt.....termin i januar.

Det er slitsomt og fantastisk morsomt!! Våre to er allerede gode venner, leker sammen...og krangler sammen..haha:-) Men har ikke vært noe sjalusiproblem, så vi har vel vært heldige.

Vi har ikke fått barnehageplass til eldstemann, så har hatt en slitsom hverdag for å funnet morsomme hverdager for ham...park, åpen barnehage osv. Så babytiden med minstemann har vært mer eller like mye preget av storebror. Det var den største forskjellen på nr.1 og 2. Ingen tid til å bare kose med babyen, sove når han sover og slikt. Så jeg vil også anbefale en viss prosent barnehageplass, om det er mulig der du bor. Godt for dere alle.

Og ja, kjøp tvillingvogn!! Vi brukte nesten ikke babyens vogn, for storebror var jo alltid med.

Bruk mye tid på den eldste før og etter fødsel. Det er babyen som er heldig, som får storebror, ikke omvendt.......la ham få føle det! Det er vel ikke alltis så morsomt med en hylende baby for den som bare er to år, så ikke skru opp forventningene. Og la livet være så normalt som mulig etterpå....

Lykke til!

Det må jo bli slitsomt i starten kan jeg tenke meg. Tror ikke mannen min skjønner det helt. For han sier han ikke gruer seg i det hele tatt.

Jeg har ei tutte på 2,5 år. Og ser at hun krever mye oppmerksomhet nå som hun skjønner at noe er på gang. Hun liker å vise at hun er en person med egen meninger. Ikke alltid like lett når hun ikke vet selv helt hva hun vil eller obestemmer seg hele tiden. Dette tror jeg vil bli en stor utfordring for meg selv. Da jeg ikke har den beste tålmodigheten i verden.... Kjenner den blir satt kraftig på prøve nå når magen er veldig tung.

Jeg har heldigvis halvplass i bh til henne. Jeg synes de dagene er veldig fine allerede nå jeg. Og tror nok jeg kommer til å sette stor pris på de dagne jeg og babyen får alene sammen. Har litt lyst til å øke til 60 %.

Og jeg skal nok benytte meg av familien til litt avlastning innimellom. Det tror jeg virkelig er gull verdt. Og det var en god ide at besteforeldre kan ta med noen få timer noen ganger i uka. Det skal jeg nevne for dem. Bare så synd at mine foreldre ikke har bil og bor en halvtimes kjøring unna......

Jeg gru/gleder meg. Tror det blir en litt tøff overgang.

Og jeg vet at jeg iallfall ikke skal venteminst 4 år til neste gang. For dette med trassig 2-åring når man er gravid er virkelig ikke moro.

:-)

Lyst å høre flere erfaringer jeg

Første måneden blir tøff!!Bare vær forbredt på det.Du må lage helt nye rutiner, når du skal samkjøre babyen og to åringen, og det tok i alle fall litt tid for meg.Og for guds skyld -skaff barnehageplass til toåringen!!Det gjorde ikke jeg-idioten og har min hjemme hver dag,uten noen form for avlastning.Hun er kjempesnill heldigvis, men det er dager hun blir vanskelig rett og slett fordi det blir kjedelig, jeg kan ikke aktivisere henne som hun burde, når jeg må ta meg av babyen-og da kommer trassen og hylingen....Ellers så slapp vi sjalusi av det onde slaget, hun koser og styrer med ham, så tror det blir topp om to år når de kan leke sammen...Men viktig det med barnehage/dagmamma altså-så får babyen litt alene tid og ro også sammen med deg.Dere skal også bli kjent, og babyen trenger ro for å sove og vokse..Det er ikke alltid min får det når storesøster hyler baby opp!!! Når han sover og hun vil leke eller holde ham.....

Annonse

Datteren vår var 2 år og fire måneder da lillebror ble født i desember i fjor. Vi snakket mye om at lillebror skulle komme før han ble født. Har ikke vært de store problemene med sjalusi, men storesøster har i perioder avist moren sin, men det begynner å bli noen måneder siden nå.

Jeg tror det er viktig at foreldrene og andre er bevisst på at storesøster (storebror i deres tilfelle) også må få oppmerksomhet. Særlig i barseltiden dersom dere får besøk som kommer for å se på lillebror/søster.

Vi har storesøster i 100% barnehage, og har aldri vurdert å kutte ned på det. En baby og en to-tre åring har veldig forskjellige behov, så det er svært greit å slippe å være alene med begge lang tid om gangen. Men dersom storebror ikke går i barnhage eller lignende nå, og dere vurdere det, er det nok lurt å begynne mange måneder før det nye barnet kommer, så det ikke blir enda en omveltning i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...