Gå til innhold

Erfaringer med blandet alder i barnehage? (0-5 år)

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha jenta mi i barnehage når hun er 13 mnd. Det er i en familiebarnehage med 10-12 barn i alderen 0-5 år. Altså en blandet barnehage med liten og stor. Tror det er bare 2 ansatt der.

Jeg er blitt skeptisk, syns hun er så liten. Hun krabber ikke, liker best å ligge på magen. Hun sitter ikke heller. Hvordan vil dette fungere skal tro? Hun er jo veldig sårbar der hun ligger, selvfølgelig vil hun også reise seg etterhvert. Men jeg tenker på i de første mnd når hun ikke er kjent heller.

Og det med leker bekymrer meg også, antar det vil være litt av hvert i leker, og da er det jo skummelt med leker som er så små at hun kan sette de i halsen, feks lego.

Er det noen som har erfaring med dette? Noen som jobber i slik barnehage, eller har sine egne barn der? Huff, dette tenkte jeg ikke på når jeg søkte...

Fortsetter under...

Det går nok bra skal du se. Når det ikke er flere enn 10- 12 barn så har de nok god kontroll over leker og barna har sikkert regler på hvor de kan leke med lego og mindre leker.

Jeg har jobbet i en stor barnehage der vi hadde blannet gruppe. vi hadde 45 barn i alderen 0-5 år og det gikk utmerket egentlig. Vi var 15 annsatte og var flink til å¨skjerme de små fra de stor.

De små blir fort sliten med et såppas stort tempo og støynivå, så vi hadde lekegrupper der de var inndelt aldersvis 3 dager i uken i 2 timerpå formidagen.etterpå sov de minste og så var det mat og utelek før de ble hentet for dagen .

jenta mi begynnte i blandet aldersgruppe 0-6 år da hun var 10 mnd.det gikk veldig bra.de store barna var veldig at de skulle passe på henne den gang.nå er hun 3 år og hun har lært så mye av de store barna.jeg tror barn har godt av å være med de litt større.da vil de også være litt store og flinke.de lærer ofte ting fortere..enn om de bare skulle vært med barn på samme alder.

Jenta vår er 3 år begynnte for 1,5 år siden i en familiebarnehage på 10 barn. De er 2 ansatte som jobber et par dager i uka er de 3 stk. De deler da ugnene i gruppe. De store i en og de små i den andre. Dette fungerer kjempefint. Er litt rart å tenke på at fra høsten av er hun en av de eldste i bhg..

Har inntrykk av de store i bhg passer på de mindre og hjelper dem, samtidig som de får leke mye i fred med barn på sitt nivå. Og du vil fort merke at barnet ditt uvtikler seg fortere. :o)

Jeg har brukt en barnehage hvor store og små er på samme avdeling og jeg er veldig fornøyd.

De store har fått hver sitt fadderbarn som de passer på, hjelper med av-og påkledning etc. Kjempesmart.

Av og til er alle sammen, andre ganger blir de delt inn etter alder.

De store lærer også å ta hensyn til de små, mens de små har noen å se opp til.

Selvfølgelig kan enkelte av de store være litt voldsom for de små, men jeg synes det mest av alt har vært positivt og lite negativt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...