Gå til innhold

andre lette babyer her? (vekt)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

eg heller visste ikke hva dysmatur er. tror det er mangen som ikke vet hva det er.

en forklaring her :

Dysmatur, som betyr "avvik i modenhet", er noe som sees hos enkelte barn. Ernæringstilstanden for barnet i mors liv har ikke vært tilfredsstillende.

Når barnet kommer ut er det oftest tynt, skranten, tørr i huden , ofte avskallende hud.

Veksten er oftest under normal variasjon.Slike barn kalles "små for svangerskapsalder" (small for gestational age= SGA), men klarer seg gjerne fint med en del ekstra næringstilførsel. En del av disse barna har vært ekstra lenge i mors liv ( 42 uker eller mere= postmature).

Hos noen slike barn er det arvelig at barna blir små, men bakgrunnen for at barnet har det slik er gjerne en utilfredstillende funksjon av placenta ( morkaken) i slutten av svangerskapet, røyking i svangerskapet øker sjansene for slik tilstand. 2,5% av nyfødte hører til denne gruppen

jeg har skrevet litt lenger opp her, og alle mine 3 jenter er født dysmature, kort og greit fortalt er de små for alderen, liten vekt i forhold til antall uker..i mors liv!! mine barn har ikke vært umodne, skrantene eller tørre i huden heller ikke født over tiden men tvert i mot.. de er født for tidlig alle 3..

Annonse

mye av det du har skrevet stemmer, i mitt tilfelle er det morkaken som svikter under hele svangerskapet, så jeg må gå på blodfortynnende via tablett-form og sprøyter hele veien.. da klarer jeg å gi de litt næring!! hadde heller ikke hørt så mye om dys før jeg fikk barn med det selv..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...