Vivil2000 Skrevet 3. juni 2006 #1 Del Skrevet 3. juni 2006 Hei alle sammen, Jeg er ganske ny her på forumet, og jeg gikk inn på denne debatten i den tro at her var gravide røykere som kunne støtte hverandre i kampen mot nikotinen. Jeg har lest en del innlegg og ser at mange av forsøkene på å få støtte i sin kamp, blir direkte boikottet av moralister som ved sine provoserende innlegg treffer røykerne på det såreste punktet de har, nemlig kampen for å bli røykfri... Jeg har selv røykt i over 20 år, og er nå gravid i 6 mnd. Jeg har hatt et par halvhjertede forsøk på å slutte i min tid, men saken er at jeg ikke har lyst... Jeg skulle ønske jeg aldri hadde begynt å røyke, men har ikke egentlig lyst å slutte. MEN - Jeg har alltid trodd, og sagt at om jeg noengang blir gravid, vil det ikke være noe problem å kutte røyken, da jeg tross alt har aleneansvaret for at utviklingen av fosteret får så gode forutsetninger som mulig til å bli friskt og har den beste helsen videre i livet. Vel.... så sitter jeg her nå... over 30 år og burde vite bedre. med en baby i magen som må tåle mine mange røyker om dagen... Samvittigheten er det verste.... Tenker på om jeg nå har skadet barnet mitt alvorlig... Tenker mye på krybbedød. Tenk om jeg en dag finner barnet mitt dødt i sengen... jeg hadde tatt på meg all skyld, og hadde nok hatt problemer med å leve med meg selv hvis dette skjedde. SÅ.... Dette burde være grunner nok for å kutte røyken uten problemer, eller?? Så hvorfor klarer ikke jeg det?? Det er jo så mange som klarer det, jeg misunner dem av hele mitt hjerte, og gratulerer!! En ting slår meg når jeg leser innleggene nedover på siden her... de som føler at de må fortelle røykerne om hvor dumme de er og hvor skadelig det er for barnet... dette hjelper ikke meg i alle fall... Jeg trenger ikke å bli fortalt hvor dum jeg er; jeg er et NAUT... en svak person som ikke har karakterstyrke nok til å kutte min avhengighet til fordel for mitt barns helse. ....og bare jeg selv kan vite hvor mye min dårlige samvittighet sørger for å fortelle dette til meg selv. Så vil jeg spør... Når røyker etter røyker forteller at de kun provoseres av innlegg der de til stadighet blir fortalt hvor dårlige mødre de er, hvor lett det er å slutte hvis du bare tenker på barnet, osv.... røykerne sier til stadighet at "dette gjør det bare verre".... Hvordan kan disse velmenende moralister tro at det hjelper med et innlegg til?? Jeg kunne hatt god hjelp i en tråd der vi var flere som prøvde å motivere hverandre til å slutte å røyke, men her inne finnes ikke hjelpen for meg. Jeg blir selv så provosert av folk som skal "arrestere meg" i noe jeg selv vet, at det har motsatt effekt. Her inne var det så mange av dem, at jeg prøver å finne meg en side et annet sted, der folk ønsker å hjelpe. En liten kommentar til slutt: De som sier at de prøver å få røykerne til å innse hva de gjør mot barnet sitt, og at dette er for å forsvare barna.... Hvis dere virkelig vil hjelpe alle ufødte barn til å få en røykfri utvikling i sin mors mage, bør dere tenke på hva dere gjør.... når så mange av røykerne forteller at de går rett og tar en røyk når de blir så provosert. Kanskje det er ditt provoserende innlegg som førte til at en liten stakkar fikk dobbel dose av nikotin denne dagen?? Hilsen en som virkelig ønsker å slutte for sitt ufødte barn, og finner seg et mer egnet sted... Lykke til til alle prøvere!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5246893-boikott-av-r%C3%B8ykeslutt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2006 #2 Del Skrevet 3. juni 2006 Kunne ikkje vært meir eining!! Til å begynna me var eg kjempe gla når eg såg at dei had eige forum for oss røykara, og tenkte at no skulle det ikkje verta så vanskeleg å slutta for her var me fleire som kunne gje kvarandre gode tips og motivasjon. Slik va det ikkje nei.....blir som du seie ein ekstra røyk når ein les slike provoserande innlegg, ein er jo så klar over kva ein gjer...men me treng støtte til å klare å slutte å røyke! Det får me ikkje ved å høyre kor fæle me er.... Kanskje de ikkje røykara kunne tatt dette til dykk og gått med moral preiken dykkar ein anna stad?!?!?! De had gjort oss røykarar ei bjørnetjeneste itilfelle. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5246893-boikott-av-r%C3%B8ykeslutt/#findComment-5251335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sabina og gjengen Skrevet 3. juni 2006 #3 Del Skrevet 3. juni 2006 Fantastisk bra skrevet Vivil2000, jeg er selv røyker og vil gjerne slutte for den lille gutten i magen sin skyld, men jeg får detikke til. Jeg får stadig høre hvor ille det er og hvor dårlig mor jeg er av folk rundt meg, men det hjelper ikke akkurat på. Jeg trappet ned den dagen jeg fikk vite om småen ( 6 uker på vei ). Ved ultralyd i uke 18 var alt tipp toppers med småen, han var stor og fin, hadde to arterie i navlestrengen, noe jordmora mente ikke var så vanlig nå til dags.. Likevel tenker jeg som deg når det gjelder krybbedød o.l jeg røyker ca 5 om dagen, ofte mindre, men tror ikke jeg klarer å slutte helt til fødselen. Så alle som provoserer oss, vi gjør så godt vi kan, vi tror ikke at vi ikke gjør noe galt, for vi vet hva vi gjør og tenker på det. Men enkelte av oss har desverre ikke den styrken til å slutte, bare det å trappe ned er et sant h****te.. Nå er jeg 30 uker og gleder meg stort til han kommer, vi er ikke dårlige mødre om vi røyker, vi har minst like mye kjærlighet å gi våre barn!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5246893-boikott-av-r%C3%B8ykeslutt/#findComment-5251679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå