Gå til innhold

April: Min fødselshistorie


EmmaK

Anbefalte innlegg

Lørdag 1. april skulle jeg og mannen min i bryllup til et vennepar. Jeg hadde termin 9. april og var innstilt på å i bryllup helt til jeg fant ut at jeg ikke passet antrekket jeg hadde sett for meg at jeg skulle gå med. (Ikke lurt å prøve et antrekk som høygravid et par uker før man faktisk skal bruke det!) Siden jeg da ikke hadde noe å gå med fant jeg ut at jeg ble hjemme på sofaen mens mannen dro i bryllup. Dette var midt under skrivingen av min hovedoppgave, så jeg tenkte jeg skulle få gjort unna litt også ettersom den forestående fødselen nærmet seg. Jeg rigget meg med masse digg og PC'en på sofaen.

 

Klokken 17.30 ringte min mor for å høre hvordan jeg hadde det, og mens jeg pratet med henne kjenne jeg en kynner som var litt anderledes enn de jeg hadde hatt tidligere i svangerskapet. Jeg sa at nå var det kanskje noe på gang, men fødsler tar jo lang tid så jeg slapper bare av, og skjer det noe mer får jeg ringe mannen som er i bryllup. Utrover kvelden kjente jeg disse kynnerne som var realtivt regelmessige, men de var jo ikke vonde, så jeg tenkte bare at det var en forberedelse til de virkelige riene. Klokken 19 sendte jeg en mld til min mann om han kunne jo ringe meg når han fikk tid, bare for å si at det kanskje var noe i kommingen, men det var ikke vondt enda så det var enda lenge til. Men klokken 20 begynte disse kynnerne å komme tettere og de gjorde vondere enn tidligere, så jeg ringte mannen og sa at han måtte komme hjem, ettersom det tar en time å kjøre fra der han var i bryllup. Skal si han fikk fart på seg da! I mellomtiden fant jeg frem og pakket bagen og gikk en tur ut for å trekke litt luft.

 

Rundt 21 kom min mann hjem, tok av seg dressen og spurte om jeg hadde tatt tide, noe jeg helt hadde glemt. Det viste seg at det var rundt 3-4 min mellom hver ri. Han ringte føden og sa at vi kom. Kvart over ni var vi i bilen, og litt over halv ti på sykehuset. Etter å ha måttet vente en stund på jordmora ble jeg undersøkt og det viste seg at jeg hadde 8 cm åpning. I full fart ble vi guidet inn på ei fødestue og fødselen var i gang! Etter to press på en krakk som var lie vellykket var det opp i senga og straks etter var lillegutt ute, i underkant av 45 min etter vi ankom sykehuset! En frisk og fin grutt på 50 cm, 4475 gr, 35 i hodeomkrets og med masse langt brunt hår!

En veldig kjapp og fin fødsel, men etter det jeg har forstått er jeg blant de få heldige som har det sånn!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...