Gå til innhold

2,5 åring viser ingen interesse for å tisse på potta....

Anbefalte innlegg

Har en 2,5 åring som ikke har noe lyst til å tisse på potta. Han gidder ikke engang å sitte på den. Har jo tenkt at nå er han såpass stor blitt at han snart burde slutte med bleie. Men den gang ei.... Han synes det er moro å gå uten bleie, men da bare tisser han på gulvet selv om potta står rett ved siden av.

Hvordan skal jeg gå frem for at han skal ville tisse på potta?

Fortsetter under...

Jeg kan bare vise henne bleia å snakke masse om den, spørre om hva hun ser og sånn. Så sier jeg at når du er ferdig tar vi på bleia igjen. For hun er langt fra bleiefri enda, for å si sånn. Vi har holdt på med dette lenge,men ikke noe regelmessig. Tenkte jeg skulle prøve litt mer rutine messig fremover. Da mi er 2,4.

Hva med å kjøpr do-ring å begynne å sette han på do?? Vår har 0 interesse for potta og kjøpte slik do-ring... når han da får sitte på do å lese bil-blad er det topp. Han er også veldig fasinert av pappan sin når han er på do, mulig det hjelper (vet ikke)

HVa med å bare vente til barnet er klar. Jeg begynte å stresse i samme alder som du. Gutten min var ikke klar og det ble mye unødvendig bråk. Plutselig ble han selv intr og da forsvant bleia i en fei. Viktig å ikke gjøre dem motløse og lei seg for at de ikke får til dette. Vi begynte etter hvert med "belønning". Hver gang han tissa på do fikk han sette et klistremerke i en rute. Når rutenettet var fullt skulle vi gjøre noe sammen som han bestemte. Lage vafler, gå tur og se på hestene, gå til svømmehallen o.l. Det var veldig motiverende. Lykke til!

Annonse

hei! har akkurat samme problemet med vår sønn på 2,5 år. Men han er rett og slett ikke klar for å slutte enda.

Han går uten bleie ute når det er fint vær, og da registrer han ikke når han tisser en gang. Så jeg kommer nok bare til å drøye til han viser litt mer intr. selv om vi prøver å prate med han om det av og til. har kjøpt en kjempestilig batman boxer som jeg har sagt han kan få når han er ferdig med pleie, og det motiverer han litt da:)

Det blir helt feil å se seg blind på alder når der det gjelder bleieslutt. De fleste barn blir tørre i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, noen før og noen senere. Det hjelper lite at vi som foreldre syns barnet et blitt stort (2 1/2 er ikke så stort i denne sammenhengen da), det som er langt viktigere er hvor fysisk og psykisk modent barnet er for å kunne slutte med bleier. Når han bare tisser i vei rett ved siden av potta når han går uten bleie, så virker det ikke som om han er moden for bleieslutt riktig ennå. Jeg ville hatt han i bleier en stund til, han kan allikvel bli tørr og slutte med bleier på egenhånd innen sommeren er over.

Jeg ville tatt det veldig rolig, og latt gutten din få gjøre dette i sitt eget tempo. Datteren vår på 2,5 år er veldig interessert i å sitte på doringen sin, men hun tisser aldri, hun lager bare tisselyder med munnen, hehe... Jeg har funnet ut at til en viss grad så får hun styre dette selv, for det å presse barna til å tisse på potte/ i do tror jeg ikke fører til noe annet enn dårlige følelser overfor det å skulle gå på do..

Nå blir det snart varmere i været, og da er det straks litt enklere å venne de små til å tisse "skikkelig"– hva med å ta med potta ut om dere er ute og leker, og så bare ta med seg barnet og potten til et litt skjermet sted når barnet signaliserer at det vil gå på do? Jeg har ikke forsøkt dette selv, men vurderer å gjøre det nå i sommer, for da er vi ute mesteparten av tiden, og blir det søl og slikt så gjør i grunnen ikke det så mye, siden man er ute og det er varmt i været..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...