Gå til innhold

sterilisering ved fødsel/under=keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Dette er det siste barnet vårt og jeg lurer på om hvordan man gjør det ved sterilisering da. Kan det gjøres etter fødselen eller blir det automatisk keisersnitt siden de må operere for å få fjernet eggstokker eller hva de gjør:)? null peil... Er det noen "krav" som må være oppfylt for å få utført dette inngrepet?

Fortsetter under...

Hvis du skal ha planlagt keisersnitt kan du få utført sterilisering i samme seanse. Det kan også være at du kan få utført inngrepet under barseltiden ved en vaginal fødsel. Det avhenger av operasjonskapasitet osv. Obs! Dersom det ikke er medisinske årsaker til at du skal steriliseres er det en egenandel på kvinnelig sterilisering på ca 6100,-. (Mannfolk betaler 1200,- og de kan til og med få refertilisert seg om det lar seg gjøre...)

Sterilisering på en kvinne er et mye større inngrep enn hos menn, der det kan gjøres i lokalbedøvelse. Hos kvinner kan steriliseringen utføres samtidig som man får utført keisersnitt i og med at kirurgene må ha til gang til organene inni buken. Det kan altså ikke gjøres ved en vaginal fødsel.

Jeg har bestemt meg for å sterilisere meg om jeg ikke skal fjerne livmora rett etter fødsel.

Jeg fikk beskjed om at så lenge jeg er innlagt på barsel får jeg det utført gratis.Ei vennine av meg gjorde det samme i høst.Da var det også gratis.Fikk beskjed om at i sammenheng med fødsel er det gratis..

Annonse

Tror nok ikke jeg ville gjort det i forbindelse med fødsel, siden det er et ganske stort inngrep. Svigermor gjorde det og hun sa at hun var ganske så handicappet - på linje med etter keisersnitt i flere uker... Måtte ha hjelp med babyen, husarbeid ol. Tror nok man har nok med babyen egentlig, om man ikke skal ha gjennomgått en operasjon nylig også. Hvis du skal ta keisersnitt, stiller deg seg selvsagt annerledes, da er det jo greit å gjøre det unna, for da opereres man jo uansett... Men, hvorfor ikke la mannen gjøre det isteden, det er et mye enklere inngrep, tror ikke de engang blir sykemeldt etterpå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...