Gå til innhold

Skal ikke starte noen språkkrangel her, er bare litt nysgjerrig. Sjole?...

Anbefalte innlegg

Til Veslemus:

Er du norsk lærer, altså en lærer med norsk pass, eller er du norsklærer... :-)

Orddelingsfeil er en annen begredelig historie i dagens norske "rettskriving".

Hilsen en

norsklærer :-)

Fortsetter under...

Ikke kall det språkblomster da! Språkblomster er jo som er ord satt sammen til et bilde som skildrer mer enn hvert ord hver for seg.

Og det er vakkert... Som regel.

Her på sidene er det mye UGRESS, spør du meg!

Men Evelinemor, vit at jeg er enig med deg. Jeg klør over hele kroppen når jeg leser misbruk av spørreord...grrr. Og jeg undrer meg over skammelig dårlig rettskriving i mange, mange innlegg.

Kan hende at det både er dialekt og sms-lingo som sniker seg inn.

Må le litt av denne debatten - de fleste som irriterer seg over feil i språket har noen kraftige blemmer selv, hi hi.

Lilleh: du har et par verbfeil, gitt! "lagd"? "syns"?

Veslemus: Ikke bare én orddelingsfeil, nei :-)

Bare litt vennskapelig erting. Selv tør jeg jo ikke stå frem med nick engang! Skal vedde på at dere finner noen feil i min tekst også...

Jeg blir også irritert over hvor dårlig det står til med norsken. Ser at det er mange feil som sannsynligvis ikke kommer av dysleksi, men heller av dårlig norskopplæring. Som de fleste vet har vi dessverre ikke de samme mulighetene her i Norge til tross for "likhetsskolen". Det er helt klart at de som har foreldre som hjelper til med skolen, oppmuntrer til lesning (som jo er den beste språkopplæringen) gjør det mye bedre enn andre både når det gjelder grammatikk og ordforråd. Herved oppfordrer jeg alle dere fantastiske mødre til å lese masse for barna deres og oppmuntre dem til å lese bøker selv :-)

Mange måter å lære å lese på, men å lære alfabetet i riktig rekkefølge er ikke en av dem..

De mest vanlige i dag er slik som vi (77-modell) lærte - begynner med I - S da kan etterhver lese si og is

Deretter følger man på med O - L, da kan man lese sil, sol, los.. etc.

Ganske effektiv og god måte å lære på. Se her: http://www.gyldendal.no/ABC/

Clue her er å bli godt kjent med bokstavene. Vi hadde med ting som begynte på den bokstaven, skrev ord på tavla som begynte på bokstaven, formet bokstaven i leire, malte bokstaven, tegnet ting med bokstaven i seg. På den måten får elevene bokstaven i fingrene. i tillegg sang vi ABC-sanger for å lære alfabetet. dette gjorde vi uavhengig av hvor langt i innlæringen vi hadde kommet.. Jeg syns lese- og skriveopplæriongen var kjempegøy, og det syns elevene også - OG - de lærte å lese. (Snakker i fortid fordi jeg har bare hatt et elevkull jeg har lært å lese foreløbig, men gleder meg til å begyne med nytt kull når jeg er tilbake i jobb igjen..)

Annonse

he he - der kan du se anonym..

Men jeg turde i hvertfall å skrive under med nicket mitt.. :)

Selv om man er lærer er man ikke perfekt i språkbruk og grammatikk...

Når jeg skriver forumsinnlegg er jeg ikke så nøye, men når jeg sende brev hjem til foresatte (eller skriver til elevene for den saks skyld) så bruker jeg ordliste for å dobbelsjekke ord jeg er usikker på.

Ta seg fryktelig dårlig ut med mange skrivefeil fra læreren - hva slags signaler sender man da ut? :)

Har enda et par feil i teksten min jeg. Hehe. Komma i stedenfor punktum. Bommet litt der, ja. Hovedinnlegger skulle det også være ;) Når man blir revet med går det ofte fort unna.

Jeg passer alltid på at ting som kommer ut til foreldre ikke består av en masse feil, men her inne blir det litt så som så noen ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...