Gå til innhold

Skal ikke starte noen språkkrangel her, er bare litt nysgjerrig. Sjole?...


Anbefalte innlegg

Starter med å understreke at dette ikke er et forsøk på å yppe med noen, lurer bare litt på noe her. Har lagt merke til at flere skriver skj-ord med sj her - feks sjole. Er dette med vilje, fordi stadig flere ungdommer (herlighet, nå føler jeg meg gammel) uttaler disse ordene som om de ble skrevet med sj - eller er det rett og slett skrivefeil? Har vært påfallende mange i det siste.

Og når jeg først er på rettskrivning:

Husk - alltid alltid med to l`er og d, aldri aldri med to l`er og g. Puh, det var godt å få sagt!!

Hehe, nå blir det vel noen sure miner her likevel.

Fortsetter under...

har lagt merke til det også og det finnes jo noen folk med skrive,-og lesevansker så kan hende det ikke er dems feil! Men ser jo også at noen skriver jg ,dg osv.. SMS-språket som man kaller det.. er vel fordi det er kortere å skrive..

hahaha, nei, der fikk jeg den. Tenkte at noe sånt kom til å skje. Til mitt forsvar skal sies at det første eks jeg planla å gi var sjønner.. Men, jeg fortjente vel den.

Hovedinnlegger, takk og lov anonym:)

Til hovedinnlegger:

 

Jeg har lagt merke til det samme. Noen skriver nok litt feil, det er ikke uvanlig det, men det kan godt være at det er som du sier - at man skriver mer og mer som man snakker.

 

Jeg skjønte godt spørsmålet ditt, og jeg syns absolutt ikke det var provoserende. :o)

 

 

Annonse

Det var jo bra observert da Marthe-mor, et språkinnlegg hvor det er feilskiving:-) Skjønner at HI var glad hun var anonym da ja:-)

 

Men ser jo mye feilskriving her jeg også, så har tenkt tanken. Men tror det er endel med dysleksi her, i tillegg til at skrivingen kanskje forenkles. Dette er jo ikke en formell måte å skive på, så det er liksom litt mer lov til å skrive i en litt mer muntlig form syns jeg.

 

Selv ser jeg også at flere at de innelggene jeg har skrevet, ofte inneholder skrivefeil. Det kommer av at jeg bare ser på tastaturet når ejg skriver(bruekr touch...dvs alle fingrene) og så ser jeg det ikke. Bytter om på bokstavene ofte ser jeg. Og jeg hadde aldri feil i rettskriving på skolen:-)

 

Så tror det er en god blanding her jeg....

...vil bare nevne i samme slengen at "å" ikke betyr det samme som "og".. Virker som det er en del som sliter med helt grunnleggende rettskriving.. Vet jo hva folk mener og har stor forståelse for at noen sliter med dysleksi, men jeg syns det virker som veldig mange her inne rett og slett ikke kan skrive norsk.. Syns faktisk det er litt merkelig... Men vil jo selfølgelig ikke tråkke noen på tærne så lar det jo passere, men når det nå først lå en slik rettskrivningstråd her, så.....

Har også lagt merke til:

 

prevangsjon

restaurang

komplimang

 

osv osv

 

Lurer alltid på om folk vet at det er heeeelt feil eller om det er manglende skolegang som står bak akkurat det.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hmmm... hvor mange sinnasvar får jeg nå?

 

;o)

 

*provosere*

Jeg har alltid vært opptatt av språk og rettskriving, og ser fort forskjell på feil som kommer av litt for raske fingre på tastaturet eller feil som oppstår fordi man rett og slett ikke VET hvordan ting skal skrives.

 

Undrer meg litt over argumenter jeg hører om at folk skriver feil fordi "det går så mye fortere"...jeg kan ikke fatte at det skal gå fortere å skrive "forsjell" enn "forskjell", "å" istedenfor "og", "i fjord" istedenfor "i fjor" osv.

 

Og så lurer jeg på når disse feilene oppstår, for et sted på skoleveien (man har da i det minste 9 år på skolen?) må jo noen ha sett de komme og forsøkt å luke de vekk?

River meg også ofte i håret over alle språkblomstene.

 

En annen tinng jeg har lagt merke til, er at stadig flere bruker feil spørreord. For eksempel "Hvordan film liker du best?"

Får helt vondt inne i meg av å lese på Kvinneguiden, for der er de mange som ikke vet forskjellen på hvordan og hvilken!!!!

Annonse

Har nettopp hatt eksamen - og lagd et læremiddel for å trene nettopp sj-lyden (skj/kj/sj/sk)..

 

Språkforskere/professorer sier at denne språkutviklingen med skj-lyden er helt greit - tenk, før snakket vi jo dansk her i landet. Så den utviklingen kan nok ikke stanses.. men det er muntlig tale. Syns nesten det blir enda verre å lese det..

 

Men jeg tenker som så at når det gjelder skriftspråk og nettbruk så er alt greit. Man skriver gjerne litt fort, kanskje med en finger mens man ammer eller gidder ikke lese korrektur - eller er kanskje ikke så opptatt av rettskriving. Men tro meg - jeg legger merke til alt :) Litt slitsomt det og... hehe

 

Forøvrig var det ganske festlig eksempel du hadde HI, med en skrivefeil for å påpeke andres - men du fikk i hvertfall frem poenget ditt :)

 

 

Helt enig der ja. Er ganske sjokkert over hva barna lærer i dag jeg da. Eller skal jeg si IKKE lærer. Samboer har ei datter som ikke kan rettskrivning iheletatt og hun er 12 år. Vi lærte gram. og formskrift på den alderen vi. Det blir faktisk godkjent om de bruker sms-språk i stiler bare innholdet er ok. Hm......synes dette er ganske sykt egentlig. Er ikke noe geni selv men har lært litt om skrivekunsten da.

Læreplanene i dag strider i mot den gamle "puggemetoden" som de fleste av oss er oppvokst på.

 

i L97 skal man leke, utforske, undre seg, tas i eget tempo, i en naturlig sammenheng .. en skal ikke ta skrivegleden fra elevene...

Men - det er jo også slik at om man føler at man ikke behersker en ting, så vil man ikke gjøre det.. hvis man er usikker på skriving vil man kanskje skrive minst mulig?

(jeg er f.eks dårlig i engelsk, og kvir meg for å bruke det språket..)

 

Heldigvis setter kunnskapsløftet mer fokus på kunnskap igjen, fremfor "hygge".

 

Egentlig virker dårlig språkbruk/rettskriving som om man har "dårlig dannelse".. og man ser jo forskjell på om den som skriver er dyslektiker eller ikke.

 

Men når det er sagt - uansett hvor god eller dårlig man er til å skrive så må ha rett til å bruke forum og bruke det språket man kan. Det er ikke det som er i fokus, men de søte små babyene våre, og alle de rare, merkelige, smarte, gjennomtenkte, forskrekkede, desperate, morsomme spørsmål vi måtte ha i den forbindelse... :)

 

jeg er utdanna norsklærer, og må si jeg rynker litt på panna her inne noen ganger ja ;) Men så ser jeg også at jeg selv kan skrive for raskt noen ganger (touch her også), og når man skriver så muntlig som man gjør her blir det ofte noen snarveier:)

 

Jeg tror det er litt korttenkt av skolen å tillate "alt" jeg da. Hvem vet da hva som er rett om 10-20 år? Og det ER faktisk en STOR del av språket vårt som vil gå tapt, f.eks. når ingen lenger evner å se forskjell på nyanser i språket..

 

Jeg kjenner selvfølgelig mange på min egen alder som heller ikke er språkgenier, trass både pugging og grammatikkopplæring, men de VET i hvert fall at det "er noe der ute" de ikke har helt taket på. Mens dagens barn vokser opp til at "alt de gjør er rett, nesten uansett".

 

Står sikkert ikke SÅ ille til med norskopplæringen som jeg tror.. Men det verste JEG ser er når til og med lekseplaner og annen skriftlig informasjon fra skolen er fulle av stavefeil og orddelingsfeil. Ikke så rart, kanskje, at lærerne plutselig er enige om at grammatikk ikke er det viktigste å lære bort, når de ikke kan grammatikk selv.

 

Forresten så er det et ok argument at det er viktig å kunne leke med språket. Men det blir liksom ikke "lek med språk" dersom det er den eneste måten man kan å omgås språk, blir det vel?

nå er jeg ikke norsk-lærer da, bare under utdannelse, men ferdig med norsken. Men det er sant som du sier ja, at det er mye "lek med ord" og å leke seg til læring som er ett av prinsippene i dagens språkopplæring. Jeg har ofte selv tenkt, "hvordan skal barna kunne leke seg til å kunne lese, da må det jo bare pugging til".

Faktum er derimot at det blir en del pugging i dagens skole også, når man leker med bokstaver og ser en A,så tegner man A og finner ord som begynner med A.

Det var jo det man gjorde tidligere også, når man skrev tusen a'er, og deretter skrev ord med a, i a-å bøkene.

Likevel er jeg enig med mange som mener at barn vil ha vanskeligere for å lære seg å skrive 'korrekt' i dagens system, noe som jeg mener er viktig.Det er viktig å kunne skrive korrekt norsk, kunne skrive formelt, og ikke bar sms-språk! Jeg syns det er vanskelig å skulle gripe an en norskundervisning etter endt lærerutdanning, fordi der er alt etter disse nymotens prinsippene.

 

 

Ja, jeg merker at jeg er veldig gammeldags i forhold til dette..

 

Jeg tar kusinen min som eksempel:

Hun startet i 1. klasse i forfjor. De jobbet med en ny bokstav i uken, og en dag i uken hadde de i hjemmelekse å tegne tre ting som startet med den bokstaven. De lærte IKKE bokstavene i alfabetisk rekkefølge.

 

Nå er hun straks ferdig med 2. klasse, og har først de siste par månedene blitt fortrolig med alle bokstavene. Nå vet hun hva de fleste heter, og hun kan for eksempel skrive navn på folk ut i fra hvordan hun selv sier/hører navnet. Så nå har hun endelig "knekt koden", etter å ha hatt en periode med bokstavvegring fra ca. halvveis i første klasse til halvveis i andre klasse.

 

Jeg slenger ut en påstand om at et vesentlig poeng i opplæring av så små barn er repetisjon. Derfor vil det være smart å f.eks. lære alfabetet i alfabetisk rekkefølge, for så å gjenta dette daglig. Når barna så er fortrolig med navnene på alle bokstavene kan man jobbe (leke!) med hver enkelt bokstav (tegne ord, etc..). Jeg tror det er bortkastet tid å bruke en HEL uke på EN bokstav. Det virker som om barna har lett for å glemme fra uke til uke, i hvert fall var det slik i min kusines tilfelle. Hun kunne flere bokstaver FØR hun begynte på skolen enn hun kunne etter et halvt år.

 

Og det jeg også mener er viktig er å gi barna trygghet i forhold til at de KAN noe. Mange barn får lett en følelse av å ikke være flink dersom det er ting de ikke kan/husker, og da er det lett for at de mister motivasjonen. Og da er det dobbelt viktig å gi dem et godt redskap for å skulle klare å huske f.eks. bokstavene..noe som alfabetet i alfabetisk rekkefølge er et ypperlig eksempel på! (Hehe..jada, mye alfabet-mas fra meg, men jeg ble temmelig irritert da jeg fant ut denne nye og fantastiske måten å gjøre ting på!) Det er også viktig å ta med i beregningen at de minste barna lettere "mister" den røde tråden i undervisningen enn de større barna gjør. Noen ganger er det bedre å bare fortelle at en spade er en spade, fremfor å ta hele klassen med ut i åkeren for å grave, luke, så frø, se på himmelen etc.. Mange barn vil sitte igjen med mange inntrykk fra åkeren, men ikke huske det spor om selve spaden.

 

Det er såklart veldig smart å ha gode tiltak for å fange opp de elevene som henger etter eller av andre grunner er lite motiverte, og der var nok den gamle skolen veldig utdatert, men jeg tror det har gått litt trend i at alt nå må være så himla gøy hele tiden. Jeg er glad for å høre at det blir mer fokus på kunnskap fremover - det er jo ikke i seg selv en STRAFF å skulle lære. I noen debatter virker det jo som om skole er et skjellsord.. og foreldre er ofte selv de verste :)

 

Uff.. ble litt revet med nå. Glad det er noen år igjen til poden min skal begynne på skolen ja :)

Syns det du skriver er fornuftig jeg :) Selv er jeg ikke noe ildmenneske for den nye norskundervisningen, så jeg skal ikke diskutere med deg, men det er vel liten tvil om at den gammeldagse læremåten som du framstiller så vakkert, også skapte MANGE tapere!!Selv går jeg realfaglinja, og det er nok heller i realfagene jeg har mitt engasjement. Har aldri plagdes noe med rettskriving selv heller, så jeg kan ikke snakke for de som har det.

Man skal ikke bare forkaste den nye satsingen i skolen, som går ut på at man lærer gjennom å erfare og prøve seg fram, for jeg tror dog det er ett skritt i riktig retning, og så får man vel finne en mellomting mellom pugging og erfaring.

Jeg er enig med deg i at for å lære skrift og språk, så MÅ det en del pugging til!!

Nei, lenge leve matte ;)

Siden jeg er norsk lærer, og har vært klassestyrer for 1. klasse, må jeg bare svare på dette innlegget.

 

Jeg er veldig enig med dere over her og hoved innlegger ang skrivefeil. Når det gjelder rekkefølgen på bokstav innlæring, er det faktisk en pedagogisk grunn til stede. Da jeg hadde 1. klasse lærte de en bokstav i uka. De lærte også alfabetet muntlig og i sang. Grunnen til at bokstav rekkefølgen ikke følger alfabetet, har noe med bokstavlyden og ordsammensetting å gjøre. Eks abcdefg. Ikke lett å få et fornuftig ord for en 6 åring ut av det, men begynner man med isolafemru, får man is, se, sol, mur, fem, le osv.. (Det er gode eksempler for at barna skal kjenne igjen lyden)

 

Med L97 skulle det være lekbetont i 1. kl. Man kunne introdusere bokstavene. De skulle kjenne igjen lyden av bokstavene, og utseendet. For så i 2. klasse å bygge videre på ord.

 

Jeg skjønner tankegangen din og siden pugging har vært ut de siste årene, har jeg tydd til sanger. Det er mange fine sanger, bla innenfor alfabet og regning. :)

 

Ps! Ang skrive feil. Det er lett å bomme på noen tastetrykk når man er ivrig, Det er jeg også mester i, men jeg ser også alt. Mye store feil ute og går. Samtidig overser jeg de, er ikke ute for å korrigere på folk, er her for å finne noe interessant og kanskje svare på spørsmål.

 

:)

 

 

 

Er enig med Veslemus jeg. Det er mye enklere å lære bokstaver når man IKKE følger alfabetet. Nå er det 30 år siden jeg begynte i første klasse og vi hadde Fifi og Fofo (lærebok) som lærte oss bokstavene, og da var det mer eller mindre i den rekkefølgen som Veslemus beskriver.

 

Ellers så ser ikke jeg det gale i at det skriftlige språket i dag beveger seg mer mot hvordan vi snakker det. For norsk hovedmål er jo bygd opp fra dansk, og det er det vel ingen som snakker i dag. Det muntlige språket vårt er jo bygd på dialekter og da synes jeg ikke det er en dum idé at vi kan begynne å skrive det slik som vi snakker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...