Gå til innhold

Sjefen prøver å svindle meg - vær så snill og les og si hva dere tror!! (langt, men......)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sjefen min sa at jeg ikke skulle få betalt for 1. og 17. mai, til tross for at disse dagene havnet på mine faste arbeidsdager. Jeg jobbet ikke disse dagene, men ifølge loven har jeg rett til å få utbetalt penger. Det sa de både på Trygdekontoret og Arbeidstilsynet.

 

Idag var min siste arb.dag før jeg går ut i permisjon, og jeg fylte ut timelisten og vedla LOVEN OM 1. OG 17. MAI, slik en mann fra Trygdekontoret hadde foreslått at jeg skulle gjøre. Jeg gjorde det etter at jeg hadde sagt hadet til ham, slik at jeg skulle slippe å konfrontere han, siden han er en svært vanskelig mann å kommunisere med. Han har gjort livet surt for meg mange ganger....

 

Ikveld ringte han meg, men jeg lot være å ta telefonen. Han ringte lenge, og til slutt slo jeg av telefonen. Jeg misliker han så for alt han har gjort i løpet av arb.forholdet vårt, at jeg maktet rett og slett ingen krangel! Jeg VET jo at jeg har loven på min side, ble rett og slett sliten og lei av tanken på at han hadde tenkt å fortsette krangelen om disse helligdagene! For det måtte jo være derfor han ringte, ikke sant?

 

Nevner forresten at han tjener SVÆRT godt, og lider absolutt ikke av å måtte betale meg for disse helligdagene (som loven i tillegg PÅLEGGER han å gjøre!). Han er så smålig... Tips til hva jeg kan gjøre dersom han utbetaler mindre lønn enn det jeg har krav på?

 

Har forresten ikke arb. kontrakt, fordi han hele året har utsatt det og kommet med unnskyldninger for hvorfor han ikke vil gi meg det....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med LO!!! De slår svært hardt ned på alt slikt, iallefall når det gjelder manglende arbeidskontrakt.....

 

Fy, for en sjef!!!

:o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sendt en mail til LO med forespørsel om hvordan jeg kan gå frem med dette problemet. Tusen takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du vært ansatt da? Arbeidsgiver har lov til å sette krav om en viss lengde på arbeidsforholdet før de utbetaler røde dager. Dette gjelder spesielt ved midlertidige ansettelser. Veldig mye brukt i vikarbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert LO kan gjør så mye for å hjelpe når du ikke er organisert:( Eneste de eventuelt gjør er å gi deg råd/tips om hvor du kan finne info.

 

Må være medlem for å få "fysisk" hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LO drar jo rundt hver sommer for å avdekke akkurat slikt..... Sommerjobber med luselønn og uten kontrakt etc.

Tviler på at ungdommen som får hjelp er organiserte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje relevant å vite om du er fast ansatt eller ikke, men dersom du ikke har kontrakt, er du kanskje ikke fast ansatt?? Vet ikke helt hvordan det fungerer jeg, men dersom du ikke har kontrakt er det vel ikke nedskrevet hvilke dager som er "dine", selv om du likevel har faste jobbedager.

 

Ble litt rotete dette...

 

Håper det er noen jurister her inne som kan gi deg et godt svar, og håper du får pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her fant jeg inne på LO sine sider (det er klippet fra noe som heter "jobbhåndboka" utdrag fra arb.miljøloven)

 

Helligdager og offentlige høytidsdager

 

Du skal leve også når det er helligdager og offentlige høytidsdager, og regningene blir ikke mindre av at loven gir deg fri. Har bedriften tariffavtale er du sikret lønn for alle røde fridager. Uten tariffavtale har du bare krav på lønn for 1. og 17. mai.

 

Standard arbeidskontrakt

Du har krav på arbeidskontrakt senest første dag på jobb ved tidsbegrensete ansettelser. Ved fast ansettelser skal arbeidskontrakten være på plass innen 14 dager. Her kan du laste ned en arbeidskontrakt med minimum innhold, jfr. Arbeidsmiljøloven § 55 b.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for alle svarene!

 

Jeg har vært ansatt i over et år, så jeg har absolutt rett på betaling disse helligdagene. Og jeg regnes visstnok som fast ansatt nå, selv om jeg ikke har kontrakt, ettersom jeg bl.a. har bevis på å ha mottatt lønn i over ett år.

 

Får se hva som skjer nå - er spent på hvor mye lønn som har kommet inn på kontoen min på tirsdag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...