Gå til innhold

hva gjør dere med babyene når de skriker og skriker???

Anbefalte innlegg

har en jente på 4 uker som bare skriker og skriker..i kveld har hun skreke i flere timer... hun sover godt på dagen og til litt ut på kvelden.så er hun våken og skriker og skriker..kjempe slitsomt...noen råd???

jeg pleier å bysse på henne og da slutter det som oftest etter en stund..nå er det pappaen som tar henne..men han gjør det selvsagt ikke slik jeg vil han skal gjøre....og hun skriker og skriker.... og han vil selvfølgelig ikke høre på meg..blir så frusteret....huff...

Fortsetter under...

når de har kolikk skriker de ikke hele dagen da? hun skriker bare i perioder så tror ikke det er det...hun skriker aldri mer enn en halvtime om gangen maks...og sovner som oftest..så lenge hun ligger iarmene mine...er vel kanskje litt bortskjemt?

ja må vel la han få lov til det...nå er hun rolig heldigvis....

Høres ut som om hun er overtrøtt... På sykehuset sa de at det var viktig at barna fikk ligge hud mot hud - prøv det. Kle av dere alle tre og legg dere i sengen og la henne får kroppskontakt. Trygghet og varme. Prøv å legg henne på siden om hun ikke liker å ligge på ryggen.

Annonse

Høres ut som kolikk, ja... Du har tydligvis funnet en måte å bære/bysse henne på som hjelper på smertene. Si til pappa'en at hun har vondt og at din erfaring er at det hjelper å gjøre et på din måte.

Da tulla vår hadde vondt, måtte vi finne "godstillingen" relativt fort, hvis ikke var det ingenting som hjalp.

Noe som hjelper ved kolikk er å massere magen. Skal nå beskrive hvordan fysioterapeuten ved helsestasjonen vår sa vi skulle gjøre det: først, ta av klærne og legg babyen på et underlag det ikke gjøre noe om h*n tisser/bæsjer på, ta olje (babyolje, olivenolje, solsikkeolje... det du har) på hånda di, plasser hånda di nederst på magen til baby med fingrene ut mot baby's høre side/hofte og dra hånda rundt i en sirkel over magen til baby uten å slippe taket før du er på baby's venstre side/hofte, plasser hånda på nytt og fortsett. Etter å ha massert en stund, kan du ta tak i beina til babyen og presse de oppover mot magen/brystkassa. Gjør det med rolige bevegelser og ta beina opp og ned noen ganger for så å fortsette massasjen. Dette er med på å hjelpe tarmene med å jobbe i riktig retning :-) Sitter noe fast, kommer det gjerne løs når du gjør dette. Ikke uvanlig med full bleiepakke et par timers tid etter massasjen ;-) Du kan gjerne holde på i ca et kvarter med massasjen hvis babyen ikke protesterer.

Noe annet som pleier å virke er sukkervann. Blandingsforholdet jeg har fått oppgitt er 2 ss sukker per 1 dl vann. Kok opp vann, tilsett sukker, rør ut og avkjøl til passe temperatur (ca 37 grader, gjør ikke noe om det er litt kaldere, men bør ikke være varmere). Gi noen ml ved hjelp av skje eller sprøyte. Vent i noen minutter og gjenta hvis babyen ikke roer seg. Etter å ha gjort det 2-3 ganger uten effekt, er det ikke noen vits i å fortsette, da fungerer det dessverre ikke på din baby.

Kontakt helsestasjonen til uka! De kan hjelpe og veilede dere og gi litt støtte. Mye god hjelp å få der!!

De skriker ikke hele dagen når de har kolikk, det er gjerne værst på kvelden. Vår lille var helt ekstrem og skrek opptil 10 timer i strekk.. hverken lege eller helsesøster hadde noen råd, så vi bar og bar og bar.. Skaff deg ett bæreredskap av ett eller annet slag, så dere ikke blir så slitne. Elektrisk vippehuske hadde vi mye glede av.. bare synd vi anskaffet enn altfor sent!

Du kan prøve minfom dråper dersom hun sliter med luft. Evt kiropraktor! Vi syns det hjalp litt.

Husk at pappaen sikkert gjør så godt han kan han også, viktig at han får prøve seg fram akkurat som du har gjort!

Ønsker deg lykke til, for jeg vet hvor slitsomt det er. Tenk at det vil bli bedre.. helt sikkert!

Klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...