to jenter og ett gull i magen Skrevet 2. juni 2006 #1 Del Skrevet 2. juni 2006 hu er 10 mnd og stor fan av mme. jeg prøver å gi hu bare morgen og kveld for å trappe ned litt. men skal ikke ha grøt eller middag. bare brød og ikke mer enn to ganger med fast føde om dagen. da drikker hu annet ved siden av. hu legger på seg, men jeg syns dette virker lite. spiser kjeks og om dagen så får i seg litt. kan noen være så snill å si det blir bedre?????? eller har opplevd dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5240226-n%C3%A5-gir-jeg-helt-opp-hu-og-den-maten-hjelp-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2006 #2 Del Skrevet 2. juni 2006 Ikke gi kjeks, det er bare tomme ubrukelige kalorier. Hun blir også "mett" av det, vi vet jo selv hvordan småspising virker på oss... Prøv å gi mest mulig grøt, det er der næringen er. Bruk fruktpure av flere slag for å friste. Most banan er også godt. Men først og fremst - godt humør og tålmodighet er strengt tatt nødvendig under måltidene. Slipp kreativiteten løs, se på ting som står på bordet, feks frukt, vase, ja whatever som kan være litt gøy å se på. Få far til å ablegøye litt slik at hun gaper og spiser. Du MÅ bare finne fram denne tonen altså, begynner du å kjefte og smelle, og presse - ja da har du tapt!! Jeg har en jente på 10 mnd, så jeg vet hva jeg snakker om - TTT! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5240226-n%C3%A5-gir-jeg-helt-opp-hu-og-den-maten-hjelp-meg/#findComment-5242158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2006 #3 Del Skrevet 2. juni 2006 Kopiert fra menyen som første leveår: Er barnet ditt småspist? Mange foreldre synes barna deres i perioder spiser lite. Og barns matlyst kan variere fra uke til uke, og henger gjerne sammen med hvordan det vokser. For barn vokser i rykk og napp. Så når barnet går inn i en vekstperiode, vil også barnets energibehov og matlyst øke. Er du likevel i tvil om barnet legger godt nok på seg, bør du ta kontakt med helsestasjonen slik at du får veiet barnet og sett hvor mye det har lagt på seg. For dersom du går og bekymrer deg, kan du uten selv å være klar over det, forsøke å presse barnet til å spise mer enn det egentlig har behov for. Stemningen rundt matbordet er også avgjørende for hvor mye barnet spiser. Barn spiser derfor bedre i selskap med resten av familien, enn alene. Får barnet derimot i seg for lite energi likevel, er det viktig at man ikke ødelegger matlysten med småspising mellom måltidene. Man bør også sørge for at barnet ikke drikker seg mett. Barnet bør derfor ikke drikke søte safter eller for mye melk. Søte safter bør heller erstattes med vann. At barnet spiser opp den faste føden før det drikker, skjerper også matinntaket. Slik unngås at barnet drikker seg mett i løpet av måltidet. Småspiste barn bør også få mer energitett mat enn andre. Dette kan du gjøre ved å smøre litt ekstra tykt med mykt smør på brødskivene, eller tilsette ekstra matolje eller mykt smør til middags- eller grøtporsjonene. En liten rømme- eller fløteskvett er også med på å gjøre maten bedre og mer energirik. Frukt og juice er også med på å skjerpe appetitten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5240226-n%C3%A5-gir-jeg-helt-opp-hu-og-den-maten-hjelp-meg/#findComment-5242426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå