Gå til innhold

lAGE MIDDAG TIL PODEN SJØL.......E D NOE Å SPARE...

Anbefalte innlegg

Er det virkelig noe å spare på det?

Er disse glassene så dyre?

Noen som har regnet litt på det?

Dessuten blir det jo en del mer-arbeid med å lage det selv.

Og hvordan sette smak? Ureter? Jeg har ikke peileing på annet enn salt og pepper....eh....

Og hvordan fryser dere ned maten?

I små poser?

Kan noen av dere som bruker å lage mat til de små selv forklare litt?

Fortsetter under...

Blir nok billigere, ja. Mine porsjoner koster fra 1 kr til 5-6 kr. Lag mye på en gang, så tar det ikke mye tid. Avent har fine beger til å fryse ting i. Kardemomme er et fint krydder. Nepe, ananas og svisker gir god, søt smak.

Det er mye å spare på det.

11 kr pr glass + 6,25 fruktpurre -17,25 per dag

-120,75 per uke

det blir 3139,50 for 6 mnd.

http://www.dinbaby.com/forum/thread/5106465

Her er mange oppskrifter.

Du kan smaksette maten med: frisk ingefer, kokkosmasse, hvitløk, persille, muskatnøtt, basilikum, ananas etc. mye du kan bruke.

...trodde ikke hovedpoenget med å lage maten selv var å spare penger men at man da hadde full kontroll over hva barnet faktisk får i seg.. De sparte kronene er vel bare en bieffekt?

Men det er nå meg, da.. Uten å ville starte noen vill diskusjon her inne...

Selvfølgelig er det det som er hovedpoenget for meg i allefall.

Men det var nå det hi spurte om og da svarte jeg på det.

Om det var meg du lurte på.

Jeg syns kanskje flere skulle svare på det de forskjellige hovedinleggerne spør om så hadde vi sluppet mange av de sure innleggene som det har vært her.

Var ikke ment til deg og var heller ikke surt ment..

Faktisk bare noe jeg lurte på, siden det ofte virker som folk gjør/lar være å gjøre ting av helt andre grunner enn hva jeg opprinnelig trodde.. F.eks dette med å lage barnematen selv. Syns forøvrig det alltid er greit å lese gode tips, som her ang smakstilsetninger.

Igjen, sorry om jeg virket sur..

:-)

Annonse

jeh har begynt nå den siste uka bare, å gi henne av den maten vi spiser, er jo bare å koke en ekstra potet, eller to, så kan den ene ligge i kjøleskapet til dagen etter.. Bruker potet som basis, har i litt mm og bittelitt(er ikke snakk om mye) av det vi spiser, hun fikk litt mosaka i går(litt saus og kjøttdeig blanda med poteten). Og i dag hadde vi fiskegryte, gjorde det på samme måte da. Er vel slik de lærer å spise det resten av familien spiser. her om dagen hadde vi pannekaker, da fikk hun litt å holde i handa, samtidig som hun fikk leverpostei blanda med poteten sin som basis middag. Fungerer kjempegreit her, har selvfølgelig også glassmat i kjøleskapet. Er som sagt bare de siste dagene jeg har gitt henne dette.

Når du ser folk her over sier en posjon av det de lager koster fra 1 kr til 5-6 kr, hvordan i all verden kan du da si at det ikke er penger å spare på dette???? Lurer på hvilke grunnlag du svarer på enkelte ganger jeg, det virker litt i hytt og pine. Håper jeg ikke er alt for krass, men du kan da ikke bare svare slik i det blå.

Annonse

Sjelden hissig jeg, kanskje bare litt småfrekk noen ganger:-)

Jeg har ikke regnet mye på det nei, men at noen sier fra 1-5 kr betviler jeg ikke....og det er langt imellom det og 12 kr. Ihvertfall når du begynner å gange det opp med 7 og så med 4 osv.....

Og når du skriver at det ikke er noe å spare på det, skjønner jeg ikke hvor jeg leste feil.

Og lese skal jeg love deg jeg kan:-)

Det er jo ganske mye å spare på å lage maten selv. Om en vanligvis kjøper glass til 10 kroner og kan lage for 5 kroner hjemme så er det jo faktisk halv pris!

Min utfordring er å finne noe som gutten godtar å spise. Jeg trodde jeg hadde skutt gullfuglen hin dagen, laget en blanding av grønnsaker og bønner som ble så god at JEG likte den kjempegodt. Men nå tar jeg opp glass etter glass fra frysen og han er SÅ nærmt å direkte spytte maten ut igjen. Han synes det er skikkelig æsj. Tilvenning funket ikke akkurat i dette tilfellet :)

Og når jeg lager fruktmos så liker han ikke den heller..Selv om den smaker såååå mye bedre enn butikken sin.

Så nå lurer jeg på om jeg kanskje bør blande fruktmosen ut med vann? For da vil den kanskje ikke smake så mye?

Synes han var mer altetende i starten, da spiste han det meste som ble presentert for ham!

Ja, da er det ikke morro å ha strevd med matlaging, når han ikke vil ha det engang:-)

Og det er jo klart at hvis du kan lage mat til det halve hver dag, så er det mye å spare på det. Men det viktigste er jo som en over sier; da vet du hva du putter i nurket ditt....så det er vel det beste med det:-)

Har du fått med deg tipsene til mphs på kostholddebatten? Det bør du sjekke ut...

Nå vet jeg at jeg sier noe upopulært men de som sier at barnet sitt ikke liker hjmmelaget mat sier dette for å slippe å lage!

Dersom du gjør et halvhjerta forsøk på å lage mat til poden og han ser rart på deg og kjenner etter på maten og kanskje spytter det ut, ja da mener du at du har prøvd og slipper å lage mere mat!!

Skriver under med anonym, det er så sykt med hets her inne.

Hihi :) "Der fikk jeg den", liksom..

Ja, det er sant som Luca sier at jeg er veldig interessert i å få ham til å like hjemmelaget mat :) Derfor jeg blir så overrasket når jeg synes jeg har fått god smak på den og så synes ikke HAN det.

Og vet dere hva? Når jeg mater ham, og han har fått x antall skjeer tilbudt med middagen han synes er pyton så snurper han munnen sammen, og liksom later som om han gaper, mens egentlig er det da umulig å få mer enn en mikroskopisk bit inn i munnen hans. Og hvis jeg fremdeles fortsette med samme maten så tar han tilslutt begge hendene og holder dem foran munnen - og når han så ser skjeen nærme seg så DYTTER han den bort! Og ser skikkelig bestemt på meg! Så det er litt vittig også da :)

Innlegget til mphs på Kostholdsdebatten var jo bare helt genialt! Der har jeg funnet masse som nå skal prøves ut! Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...