Gå til innhold

Kan man velge om man vil ha fødselspenger eller engangstønad?

eva luna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest 5 andre

Må krysse av på skjemaet om du søker fødselspenger / engangsstønad. Spør på trygdekontoret hva som lønner seg for deg. Jeg tjente over 40 000 i fjor, og har ikke krav på fødselspenger. Som student får man føldselsstipend i tillegg til engangsstønad. (så sant man ikke allerede har mottatt en periode med fødsesstipend da.)

Dersom du tjener 38.000 kr i året lønner det seg for deg å ta fødselspenger. (du må tjene minst halvparten av grunnbeløpet, noe du gjør) Husk, du får feriepenger av fødselspengene, det får du ikke av engangsstønaden!!

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=f_oedsel_mrog_mradopsjon

Sist jeg fikk fødselspenger tjente jeg rundt 150 000 - 200 000 i året. Da varierte månedslønnen min en del, og de regnet ut en dårlig månedslønn til meg. fikk mindre enn jeg skulle ha. Det samme skjedde da sambo skulle ta pappaperm, enda han har en 7-15 jobb med fast timelønn så fikk han mye mindre enn han hadde krav på. Tror ikke jeg gidder alt det papirstresset en gang til. Da kutter jeg heller ned på jobbingen så jeg får engangsstøtten. Det er jo dessuten bare de første 12 ukene av fødselspengene man får feriepenger.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...