Nyttårsbarnet_78 Skrevet 2. juni 2006 #1 Skrevet 2. juni 2006 Hei! Jeg trenger litt faktainfo om hvilke egenskaper til madrassen man må tenke på når man skal kjøpe madrass til en nyfødt. Hvilke tips har dere fått av jordmor, lege, andre fagpersoner..? Kan tenke meg at foreldre, venner etc kan gi tusen synspunkter, men det er jo ikke nødvendigvis de som er riktigst...
♥Tiny Skrevet 2. juni 2006 #2 Skrevet 2. juni 2006 har ikke noe faktainfo jeg, men vi kjøpte ihvertfall en skumadrass med overmadrass. Tror det kan være lurt å kjøpe en med overmadrass jeg da, det var mitt tips
mammmamia ** Skrevet 2. juni 2006 #3 Skrevet 2. juni 2006 Har hørt veldig mye forskjellig, men skumgummi er hvertfall ikke anbefalt... Vi har en springfjærmadrass fra Ikea, men babyen skal ikke ligge i sprinkelsenga i begynnelsen, har babykurv med fibermadrass til de første månedene. Har hørt at fibermadrass visstnok er det beste:-)
Gjest Frantic Skrevet 2. juni 2006 #4 Skrevet 2. juni 2006 Tror kanskje vi alle har ulike erfaringer med madrasser, men vi kjøpte en springfjærmadrass til vår første for 5 år siden, og den har vært i kontinuerlig bruk siden uten å virke slitt i det hel tatt - er kjempefornøyd! Så nå skal vår tredje også få gleden av å bruke samme madrassen. Det som er viktigst når en kjøper madrass til baby er at den har materialer som slipper luft og fukt gjennom. Her er vel springfjærmadrassene de beste, men det er kommet gode materialer også i andre madrasser. Pga utvikling av allergi er det ikke anbefalt å kjøpe madrasser som inneholder latex - en del av det som kalles "skummadrasser" inneholder nettopp dette matereialet. Lurt å spørre i butikken hvilke materialer de er laget av
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 2. juni 2006 #5 Skrevet 2. juni 2006 Kjøpet springfjærmadrass hos fru lyng. Syntes de på ikea var alt for myk og ga bare 100kr mer hos fru lyng. Kjøpte overmadrass hos ikea vasket den ble nuppete men får holde til jeg bytter den ut=0) Tulla skal ligge i kurven i begynnelsen.
Nyttårsbarnet_78 Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 2. juni 2006 Hei! Takk for alle tips - men dette ble egentlig som jeg var redd for - motstridende tips :-/ Svigerinnen min (hun har en på 6 mnd selv) sier man bør ha skumgummimadrass fra starten av - og i hvert fall ikke overmadrass! Og madrassen må være hard pga at babyryggen ikke er "ferdig" liksom... Skikkelig i tvil jeg...
AE84 Skrevet 2. juni 2006 #7 Skrevet 2. juni 2006 gå på www.dry.no...der kan du bestille madrasser, men dårr står og ka så e viktig å tenka på....!!
mammmamia ** Skrevet 2. juni 2006 #8 Skrevet 2. juni 2006 Grunnen til at man ikke er anbefalt skumgummi er at det er meget lettantennelig og den puster ikke..!
♥maxen min♥ Skrevet 2. juni 2006 #9 Skrevet 2. juni 2006 Om du er i tvil synes jeg du skal høre med en forhandler, de vet som regel best! Vi har en fibermadrass som er allergitestet, anti midd og anti jordslag, som har en sommer- og en vinterside, og 10 cm tykk. Er en Simo madrass fra Barneverden som visstnok skal være veldig bra!
mamma til prinsen Skrevet 2. juni 2006 #10 Skrevet 2. juni 2006 vi har tempur sin madrass og overmadrss.. veldig dyre da men verd det...
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2006 #12 Skrevet 3. juni 2006 Er jeg en dårlig mor som faktisk har kjøpt skummadrass for å ha vugga??? Tenkte ikke noe spesielt over det, jeg har selv ligget på skummadrass da jeg var liten, og jeg lever i beste velgående og har verken astma eller allergi... KJenner jeg blir forvirret og fortvilet, var er bra liksom...
Sivalur Skrevet 3. juni 2006 #13 Skrevet 3. juni 2006 Jeg har også kjøpt skummadrass for å ha i vuggen. Tenkte som så at det er ikke så mange mnd vi skal bruke vuggen uansett, og jeg trodde 'problemet' med skumgummi er at hvis det kommer tiss og gulp på den så blir dette liggende og avgi gasser. Men tenkte å ha gulpeklut under hodet eller noe sånt. Har ikke vi alle vokst opp på skumgummimadrasser da? Har ikke tatt noen skade av det jeg.. nytter ikke å bli helt hysterisk heller! Synes det er for drøyt å bruke 7-800 kr på en madrass som kun skal brukes noen mnd.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2006 #14 Skrevet 3. juni 2006 Bra å høre at det ikke er bare meg som har kjøpt det da. Har også tenkt å bruke gulpekluter som hodepute, og tisselaken i mellom. Trodde et øyeblikk at jeg er en dårlig mor ettersom at jeg hadde kjøpt skumgummimadrass...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå