Gå til innhold

dere som har født prematurt ...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Dattern min er "bare" født 5uker før tida, men det er ille nok det og.... Hun er nå 9mnd. (i dag!!) og hun henger etter... til og meg littebitt mer enn de 5ukene.... Hun er en reser på å rulle fra rygg til mage, og nå lærer vi henne å sitte.. Men "psykisk" er hun der hun skal! Hun har til og med lært å plystre nå!! hihi... kanskje fordi jeg er en super-plystrer ;)

hei jeg har en gutt 2 mnd prematur ..

han kan . rullefrem og tilbake begge veier,aker seg,sitter om jeg setter han opp.. klapper ( vet ikke om det er bevist eller ikke)

babler og smiler hele dagen !!!

han henger nok etter ja i forhold til andre på hans alder .. 10,5 mnd ..men det kommer seg=)=(ukorigert det der da)

men han er super blid hele dagen,gråter aldri med mindre han ertrøtt eller sulten =) kan sitte å leke seg på gulvet i 2,5 time alene uten et ord og han er kjempe flink med fantasien under lek =)

jenta mi er født ca 3 uker for tidlig og hun kan :

rulle fra rygg til mage

klappe (litt usikker på om det er bevisst)

sitte av seg selv om jeg reiser henne opp

Fysioen på HS sier at hun er unormal sterk i magen..

jenta mi er treeeeg i forhold til andre .. men stresser ikke..

Annonse

Jenta vår er født 5 uker for tidlig. Hun er litt over 7 mnd nå og er en reser på å snu seg fra rygg til mage. Hun skyver seg bakover når hun ligger på mage og snur seg til begge sidene. Vi finner henne aldri lenger der vi la henne i utgangspunktet, he he :) Hun skyver seg opp på armene (strake armer) og er begynt å løfte rompa. Hun har også forsøkt å dra seg fremover på armene, men klarer ikke så mye enda. Og da blir hun så sint stakkar, he he :)

Jeg har foreløpig ikke merket noe forskjell på henne og de andre i barselgruppa vår. Fysioen sier at hun ikke henger noe etter. Men hun sier at vi kan komme til å merke litt forskjell fremover nå, for det er nå vi merker de individuelle forskjellene på barna bedre. Noen barn er tregere enn andre. Og dersom vi i utg.pkt har et "tregt" barn som er for tidlig født, så vil det nødvendigvis bli litt forskjell...

Jenta mi er også veldig trett og har sovet mye mer enn de andre jevngamle. (spurte på helsest. om dette hadde smh med at hun var for tidlig født, men de trudde ikke det...) Litt godt å høre at det er noen med samme erfaing. Og hun ventet også ganske lenge med det første smilet...

jeg har to premature barn.. ei som er født i uke 31 og ei som er født i uke 27.. ingen av dem har vært sene i forhold terminen.. minsta no er 1 år men 9 mnd korrigert.. hun reiser seg opp og går langs ting.. kan å rulle.. åler som bare det.. kan krabbe men det synes hun går for tregt.. hun kan ikke å sitte.. det har hun ikke tid til... men jeg trur det er en grunn til at hun er så flink til slike ting.. hun kan ikke ligge på ryggen på grunn av et fødselsmerket.. så jeg trur hun har blitt sterk fordi hun ikke vil/kan ligge på ryggen.. men hun henger litt etter i språk da.. det er no først hun begyner å bli flink til å bruke munnen og lage lyder. men det har med at hun har vært døv i mange mnd. på grunn av veske i begge ørene.. så det er no først dette er bra... men erfaringen min er at dem går i sitt eget tempo og dem tar igjen fort sjø.. bare vent å se.. størsta mi er snart 4 år og har tatt i gjen de fleste på hennes alder i høyde å..

Tøtta mi er 7mnd nå, men skulle bare vært 5mnd.

Tøtta mi henger ikke etter i det hele tatt, og det skyldes kun masse trening og en fantastisk flink fysioterapaut som heter Gørlin ;)

Hun snur seg fra rygg til mage i løpet av sekunder.

Hun åler seg mest i (halv)ring. Rekorden er nå nesten nesten en halv meter åling forover.

Hun skyver seg bakover så hun kommer utenfor treningsmatta.

Hun ligger på magen med armene strake, og hodet rett opp og nesten bakover og følger med på dyreprogram på tv'en.

Er like før hun krabber. Rumpa er rett opp i været, og føttene går, men ikke helt synkront enda ;)

Grøt, purrer og yoghurter og mme-flasker går ned på høykant.

Kan ligge på gulvet i lange perioder. Enten for å trene eller under babygymmen.

Sitter helt rett i babygyngestolen sin over kortere perioder.

Sitter fint i vogna si og følger med. Blir sur hvis vi prøver å legge henne helt ned.

Er litt kresen på leker, men gnager med gummene på yndlingslekene sine.

Begynner å få sin egen personlighet. Viser tydlig både hva og hvem hun liker, og ikke.

Har sitt eget spesielle språk, med masse lyder og laaange ord som bare hun selv skjønner ;)

Kan "stå" i et par minutter om gangen.

Og en masse annet.....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...