Gå til innhold

Rombetjent, midlertidig vikar, hva skal jeg gjøre!!

Lotte&Babyspiren

Anbefalte innlegg

Jeg er dette og prøver å bli gravid, hva skjer om jeg blir gravid? Gjelder også midlertidig vikar i full arbeide for videre fødselspenger senere? Eller må man være fast ansatt? Har jeg noe rett på sykepenger dersom jeg blir så kvalm (som i forrige svangerskap) og ikke klarer å arbeide. Å jobbe som rombetjent er ganske stressende og man løfter tungt omtrent hele tiden, har man krav som midlertidig ansatt å få omgjort arbeide til noe lettere arbeid?

Fortsetter under...

Mye av dette får du svar på hvis du går inn på www.trygdeetaten.no og søker på f.eks. gravid/fødsel. Du tjener opp rett til fødselspenger hvis du er i jobb 6 av månedene i svangerskapet, dvs. at du får permisjon med full lønn i 3 uker før fødsel og 35 uker etter (+ at far får 5 uker). Trenger ikke å ha vært fast ansatt. Skal mye til for at gravide får sykepenger visstnok, men er du så dårlig at du ikke kan gå på jobb, så er det klart at du får sykemelding. Tror det er vanskeligere for midlertidig ansatte å få tilpasset arbeidet enn faste ansatte. NB: Du tjener opp rett til fødselspenger selv om du går på arbeidsledighetstrygd, men det gir jo litt mindre penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...