Gå til innhold

Noen som vet om ibux er skadelig for førstert?


Mamsen og lillegutt!

Anbefalte innlegg

Har ikke vært helt bra i det siste. Mye hode verk og forkjøla. Har tatt ca. 2-3 ibux hver dag, i noen dager nå. Kan dette være skadelig får forstert. Er 10+5. Står på pakken at en skal ikke ta de de tre siste mnd av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette står om ibux i felleskatalogen:

 

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelig effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ringte legen en gang om det. han sa du kunne spise paracet, men IKKE ibux når du er gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk klar beskjed av legen min at jeg ikke fikk ta noe andre smertestillende enn paracet. For det var paracet som ikke var farlig for fosteret, de andre typene hadde visst en risiko for skade å abort.. Så gå over til paracet du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa også at de som begynner på P er trygge: paracet, pinex, panodil osv. Ibux er IKKE bra. Jeg er også mye plaget med hodepine og jeg spiser panodil zapp. Den virker kjapt og skal ikke være skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OI sann. No ble eg skremt. Får indelig håpe eg ikke har gjort noen skade. No ble eg beskymra. Skal IKKE ta flere av de ibuxene. Hjeeelp hva skla eg gjøre no? tenkt om det er skade på fostert og det er min feil. Hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er gått bra. Det finner de ut på ul uansett. Man skal jo være maks uheldig om så skjer... du er jo i første tri ennå og er blitt klar over at det ikke er bra med ibux, så jeg krysser fingrene for deg *ODA* det går nok bra skal du se.. hvis alkohol ikke har gjort skade for noen, så går det sikkert bra med deg oxo :-))

*trøste - trøste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt råd: ikke tenk på det du HAR gjort, men på det som skjer framover!!! Nå vet du at du ikke skal ta ibux, så neste gang du får problemer med hodepine/annen sykdom så kan du ta paracet med god samvittighet. Innenfor rimelighetens grenser selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...