Tuttelura24 *PRINSESSE* Skrevet 2. juni 2006 #1 Del Skrevet 2. juni 2006 Vi sliter veldig på det økonomiske nå, har gjort det egentlig ganske lenge pga mannen har vært uten lønn osv. Masse styr.. men så begynte lønna hans å ta seg opp i jan, feb,mars. Og vi fikk bet litt gjeld, og skal ikke lyve å si at vi ikke kosa oss litt ekstra da. For det gjorde vi. Mannen har hatt lyst på ny bil så lenge så derfro tok vi nå sjans på å kjøpe oss en ny bil med bil lån. Det var oki 2850 i mnd. Pluss at vi kjøpte ny campingvogn, men det var en engangssum på 8000 kr av søs. Så kom april og lønna blei halvert, Og det gikk jo greit det også vi klarer oss fremdelses tenkte vi. Men så kom mai lønna, litt over 10000 kr bare(vi har bare bo utgifter på 9000). Men så har vi fått ordna og dander med bet avtaler osv da vøttø så dette skal vi prøve å klare likevel. Men i dag kom et sjokk til.. Mannen får ikke lønn i juni, bare feriepenger for det er sånn opplegge de har der han jobber nå(starta i ny jobb 1 mai) Så da sitter vi der da, med 20000 minder i penger. Masse gjeld som bare må bet. ekke noe vei utenom. Så nå er alternatviet å ta ungene eut av barnehagen og sfo, og slå sammen små lån så vi sparer oss 7000 kr i mnd. Får før vi slår det sammen må vi ta de ut pga kausjonistene vi har. Og da får jeg så vomdt av lille gutten min, han har kommet så godt inn i barnehagen nå, sliti veldig med tillitt pga han har vært mye syk og vært på masse harde undersøkelser på sykehusetsiden han var nyfødt. Jeg sitter her og gråter pga han stakkars. Føler meg helt jævli dårlig mor som har klar å gjøre det sånn her. Sa det til mannen i sta og han skjønner meg, men det er det som må gjøres. Sier at det er ikke noe problem å ha han som går på sfo hjemme og heller ikke han som er i barnehagen, men alle andre rundt han har noe. Og barn har jo godt av å gå i barnehagen, så jeg vil gjerne at han kan forsette der 2 dager i uka bare.. Men det ser ikke ut til å la seg gjøre. Det her var helt jævli nå. Sorry sytinga mi. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klukkhøna Skrevet 2. juni 2006 #2 Del Skrevet 2. juni 2006 ville kanskje prioritert å selge unna campingvogn og kanskje noen andre ting før det må gå ut over ungene...så kanskje minsten kan få sine to dager i uka. ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5237860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lisamor Skrevet 2. juni 2006 #3 Del Skrevet 2. juni 2006 Heisann!!! Skjønner at du er i en fryktelig situasjon, men hvorfor ikke selge bilen og kjøpe en billigere en? Barna betyr jo mye mere enn det matrialistiske. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5237983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuttelura24 *PRINSESSE* Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 2. juni 2006 Ja vet jo selvføleglig at ungene betyr mye mere enn det materialistiske, men det er mannen min som vil at vi skal ta de ut. For at vi skal spare opp penger osv . For det å komme i denne situasjonen vi er i nå kan oppstå igjen og har vi ingen penger spart opp da kommer vi ingen vei! Kan alltis selge campingvogna, men da sitter vi der og har bet for hele sesongen på 6000 kr som går rett i dass, pluss at vi har ingen penger til å reise på noe annen ferie med unegen og da blir vi sittende inne hele sommeren. Synes ikke dte er rettferdig heller. Størstemann har lenge hatt lyst å slutta på sfo, så det er ikke noe problem, det er mini jeg fortsatt vil skal ha tilknytting noe hvertfall. Og om et år igjen må han inn i barnehagen igjen for å gå på førskole gruppa, så det blir helt feil å dra han fram og tilbake sånn. Men jeg skjønner ikke hva jeg skal si til mannenb min for å overbeivisehan om det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5239921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammaioktober08 Skrevet 2. juni 2006 #5 Del Skrevet 2. juni 2006 Ærlig talt. Beklager om jeg støter noen, men å "sitte inne hele sommeren" høres veldig ut som syting på meg. Det er fantastisk mye man kan finne på med barn ute om sommeren. Man trenger ikke reise langt vekk for å ha ferie. Man kan tross alt benytte seg av alt det flotte som finnes rundt om. Ikke la dette gå ut over barna. Selg bilen, kjøp en billig en og spar der dere kan. Skjønner at det er vanskelig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5240150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuttelura24 *PRINSESSE* Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 2. juni 2006 Bilen bet vi kun 850 kr på i mnd... så der kommer vi ikke billigere ut.. jeg har termin 7 juli , vet ikke når denne ungen kommer. Men kan bli fort rundt den 21 juli da jeg er på overtid fra da. Sliter veldig med bekkenløsning så kommer meg ikke rundt, må sitte veldig mye. Mannen trenger bilen på jobben, så jeg hakke bil heller. Og jeg klarer ikke gå sånn.. så da blir det på en måte at vi stter "inni" hele sommeren da. Må også legge til at jeg klarer ikke ta buss o . l pga jeg sliter med angst(panikk angst) . Skjønner at du mener det er syting.. men akuratt det med camipingen synes jeg ikke er syting pga situasjonen jeg er i. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5240574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuttelura24 *PRINSESSE* Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 2. juni 2006 og en annen ting.. om vi selger vogna går fortsatt ikke mannen med på å holde ungene i sfo og barnehagen... han vil ha de ut uansett for å spare penger.. Og event sette de inn igjen neste høst. Så om vi selger vogna sitter vi kansje med 8000 som vi da kan bet huslånet med en mnd... men fortsatt gått i tap på 6000 for sesongen som er bet og der får vi ikke penger refundert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5240596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elin-mamma til Jonas å Elise:) Skrevet 2. juni 2006 #8 Del Skrevet 2. juni 2006 Skjønner at dette må slite veldig da.. Men hva med å søke om 50% permisjon fra barnehage feks.. Hun trenger jo ikke å gå der full tid om du føler at du klarer å ha henne litt hjemme.. Skjønner godt det med campingvogna.. Vi kjøpte ei gammel i fjor, å den er det siste som er aktuelt er å selge om vi skulle få det behovet, for det er vårt eneste feriemål i år.. Hehe.. Godt å komme seg litt utenfor sitt eget hjem, å om dere har den, og plassen allerede er betalt for er jo det på en måte som ei gratis "hytte" nå.. Vi har å tenkt sånn i år.. Om dere alikevel bare betaler 850,- på bilen er det jo ikke noe særlig å hente på å selge den å kjøpe en annen.. Dessuten, jo eldre en bil er, desto stadig flere reparasjoner og kostnader på det planet (vi har både en gammel å en ny, går jo nesten opp i opp totalt i året).. Om dere likevel skulle bestemme dere for å selge vogna, kan dere jo prøve å avertere vognplassen.. Er alltids andre som vil ha der kanskje.. Omså for 5000,- feks.. Så blir ikke tapet så stort.. Håper dere finner en løsning som passer for alle parter.. Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5241056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuttelura24 *PRINSESSE* Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 2. juni 2006 Er som du sier E,J,J, det siste jeg vil er å selge vogna.. er enste ferie plassn vi har i sommer. Og plassen får vi ikke " selge" med vogna.. søstra mi prvde det nå i mai og hun fikk ikke lov til det. Det var ikke sånn de gjorde der oppe. Ang barnehagen vet jeg ikke hva jeg skal si el gjøre for å få mannen til å ombestemme seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5241123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bia-liten Skrevet 2. juni 2006 #10 Del Skrevet 2. juni 2006 Hvis det er som her må dere betale en del måneder oppsigelsestid i bhg/sfo, så det løser jo ikke det akutte. Det er ikke sikkert han må ta ut full ferie når han ikke har jobbet lenger enn siden 1. mai, og i såfall vil han jo få mer i lønn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5241260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Made in Oman Skrevet 2. juni 2006 #11 Del Skrevet 2. juni 2006 Hei du! Skjønner av innlegget ditt at alt føles litt håpløst ... men det er jo ikke så mange andre tips en kan komme med, enn å selge vogn, feriere hjemme, kjøpe billigere bil ... En kan jo ikke la sånne materielle ting gå foran barna! Det er i alle fall en selvfølge i mitt liv ... jeg har hatt perioder der jeg har måttet gi avkall på det som andre tar som en selvfølge, men det kommer bedre perioder - i alle fall viss en tar det seriøst med en gang! Det værste er viss en nekter å gjøre noe med problemet, det vil bare vokse ... Så mitt råd er - selg vogna, la barna feks dra på campingferie i hagen i sommer, kjøp en billigere bil - selv om det er "bare" er 850 kroner i md i bilutgifter så kan en kanskje sammenligne det med hva det koster å ha et barn i barnehagen? Ikke vet jeg - men jeg vil tro at du i alle fall er på vei til å kunne ha minstemann der ... dersom det er en prioritet. For det er det det er snakk om - PRIORITERINGER! Mulig litt provosernede dette - men det er nå engang sånn verden er - ikke alltid en kan unne seg det en vil ... Vi kommer ikke til å dra på ferie i år, ene og alene fordi vi ikke kan se vi har økonomi til det. Det kommer flere ferier ..! Men for all del, skjønner og kjenner frustrasjonen! Føles til tider urettferdig, når naboen bygger på huset og kjører rundt i mercedes og skal på ferie til Seychellene ... Da må en tenke på at de noko også har vært på dette stadiet ... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5242153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuttelura24 *PRINSESSE* Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 2. juni 2006 Min prioritering er også at barna går først. Det har de alltid gjort og kommer alltid til å gjøre!!! Å feriere i hagen er ikke aktuelt her for ungene for vi bor i en borettslag leilighet. Og det med å få billigere bil utgifter blir vanskelig, da må vi kjøpe en billig brukt bil, men hvor skal vi få de pengene fra da? Og en bil til 10000 kr må viu garanter ha rep ganske så ofte og hvordan skal det gå når mannen er avhening av bilen i jobben? han kjører bilen I jobben, ikke bare til og fra jobb. Men det er jo ikke det som er problemet, det er mannen min som vil at de skal ut derfra. Uasnett mener han at det er ikke bra nok å redusere plassen til mini til to dager i uka, han mener han skal ut unasett. At vi må ta store drastiske valg nå. Men jeg synes det er drastisk nok å ta eldste helt ut av sfo og mini ut 60% ca. i forhold til økonomnien. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5243113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mosse_fikk_sin_prins Skrevet 2. juni 2006 #13 Del Skrevet 2. juni 2006 Ikke for å være frekk eller støtende, selv om det kanskje er det jeg er, men syns samboeren din er veldig egoistisk som skal la deres dårlige økonomi gå utover barna. Ellers mener jeg det samme som flere over her, selg bilen (kjøp en billigere) og campingvogna. Det kommer andre ferier! Men skjønner ikke helt hva du mener i første innlegget. Du skriver at han ikke får lønn i juni, bare feriepenger.. Har da aldri hørt om folk som får begge deler? med mindre de jobber i ferien sin så klart. Skal han jobbe i ferien har han jo krav på penger i tillegg. Er dere sikre på at sjefen ikke prøver å "lure" han? Vet hvordan det er med dårlig råd, har selv hatt mine år med så lite penger at man ikke ser noen utvei. Derfor låner jeg aldri mer penger enn at jeg vet jeg kan betale det tilbake med en gang. Håper dere finner en løsning på dette som ikke går utover barna. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5245185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dailis Skrevet 2. juni 2006 #14 Del Skrevet 2. juni 2006 Du vet man kan få hjelp til å dekke bh utgifter da dette regnes som veldig viktig for barna. nei, la barna bli, særlig da bh barn. Og jeg vet nok om økonomiske problemer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5245222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuttelura24 *PRINSESSE* Skrevet 3. juni 2006 Forfatter #15 Del Skrevet 3. juni 2006 Helt enig... jeg og synes mannen er egoistisk som ikke vil la ungen gå to dager i barnehagen. Synes det er ufordragelig.. men jeg er ikke i rette formen til å krangle om dette... og vet ikke åssen argumenter jeg skal komme tilbake med når han sier vi ikke har råd til det. Å kjøpe en billigere bil kan man alltids gjøre, men hvor skla vi får de penge fra da ? Ferie penger har han ikke rekt å opptjene seg.. kansje 5000 kr... for han ble ansatt i den stillingen 1 mai... tidligere har han alltid hatt timebet, derfor alltid feriepneger og lønn samme mnd. Fødselen og alt nærmer seg nå.. og alt plutselig går på hue.. er ganske frustrende å sitte her og være maktesløs... vet ikke om jeg skal få helsesøter til å snakke med han el noe.. jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å forstå hvor viktig det er for et barn å gå i barnehagen.. og at vi kan ikke pga hvosdan gutten vår har vært før dra han ut til høsten og sette han inn neste høst! Det er det som er problemet som jeg har prøvd å si flere ganger.. at det er jo ikkeneo farlig å redusere plassen til guttungen til to dager i uka, i motsettining nå som er 4 dager i uka. Men jeg klarer ikke å få han til å skjønne det.. for da kommer hann bare med mot argumenter over hvor lite penger vi har. Vi kan godt selge vogna og selge bilen, men mannen vil fortsatt ikke la han gå i barnehagen. Det å selge vogna betyr en liten engangssum, det å selge bilen betyr vi må ta opp et nytt lån til å kjøpe en annen bil, og derfor vil vi fortsatt ha billån å bet hver mnd! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5245787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 3. juni 2006 #16 Del Skrevet 3. juni 2006 Bare eit lite spørsmål? Korleis kan mannen din få utbetalt bare feriepenger når han begynte i ny jobb 1.mai? Han har vel eigentlig ikkje krav på full ferie når han er i ny jobb. Samtidig skal ein når ein sluttar å arbeide ein plass få utbetalt både lønn og dei feriepengene ein har opparbeida seg på likt. Eg foreslår at dåkke tar ein prat med den nye arbeidsgivaren og høyrar om det er noko muligheit for forskudd o.l. Høyr om det verkeleg er lov å ikkje betale ut lønn. I og med at han har arbeidd ein månad så er det jo heilt ulogisk at han ikkje skal ha lønn for denne månaden. I og med at verken han eller du ynskjer å prioritere sal av bil og campingvogn trur eg dette er den einaste muligheita dykk har. Som nemt ovanfor har både barnehage og sfo oppseiingstid. Dette er ikkje ei løysing viss de treng pengar akutt. Håpar det ordnar seg! Økonomiske problem er ikkje til å spøke med.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5247878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingridmarie Skrevet 3. juni 2006 #17 Del Skrevet 3. juni 2006 Uff, dette vet jeg dessverre mye om... ikke greitt når forventede penger ikke kommer! Svært mange som tydeligvis ikke har kjennt på å ha dårlig råd som svarer deg hånligt da. Ikke ta deg nær av det! Det er nemlig KJEMPEDYRT å ha dårlig råd.. Ikke kunne kjøpe økonomipakker av matvarer, selv om du får mer for pengene så blir det for dyrt, melk på statoilkort fordi du ikke har kontanter osv, aldri klær eller lignende til seg selv, tannlege osv, kun det nødvendige til barna..Sukk Til de som anbefaler å selge bilen vil jeg bare si NEI! Å kjøre en sikker bil er ikke å være materialistisk, men nettopp å prioritere barna ! Jeg ville prøvd å forklare situasjonen til arbeidsgiver, bedd om å få jobbe overtid, fått forskudd om det er muligt.. Nå nærmer det seg jo ferietid, mange barn er ute av bhage og SFO uansett, men tror det er oppsigelsestid der, så da løser det vel ikke så mye nå. Ta en prat med husvert, eller bank dersom dere har huslån, de er ofte greie med å utsette en betaling eller to, det er jo mer lønnsomt for dem enn å ikke få penger i det hele tatt, styre med nye leieboere osv.... Tenker på dere og sender pengestøv! klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5248009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuttelura24 *PRINSESSE* Skrevet 3. juni 2006 Forfatter #18 Del Skrevet 3. juni 2006 Takk skal du ha ingridmatie. Godt å få høre fra noen som har vært i sammen situasjone selv. Når du skriver som du gjør at man faktisk tenker på barna nårdet gjleder bilen er jo det sant.. men jeg har ikke tenkt på det sånn etter alle som har sagt vi burde selge bilen. Men som jeg har spurt om mange ganger her er"hvor skal vi få penger til å kjøpe en ny bil hen?" Men ingen svar, bare "selg bilen, tenk på barna" Det er jo nettopp det jeg gjør.. jeg tenker jo på barna. Og det å selge vogna når de vet at vi skal være der mye i sommer på ferie blir jo å svikte de litt på en måte. Og som jeg også har skrevt, han eldste vil slutte på sfo, så det er jo ikke noe problem, han har skolen om dagene, venner han er med hjem og har med hjem. Går på idretsskolen og skal begynne på speidern til høsten. Er det å skulle ha mini i barnehagen 2 dager i uka som er spørsmålet hvordan jeg skal få overtlat mannen til. Men fortsatt ingen som har på en måte svart på det. Grunnen til at det nå er snakk om å ta de ut er jo at vi ser i lengda at dette går jo ikke.. vi trenger å legge opp penger og bet ut gjeld, vi venter nr 3 nå om få uker, har unger i gata her, så egentlig synes jeg det skal bli morro å ha de mere hjemme igjen. Små barns tiden flyr jo avsted. Så uasnett, kommer vi nok til å ta han ut av sfo, og jeg skal få diskutert meg til at mini skal i barnehagen 2 dager. Der gir jeg meg ikke bare!! Men tusen takk for de oppmuntrende orda dine ... det satte jeg veldig pris på... Det penge støvet du ga meg hjlap masse.. for mannen var å snakka med arbeidsgiver nå tidligere i dag og da skulle han få lønn i juni, men hvis det blir ferie senere så blir han heller trenkt mnd etter. Men da har vi jo mulighet til å plalegge det!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5237726-skikkelig-lei-meg-n%C3%A5langt-samme-som-skravlesiden/#findComment-5248335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå