Anonym bruker Skrevet 2. juni 2006 #1 Del Skrevet 2. juni 2006 Heisann jenter med julibarn i magen:) Jeg bare lurte på om det er mange av dere som har tatt prøver(mål) av nakkefolden for å se etter downs? Hva ville egentlig dere gjort dersom barnet deres fikk denne diagnosen? Og hva ligger tilgrunn for evnt avgjørelse, f.eks om dere har noen erfaring, eller kjenner noen med diagnosen? Setter STOR pris på svar!!!! På forhånd Tusen Takk!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malita Skrevet 2. juni 2006 #2 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg har ikke bevist gått inn for å ta disse målene, men trodde det var rutine å gjøre det på ultralyden jeg. Hadde barnet mitt fått denne diagnosen hadde det ikke vært noe å gjøre med det. Måtte bare lært å leve med et barn med en slik diagnose. Det hadde nok ikke vært lett og vi måtte nok gått igjenom mange kamper både med oss selv og samfunnet. Men jeg for min del hadde nok valgt å beholde det. Jeg har tenkt litt på det de ikke kan se på ul. F.eks autist ol. Det er jo ikke noe en merker før ivertfall etter noen mnd. En tror kanskje en har fått et friskt barn og så er det ikke det alikevel. En må nok bare ta ting som det kommer. Vi får nok mange bekymringer for barna våre opp igjenom årene enten de er friske eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. juni 2006 #3 Del Skrevet 2. juni 2006 Har ikke tatt noe mer tester enn det de se etter på ultralyd. Ville beholdt barnet selv om de hadde funnet det ut tidlig på ultralyd. Hadde blitt tøft, men det er et fullverdig liv det og. Man har aldri noen garanti for om man får et friskt barn eller ikke, jeg ville vært like glad i det uannsett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J&Erika16.07 Skrevet 2. juni 2006 #4 Del Skrevet 2. juni 2006 Dette er vanskelig å sette seg inn i før man er midt opp i det selv tror jeg.Kan ikke si at jeg jør det,men delvis..Vi tok fostervannsprøve etter første ul for å sjekke opp akkurat downs og ellers andre syndrom.Andre tester ble ikke tatt,tror jeg...Annet enn at de kikket litt ekstra på proposjoner og mål da. Selvfølgelig er det et fullverdig liv og man blir minst like glad i det uansett:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NEI-TIL-LAKEN Skrevet 4. juni 2006 #5 Del Skrevet 4. juni 2006 vet de måler nakkefolden rundt uke 12-13, noe jeg ikke har gjort! tror ikke de kan se så lett om barnet har downs ved ordinær UL, men skal ikke si det sikkert! Hadde jeg fått vite at min unge hadde hatt downs hadde jeg nok opplevd en sorg, og det hadde blitt vanskelig å takle! for alle vil jo ha et friskt barn, og da få en beskjed om at barnet ikke er slik som en håpet på, kan ikke være en lett beskjed å få! jeg ville nok vitet det i svangerskapet, for å være mere forberedt på det til fødsel, for vet folk har fått vite at barna har downs når de nettop har født, og da kommer det veldig som et sjokk!! Jeg hadde nok beholdt bebisen, kjenner en del personer med downs og de fleste er utrolig glade og positive mennesker, når de blir vaksne klarer de seg fint i egne hjem med hjelp fra helsevesenet på ulike områder, de lærer å bli selvstendige! og de fungerer fint i det normale liv! Som barn fungerer de med downs helt som andre barn, er treigere i utviklingen, men de har en utvikling de og som en kan se frem mot..!! En annen diagnose der en hadde fått vite at barnet var mutihandikappet..der måtte jeg ha tenkt meg om både 3 og 4 ganger om avgjørelsen rundt det å beholde da, vet ikke hva jeg ville svart, men akkurat downs er så "lite" handicap at jeg hadde beholdt ungen!!! Vist du står opi en slik situasjon nå må jeg bare ønske deg lykke til, og håpe du tar de rette valgene for deg og dine! kan ikke være lett, og vi som ikke har blitt satt i en slik situasjon kan vel egentlig ikke forestille oss den sorgen og den problemstillingen en får servert i fanget! håper det beste for deg og din fremtid!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2006 #6 Del Skrevet 5. juni 2006 dette er en ting jeg ikke er spesielt interissert i å tenke på. trodde det var rutine å gjøre dette på ultralyd å i grunn.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2006 #7 Del Skrevet 5. juni 2006 jeg har selv en gutt med downs på 3 år. Vi viste ingen ting før han ble født, og fikk selvfølgelig sjokk etter fødselen. Alle vil jo ha et normalt barn, og fremtiden ble veldig usikker,- MEN nå er vi uttrolig glade for at vi fikk ham , og ville aldri byttet. Vi lever som en hvilken som helst småbarnsfamilie, og gleder oss over alle milepælene som nås. Det er jo klart at han aldri vil bli noen professor,- men han vil forhåpentligvis få et godt og meningsfullt liv. Jeg er nå gravid med lillebror. Vi fikk tilbud om ultralyd og forstervannsprøve denne gangen , men takket nei. Downssyndrom skremmer oss ikke, men jeg er redd for andre typer alvorlige handicap og det vil uansett ikke vises. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2006 #8 Del Skrevet 6. juni 2006 jeg ville nok valgt abort. Hvis det funnet tidlig. å det er et valg jeg har tatt på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå