Gå til innhold

Skråleie...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i underkant av 2 uker igjen til termindatoen, og sånn sett er jeg jo ved termin nå. Frem til for en uke siden lå babyen min i festet hodeleie. Da jeg var på kontroll forrige uke virket babyen stresset, den hadde veldig rask puls 168-180 samtidig som det var helt rolig i magen. Da ble jeg sendt rett på føden for en grundig sjekk. Alt virket normalt da jeg var på føden bortsett fra at barnet ikke lenger lå i hodeleie, men i skråleie. Hodet lå ikke ned i bekkenet som forventet, men lenger opp, og ut mot lysken min på venstre siden. Rompa ligger godt ut til høyre, og barnet ligger således på skrå i magen, et slags tverrleie light... Nå har jeg lest at dersom barnet ligger slik under fødselen vil skulderen bli den ledende kroppsdelen, og at dette vil umuliggjøre en vanlig fødsel... Må si jeg er bekymret nå. Ser for meg masse dramatikk under fødselen. Jeg har forstått det slik at man ønsker å avvente situasjonen for å se om ikke babyen sklir på plass igjen av seg selv. Hva om den ikke gjør det??? Er det noen som har erfaringer med en slik situasjon??

Fortsetter under...

Hei

Det skulle ikke være nødvendig at dette skaper dramatikk. Sykehuset der du skal føde klarer da å se hvordan babyen ligger, slik at eventuelt keisersnitt kan vurderes.

At pulsen kan stige opp til 180, kan bety at fosterlyden ble fanget opp i et "stressa" øyeblikk, under aktivitet av noe slag, selv om det begynner å bli lite plass for turning. Opplevde det samme i uke 29, men da satt jeg med monitor og fosterlyden steg et par ganger opp i nærheten av puls i 180. Du bør spørre mer på sykehuset, så du slipper å gå og lure.

• 2 uker senere...

Hei!

Fikk også beskjed nå at gutten ligger i skråleie, men med hodet oppover. Lå i hodeleie 10 dager før.

Fikk beskjed om at jeg skal vureres ved neste kontroll om to uker om de skal prøve å snu på ham eller om jeg skal ta ks. Det var opp til meg.

Går jo ikke å føde barn i skråleie/tverrleie.

Oftest snur de seg selv.

Jeg var på ultralyd i går og så at mitt barn også ligger på skrå, med hodet trøkka inn i venstre hofte. Føles som om det kommer i klem når jeg sitter... Litt ekkelt. Lurer på om den av og til stikker en hånd opp, og jeg er nesten redd for å knekke den når jeg sitter oppreist. Men det er vel ikke mulig..?

Håper den snur seg, men har ligget sånn i flere uker nå. Jeg er bare i uke 28/29.

Uansett, det er ingen som har blitt der inne! Ut skald en, enten den ene eller andre veien, i sånne tilfeller må man jo bare ta keisersnitt. Men et snuforsøk er sikkert verdt å prøve hvis du gjerne vil føde vaginalt.

Det er meg som er hovedinnlegger, og jeg ville bare fortelle at jeg har vært til ultralyd nå og fått vite at siden hodet er ned vil det mest sannsynlig bli presset på plass når riene begynner... Når jeg kommer inn for å føde må jeg gi beskjed om at leiet er usikkert, og da vil det bli sjekket med ul om fødselen kan skje vaginalt. Det er overveiende sannsynlig at babyen da vil ha hodet på rett plass... Jeg har klart å slå meg til ro med dette. Det eneste som egentlig bekymrer meg er at med alle de falske alarmene som jeg nå har vært i gjennom i 7 samfulle uker, vil kanskje fødselen være kommet ganske langt før jeg våger å tro at det faktisk er ekte saker denne gangen... Har fått beskjed om å reise på sykehuset med det samme jeg får rier. Men, som sagt hvordan kan jeg vite at det virkelig er rier da, og ikke bare en ny falsk alarm!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...