Gå til innhold

Har dere begynt å tenke på navn, eller er betyr det "bad luck"?


cloud watching

Anbefalte innlegg

Jeg er jo bare så vidt blitt gravid (føler jeg), men har allerede begynt å tenke på navn. Er det for tidlig? Noen andre som har begynt å tenke på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av erfaring er det lurt å starte tidlig. Vi brukte laaaaaaaang tid på å finne alternativer til 2-åringen vår, fordi vi er nøye med at vi skal like navnet, skal kunne stå for betydningen, det skal kunne brukes internasjonalt og klinge pent i forskjellige dialekter.

 

Nå er jeg 9 uker på vei med nr. to, og vi har allerede funnet fram til et par jente- og guttenavn som vi skal prøve ut litt og la modnes for å finne ut om de er ok. De månedene vi har igjen går så innmari fort, så det er ikke dumt å forberede seg i god tid :) Har ingen tro overhodet på at sånt betyr "bad luck" jeg. Heller tvert imot. Å gå rundt og gruble på navn er ofte en positiv opplevelse. Du kan kanskje føle deg mer knyttet til spira, og at mamman tenker positive tanker er veldig bra for knøttet. Så det så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg har nesten bestemt meg for navn jeg. Knis! Det var noe av det første jeg tenkte på. Vet ikke om samboern er helt enig med navnevalgene mine da. Han synes det er litt for tidlig å bestemme noe, tror jeg. Tror ikke vi kommer til å bli enige heller. Vi har ganske forskjellig smak, jeg vil ha et spesielt navn, men han vil ha et "vanlig" navn. Hehe, blir spennende å se hva vi kommer fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min og jeg har snakket om, drømt om og "planlagt" å få barn nesten helt siden vi ble sammen for tre og et halvt år siden, og dermed også snakket masse om navn. Jeg sluttet på pilla i mars i år av andre årsaker enn å prøve å bli gravid. Vi brukte kondom innimellom, men tok det ikke så nøye. Har tenkt at "skjer det så skjer det". Også skjedde det allerede i april, så nå er jeg nesten ni uker på vei. Vi hadde tenkt å "gå inn for oppgaven" til sommeren/høsten, men her er vi...!

 

Uansett; vi har dermed hatt både gutte- og jentenavn klart lenge, vi!! Kanskje litt fjortis og teit, men vi har hygget oss med denne vage planleggingen. ;o) Håper at det er flere som oss der ute...! Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også at et spesielt navn. Ikke helt ute på viddene kanskje, men ikke noe Petter og Cathrine her i gården nei. Jeg har selv et litt rart navn, det samme har sambo. Han er veldig opptatt av Norrøne navn da. Jeg liker Norrøne navn på gutter, men synes ikke det er så mange fine jentenavn (feks Frøya og sånn, huff). Så jeg tipper at det blir et norrønt navn hvis det blir gutt og et annet spes navn hvis det blir jente. Spennende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så forelska i jentenavnet "konstanse"... men mannen liker det ikke... hehehe :) gidder ikke stå på krava, vi må like navnet begge to. Men vi har funnet et alternativ for gutt og ett for jente som begge er knallfornøyde med, så vi er godt sikra :) Dvs hvis ikke ungen kommer ut og viser seg å ikke passe til noen av dem da.... da må vi tenke på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååååå, navn er så spennende. Skulle ønske samboeren var litt mer engasjert. Men på en annen side; kanskje det betyr at jeg får bestemme litt mer. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begynte før jeg ble gravid. Vi har to jenter fra før og har liksom brukt opp jentenavnene. Vi har våre krav til navnene som gjør at det tar lang tid å finne et brukandes navn. Det skal være dobbeltnavn og klassiske navn slik som oldemødrene kunne ha hett. Aller helst skal fornavnet ha to stavelser og mellomnavnet tre, for det har storesøstrene. Iallefall må navnet høres bra ut sammen med navnene til storesøstrene. Og fornavn og mellomnavn skal klinge så bra sammen at folk får lyst til å si dem sammen. Dessuten skal det ikke være kristent, det skal bety noe fint og det skal helst kunne knyttes til noen i familien. Og de skal være gjenkjennbare internasjonalt som jente- eller guttenavn. Dere skjønner at dette tar ni måneder minst? :)

 

Guttenavnet har vi på plass fra første svangerskap siden det aldri ble brukt. Har et par alternativer til jentenavn som vi tygger litt på allerede, men kommer nok ikke å finne det endelige før like før fødselen. Slik var det med de to andre, iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priaka: Kan jeg spørre hva jentene dine heter og hva guttenavnet er? De hørtes så bra ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikke på "bad luck" jeg. jeg begynte, av en eller annen grunn å tenke på navn før jeg ble gravid..

og jeg hadde jo ikke tenkt å bli gravid på flere år enda! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prata om navn før jeg ble gravid, vi :)

Jentenavn har jeg sterkt ønske om, og han har ønsker for guttenavn. Så vi har vel stort sett bestemt oss allerede, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt guttenavn for lenge siden, men har ikke peiling på jentenavn enda. Sist jeg fikk barn hadde jeg tidlig bestemt meg for jentenavn og klarte ikke å finne guttenavn jeg likte. Både jordmoren og jeg trodde at det var en gutt som var på vei så jeg var ganske stressa på å finne et guttenavn jeg likte, men det var helt umulig. Heldigvis var det en jente som kom den gangen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, jentenavn er klart fra forrige sv.skap, siden det da ble gutt. Om det derimot blir gutt igjen, så må jeg nok tenke litt på det. Tror ikke det er "bad luck" og planlegge det! Bare spennende! Dessuten greit og finne det ut tidlig, "venne" seg til navnet, hvis man skulle ombestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har jentenavnet klart, men ikke guttenavn. Oensker sterkt ei jente da, det er vel derfor.

Tror ikke det er 'bad luck' aa tenke paa navn tidlig, men jeg forteller ikke navnet foer lykketrollet er kommet til verden, det tror jeg er 'bad luck'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant helt tilfeldigvis et nyydelig jentenavn som vi begge falt totalt for her om dagen... så hvis det blir ei lita jente så vet vi hvem det er ja :) hihi... det er så gøy å gå rundt og pusle med sånne tanker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, vi har også snakket om navn. Det var faktisk en måte og få sambo på gli til og venne seg til tanken på og ville ha barn ;-) Tror som mange av de andre at det bare er sunt og tenke på det. Det er en positiv del av det å gå gravid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja me har også snakka om hvilke navn me likte og ikkje likte, lenge før me tenkte på å bli gravid. So no har eg funne et jentenavn eg har fallt heilt for, so mannen min også begynner å få litt sansen for trur eg. Guttenavn derimot sliter me litt med. Er bare 6+5 så eg tror ikkje det er usunt å tenke på slikt, må jo kunne glede seg litt når man er gravid!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med å vente til å finne navn, vente med å kjøpe barnevogn og utstyr, er vel overtro. Da vi ble gravide så fortalte vi det til alle da jeg var 5 uker på vei. (kan få god støtte fra de nære hvis det, gud forby, skulle gått gale). Navn fant vi fort (ca. 3 mnd på vei da), vogn, klær og resten av utstyret kjøpte vi 2-3- mnd før termin. Jeg var aldri bekymra for at noe skulle gå gale fordi jeg tror ikke på overtro. Men har jo full forståelse for dem som gjør det. Viktig å følge magefølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...