Anonym bruker Skrevet 2. juni 2006 #1 Del Skrevet 2. juni 2006 Hjelp meg... jeg har ved to anledninger drukket alkohol før jeg visste at jeg var gravid... hva skal jeg gjøre? Sist gang så var vel småen 17-18 dager gammel, første gang var han vel 11-12...!! (rører selvfølgelig ikke noe mer i svangerskapet) Jeg har nå vært på internett i timesvis for å finne ut om skadevirkninger, og det er IKKE positiv lesing... (farligst 12 første ukene, kan skade når som helst...) bør jeg vurdere abort? jeg vil ikke ha en unge med AD/HD eller noe... IALLEFALL ikke når det er min skyld... Hvor farlig er det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gull i magen:-) Skrevet 2. juni 2006 #2 Del Skrevet 2. juni 2006 Hei du! Vet ikke helt hvor farlig det er jeg, men en ting jeg vet er at du ikke er alene om det! Jeg drakk før jeg visste om det, og det tror jeg nesten alle har. Jeg har ikke tatt abort. Kjenner til flere som drakk et par ganger før de fikk vite at de var gravide. Men hvis du er så urolig, kontakt legen din og hør hva han sier! Lykke til:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassi 3 gull Skrevet 2. juni 2006 #3 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg har ikke all statestikk på dette, men vet at det er maaange som er i din situasjon. Meg selv inkludert! Jeg tok et par glass vin ved forrige svangerskap (før jeg visste noe selvsagt), og det endte i en velskapt liten jente. Det anbefales selvsagt total avholdenhet helt fra unnfangelse, men når det først har skjedd så skal du ikke bruke masse tid på å engste deg. Ta en prat med legen din, det går nok helt fint skal du se!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsetrollet Skrevet 2. juni 2006 #4 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg drakk og en del før jeg visste noe. Kroppen min stoppet meg de fleste gangene, jeg ble så trøtt at jeg bare måtte gå hjem og legge meg etter et par øl, men ble skikkelig full ved en anledning... Men satser på at dette går bra. Er nok sånn for de fleste. Er det ikke noe om at man ikke deler blod med fosteret de første ukene og? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2006 #5 Del Skrevet 2. juni 2006 Hei! Jeg leste i VG for noen dager siden at 80% har drukket før de fant ut at de var gravide, så du er slettes ikke alene! Jeg drakk selv i løpet av den første måneden, og jeg har egentlig ikke bekymret meg noe for dette, siden jeg vet om så mange som har gjort det samme og som har fått velskapte barn. Dersom barnet får noen skade som følge av alkohol i løpet av de første 12 ukene vil sannsynligvis kroppen rydde opp med en sa. Det fortalte i hvert fall legen min.. Nå er jeg 17 uker på vei, og alt er vel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. juni 2006 #6 Del Skrevet 2. juni 2006 Hvis dette er noen trøst har jeg drukket vin ganske ofte og rimelig mye et par ganger i uka fram til nylig (5+5) jeg har pest i 4 år med å bli gravid og så gav jeg blaffen og bare drakk og koste meg på fester og ellers i familieselskaper hvor der ble servert vin. Jeg gikk på synarela nesespray i 3 uker ut i svangerskapet sammen med vinen og fester... (huff var nok deperimert og) Nå er jeg i allefall bevisst min graviditet og avholdsmenneske. Har tenkt de tanker du har tenkt, men da skulle vel sjansene for abort være større på naturlig måte, når man har klusset sånn med alkoholen? uansett så velger jeg å ikke ta abort, jeg vil ta fostervanns-/fosterhinneprøver om det er mulig og satse på at alt går bra. I Frankrike drikkes det veldig mye vin under svangerskapet og en graviditet feires gjerne med venner over ei flaske vin. (Vil ikke oppfordre noen til dette) Men det jeg prøver å si er at alle franskmenn er jo ikke hjerneskadet eller lignende syke, så det går nok godt. Tror det viktigste blir å slutte å drikke så fort man oppdager man er gravid, og heldigvis er testene en får kjøpt så gode at de tidlig påviser et eventuelt svangerskap. klem og tvi tvi for oss to om at vi får friske deilige smårollinger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xxxo Skrevet 2. juni 2006 #7 Del Skrevet 2. juni 2006 dere kan nok ta det helt med ro. er veeeldig mange som drikker før dee vet at de er gravide. jeg drakk masse før jeg fant ut at jeg var gravid i forrige svangerskap, nå er hun 8 mnd, frisk og rask. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rødhette* Skrevet 2. juni 2006 #8 Del Skrevet 2. juni 2006 det KAN være skadelig, men så lenge du ikke har drukket etter du fant det ut går det nok bra. Slapp av - å bekymre deg for mye eller heller ikke bra for spiren inni deg Det går nok bra det her. lykke til med svangerskapet videre, og gratulerer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
studentbaby Skrevet 2. juni 2006 #9 Del Skrevet 2. juni 2006 Trur du skal slappe heilt av!! Som andre skriv her - det er nesten meir uvanleg å ikkje ha drukke alkohol enn å ha gjort før ein veit at ein er gravid!! Og ei lita trøstehistorie: søskenbarnet mitt var fire månader på veg med sistemann før ho visste at ho var gravid - ho gjekk på minipillen og vart gravid likevel. Men i løpet av dei fire månadene tok ho minipillen (ikkje bra når ein er gravid!!!) og ho drakk raudvin fleire gongar. Ikkje på stupfylla, men ho er glad i å kose seg med eit glas vin. Guten ho fekk er no tre år og akkurat som alle andre på hans alder - frisk og fin som berre det!! Det går nok bra!! Lukke til med svangerskapet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå