Gå til innhold

Skoletannlege-tjenesten holder ikke mål!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bor i en stor by på Østlandet og vil bare komme med et hjertesukk om skoletannhelsetjenesten. Den er etter min mening under enhver kritikk.

Vi har med begge våre barn (8 og 13 år) erfart å bli behandlet som en d..... av en tannpleier som åpenbart har til oppgave å skille det viktige fra det uviktige. problemet er bare at når det er feil person og kvalifikasjonene ikke er på plass, så kan jo heller ikke vurderingene bli gode.

Vår datter på 13 tygde på en litt rar måte, så det særlig når hun hadde tyggegymmi. Underkjeven ble liksom skjøvet frem på en måte som ikke kunne være riktig. Vi bestilte time, kom til kontroll, og damen i hvit frakk pirket i tennene og sa at alt var i orden her. Åh nei! Ikke behov for regulering eller noe. Hun fikk meg til å føle meg dum som hadde kommet med en slik bagatell. Så tok vi vår datter til vår egen tannlege, som gjorde en vurdering, sendte henne rett til reguleringstannlege som sa at det var på høy tid at hun kom igang. Det var ingen tvil. I dag har hun vært og fått strammet reguleringen igjen.

Vår sønn på 8 var på vanlig kontroll. Damen i hvit frakk pirket litt, tok et par bilder, de ble uskarpe og hun gadd ikke å gjøre det igjen. Konkluderte med at det kanskje var begynnende karis, men det kunne like godt gå bort igjen. Vi gjorde som med vår datter, tok ham til vår egen tannlege. Han sa at det var et stort hull som burde plumberes, og kunne ikke forstå at det var vurdert annerledes av skoletannhelsetjenesten. Han sa at hullet var så stort at man kunne se det med det blotte øyet.

jeg vil gjerne være positiv til offentlige løsninger på ting, men det må være et krav at også det offentlige tar kundebehandling på alvor. Barna våre kan ikke avspises med ukvalifiserte og overfladiske undersøkelser.

Håper at min erfaring ikke er generell, og at det kun handler om en bestemt ansatt og hennes måte å utøve sin jobb på. Andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja til private tannleger - NEI til skoletannlege sier bare jeg!!

Har "limt inn" innlegget jeg la inn på "Helsevesen og skoletannlege"-siden her på BAM:

8 åringen vår har tannlege skrekk. De får ikke tatt rtgbilder av han pga at han brekker seg så lett.

Når de skal borre i en tann han har hull i, så får de ikke gjort skikkelig arbeid pga at det er vondt. Når de trekker fram sprøyten (gammel, svær metallsprøyte) blir guttungen hysterisk og får mange symtomer på angst.

Hvorfor får ikke skoletannlegene mer moderne utstyr - slik som private tannleger, slikt utstyr er mye mindre smertefullt(f.eks slik som infiltrasjons-bedøvelse).

Må legge til tilslutt at han måtte til privat tannlege i narkose for å få trekket ut en tann som hadde verket i ca 2 mnd uten at skoletannlegen hadde noe å tilby for angsten hans. Vi måtte punge ut med 4000 kroner av egen lomme - fikk ingenting refundert............Sure penger, men verdt det når en ser hvor forferdelig angst han har for å gjøre noe som helst hos tannlegen.

Og ting blir jo ikke bedre av at tannlegen sier(kvinnelig sådann):"hvis ikke du slutter å grine må mamma gå ut på venterommet". - Hva er det for noe å si til en angstfylt 8 åring??????????????????

SJOKOLADEFABRIKKEN

Skrevet

Skulle nesten tro at det var min gamle tannlege fra dengang jeg var

lita:-) Hun er nok pensjonert, men fikk da gjort sitt til at jeg har tannlegeskrekk som er forferdelig! Fikk kurert den i voksen alder med lystgass. Veldig gøy helt til regninga kommer på bordet:-))

Der var det aldri bedøvelse å få, for det var jo bare for feiginger, og foreldre fikk ikke lov å være med inn. Denne tannlegen/tannpleieren som dere refererer til hadde jeg lagt inn klage på. De trenger en oppstrammer!!!

Skrevet

Blir bare så engasjert av skoletannlegeproblemer!!!!!!!!!!

Altså, når tannlegen ikke får tatt rtg.bilder skikkelig f.eks pga at barnet har overfølsom brekningsrefleks, så godtar liksom tannlegen det!

Det var jo det som førte til at 8 åringen vår til slutt fikk et så enormt hull (som tannlegen bagatelliserte), at den måtte trekkes.

Vi har vært i kontakt med det private tannlegesenteret som trekte ut tannen i narkose, og de har en ny rtg maskin som en bare trenger å bite på en pinne, og så går maskinen rundt hodet ditt i 180 grader. Vi vurderer sterkt å få tatt skikkelige bilder der.

Om 14 dager skal han til tannlegen igjen, og da skal han påny borre i et hull der det har lagt en provosorisk fylling siden desember (pga at han ikke fikk gjort skikkelig arbeid da).

Har skiftet nick nå til:

Skrevet

Når jeg leser innlegget ditt blir jeg faktisk veldig i tvil om svaret vi fikk hos tannpleier i dag var tilfredstillende.

Var med min snart 7 år gamle gutt til tannpleier fordi han har vondt i tannkjøttet der hvor den løse tannen (den mellom fortennene og hjørnetanna) er. Han blør lett i tannkjøttet der og det er så smalt der den står at melketanna står vridd for å få plass. Det er også kommet et søkk i tannkjøttet over som ikke har vært der før. Jeg er da redd han har en begynnende tannkjøttbetennelse og at det er for lite plass til den nye/permanente tanna. Samtidig så lurer jeg på hvor den permanente tanna er, for ved felling av de andre tennene (han har felt 6 til nå) har jeg tydelig kunnet se en kul i tannkjøttet etter tanna, men nå går det et søkk inn i stedet.

Jeg får til svar at han har vondt pga av at melketanna er løs, det kommer sikkert til å bli plass til ny tann for kjeven hans kommer til å vokse (men det er jo begrenset hvor mye den rekker å vokse før ny tann skal komme) og at den permanente tanna nok sikkert er der (det sier hun uten å ta røntgen)

Han har ikke hatt vondt når de andre tennene har vært løse, og slikt søkk i tannkjøttethar jeg aldri sett før (ser ut som om tannkjøttet blir sugd inn pga at det ikke er noe innenfor). Dessuten har både jeg og min bror for lite plass i kjeven. Det samme har guttens far.

Jeg ble nå veldig i tvil om jeg kan slå meg til ro med svaret jeg fikk.

Skrevet

Jeg har ingen peiling på tannkjøtt og kjevenes vekst.

Men jeg har stor tro på at din egen vurdering er riktig. Når du nå kjenner tvil - og ikke minst i lys av at du og din bror har små kjever - så ville jeg absolutt investert i en kjapp undersøkelse av ungen hos din egen tannlege.

Skrevet

Er så enig med deg at jeg kan ikke få sagt det! Tannlegen her har visst dilla på å trekke tenner. Hvis barna har hull, og det er en melketann som skal felles engang allikevel, så trekker hun den istede for å bore. Dattera mi har til nå trukket 3 tenner.

Vet hun har vært klaget på flere ganger, og at hun har fått en advarsel pga dårlig arbeid. Men hun er den eneste tannlegen i bygda her, og nabobygda sliter med å få nok tannleger og har ikke kapasitet til å ta imot barn herfra.

Da jeg var til min private tannlege, ble datteren min med og han ristet på hodet av all denne trekkingen. Bedre å bore hullet uansett hvor stort det er mente han!

Men hva skal en gjøre? Vi har 3 barn, og sende alle 3 til privat tannlege etterhvert blir dyrt! Men når jeg ser hvordan tannlegen her durer fram og hvordan ungene reagerer så blir jeg fortvilt!

Skrevet

Jeg fikk en skikkelig skrekk i meg allerede da jeg var 2 år pga skoletannlegen, for både leger og tannleger. Skreik tilogmed når jeg skulle være med på rektors kontor når broren min ble skrevet inn på barneskolen. Dette fordi jeg ble satt i stolen av tannlege og asistent, de holdt meg fast og satte en form for pinne inn i munnen min, bak tennene, for å holde munnen min åpen når jeg skrek. Jeg var 2 år!! Moren min satt der og kunne ikke gjøre noe, hun ble skikkelig dårlig av å se på det. Fikk begynne hos privat tannlege når jeg var 12 etter jeg fikk konstatert 7 hull av denne skoletannlegen. Hadde ett lite, i følge privat tannlege.

Hvite frakker er fortsatt ekle.

Nei til skoletannleger.

Skrevet

Jeg er heller ikke fornøyd med tannpleier! Men av andre grunner enn deg. Hun får oss til å føle oss som verdens verste foreldre og spør og graver om alt med mistenksom røst. Hvis vi svarer noe hun ikke tror på (som f.eks. at vi ikke har saft hjemme) kontrollspør hun ungen på en konspiratorisk måte som føles meget ukomfortabel. Hun sier aldri flotte greier - du har jammen vært flink til å pusse - men er så pirkete og sur at det halve kunne være nok. Var med 8-åringen for litt siden - og hun spurte og spurte så jeg omtrent følte at det var rett før jeg ble meldt til barnevernet. Ungen har aldri noensinne hatt hull i tennene - men nå mente hun at han kanskje hadde det - og sendte oss til tannlegen med masse formaninger. Tannlegen fant ingen hull - og ble åpenlyst irritert over at vi kom (noe som ikke var vår skyld) - tennene var plettfrie. Samme med jentungen. Tennene hennes kom opp med emaljeskader og hun har hatt ekstra oppfølging på grunn av dette. Det er et forhør uten like, og hun sender oss hver gang videre til tannlegen - som ikke finner hull... Grrr. Det som irriterer mest er den nedlatende og mistenksomme og belærende måten hun er på.

Og - fra min egen barndom så er det vel en kjennsgjerning at skoletannlegen min gjorde mer skade enn gavn i mine tenner - f.eks knakk han en bit av en tann en gang han skulle pusse - men valgte feil redskap...

Skrevet

Hjelp, jeg får frysninger når jeg leser nedover siden her.

Mimrer litt nå.

Jeg hadde to skoletannleger. De første årene gikk jeg til en gammel og koselig dame, litt sånn typisk bestemor.

Det siste året gikk jeg til en veldig ung dame, rett fra skolen, tror jeg. Hun skulle trekkke to tenner for meg, og de sprøytene..grøsser fremdeles med tanken. Ikke traff hun skikkelig heller, når hun skulle trekke de tennene. Det er vel ikke meningen at man skal kjenne det når tennene trekkes?

Nå er jeg ferdig med skoletannlegen og nå er det lillegutt sin tur, ny tannlege og ny skole. Vi har bare positive erfaringer med tannlegen på den lokale skolen.

Husker spesielt en gang jeg fulgte en jente til tannlegen som måtte få orden på en tann som hadde vridd seg. Tannlegen var kjempeflink me jenten.

Jeg er så glad for at tannlegen på den lokale skolen er flink medbarn, men utstyret deres er jeg litt mer usikker på.

Når han skal trekke tenner og sånne ting, kommer vi nok til å bruke en privat tannlege med litt mer moderne utstyr.

Skrevet

Problemet er bare at jeg går hos en offentlig tannlege i nabobyen (samme kommune) og barnets far går til samme tannlege som barna. Så vi kan ikke få ny vurdering av våre tannleger. Men vi kan vel ta han med til en privat tannlege selv om vi ikke bruker en selv?

Skrevet

Det er leit å høre at dere har dårlige erfaringer med den offentlige tannhelsetjenesten. Jeg velger likevel å tro at deres erfaringer ikke er representative for den den norske befolkningen generelt. I undersøkelser som tar for seg hvor fornøyde folk er med de ulike offentlige tjenestene, kommer tannhelsetjenesten svært godt ut. Det faktum at ca 98% av alle barn og unge i Norge fra 0-18 år benytter seg av tjenesten, sier også sitt. Selvsagt finnes det ansatte i tannhelsetjenesten som brukerne er misfornøyde med - det gjør det i alle yrker uansett om det er offentlig eller privat - men jeg tror nok ikke den gruppen utgjør noen stor del av de ansatte i DOT (den offentlige tannhelsetjenesten). Dere som velger å la barnet gå privat, bør også tenke over en ting: De ca 1120 offentlige tannlegene i Norge behandler 98% av alle barn og unge i landet. Av de siste 2 % er det nok dessverre en god andel som knapt nok går til tannlege, resten går privat hos en av de ca 2700 private tannlegene i landet. Det sier seg selv hvor kompetansen på tannbehandling av barn ligger!!!!!! Det er klart at bor man på et sted med bare en offentlig tannlege og det skjærer seg der, kan det være en grei løsning å ta barnet med til egen tannlege. Bor man på et litt større sted, vil jeg heller anbefale å søke om å få skifte tannlege. Skifte av behandler kan i mange tilfeller gjøre underverker. Jeg har overtatt flere pasienter av andre tannleger som har vært så ille ute at de har stått på venteliste til narkose, og det har gått så bra at de har blitt strøket av listen. Kjemi mellom behandler og pasient er viktig! Det trenger ikke være noe galt med verken pas. eller tannlege, men av og til kommer man bare skjevt ut.

Det var mange kommentarer på negative opplevelser i innleggene nedover her, jeg kommenterer noen av dem.

Noen av dere mener utstyret på offentlige tannlegekontorer er gammeldags og dårlig. Det vil selvsagt variere fra sted til sted hvor nytt utstyret er, men jevnt over skal nivået være bra. Jeg har jobbet på 5 ulike tannlegkontor i Sør-, Midt- og Nord-Norge, og utstyret har vært bra alle steder. Neste år flytter min nåværende klinikk inn i nye lokaler med tipp topp utstyr på alle områder, og det skal bli spennende!

Dere snakker om "gammeldagse" metallsprøyter. Nesten alle tannleger i Norge bruker disse (noen av dem har litt plast på seg, men de er i bunn og grunn veldig like) til å sette infiltrasjonsanestesi og blokkanestesi. Noen få tannleger (i vår var de kommet opp til ca 150 stk. i Norge) har tatt i bruk "The Wand", en anestesitype som er relativt ny og som angivelig gir bortimot smertefri injeksjon. Jeg har ikke fått denne ennå (har bedt om det), regner med at vi får denne på nyklinikken. Hvor vondt det gjør å få bedøvelse er for øvrig ikke først og fremst avhengig av hvilken sprøyte man bruker, men hvor flink man er til å sette anestesi! Jeg bruker bedøvelse på nesten alle pasienter (dersom de vil), og legger på overflateanestesi (gel) på området hvor stikket skal settes hvis pas. ønsker det. Er man skånsom, kjenner man nesten ingenting da.

Og til deg som vil til privat tannlege for å trekke: Tengene vi bruker til å trekke tenner med, er omtrent identiske som dem som fantes for nærere 100 år siden - og de er de samme som private tannleger bruker!

En av dere følte seg kryssforhørt av tannpleier fordi hun spurte så mye. Vi er pålagt å følge opp barn og unges tannhelse. Dersom vi skal klare å skille dem som trenger tett oppfølging fra dem som har liten risiko for utvikling av tannsykdom, MÅ vi kartlegge kosthold, hygiene etc. for å kunne danne oss et bilde som er med på å avgjøre innkallingsintervall og behandling. Selvsagt skal man spørre på en pen måte og helst informere om hvorfor man spør slik at det ikke føles som et avhør. Jeg skjønner at noen synes det kan bli litt personlig, men det er til barnets eget beste.

Når det gjelder røntgen, er det noe vi prøver å få tatt av barn fra ca 6-års alder (avhenger litt fra sted til sted når man begynner med det). Ofte går det fint, men noen barn brekker seg lett, synes det er skummelt eller klarer det ikke av andre grunner. Da tar vi ofte barnet inn noen måneder senere og prøver på nytt. Det er sjelden nødvendig å tvinge gjennom å ta bilder helt til man klarer det, det gjør barnet bare enda mer engstelig. En her sier de fikk tatt rtg. utenfra hos privat tannlege. Jeg antar at det var et OPG. Slike bilder er ikke egnet til å diagnostisere karies med, og tas derfor sjelden i denne sammenheng. Når vi ikke får til å ta rtg., er i alle fall jeg ekstra påpasselig med å sjekke mellom tennene for å se om jeg tror det er hull der . Det er nærmest umulig å se små hull mellom tenner uten rtg., men er de store ser man det oftest.

Jeg håper som sagt at de fleste er fornøyd med tjenestene våre, hvis ikke bør dere si fra til dem det gjelder. Jeg gjør i alle fall alt jeg kan for å gi "mine" barn og unge en best mulig start på tannhelselivet sitt!

Skoletannlege og mamma

Skrevet

Takk til Marianne fra trådstarter! Flott at du belyser saken fra den proffe siden. Du har sikkert rett i at svært mange er fornøyde. Men som trådstarter her føler jeg nok at innleggene ovenfor tyder på at det er et forbedringspotensiale mange steder.

I bunn og grunn handler det om kundeservice, å sette barnet - og barnets forestatte i sentrum. Har vi som skoletannlege-tjeneste gitt barnet en god opplevelse? har vårt system foreldrene på deres behov?

Vår situasjon var i korte trekk: I tillegg til en følelse av ikke å bli tatt på alvor fikk vi altså mistanke til at de faglige vurderingene som ble gjort av tannpleier var gale. Vår mistanke var riktig, viste så undersøkelse hos privat tannlege.

Du sier at vi bør ta dette opp med dem det gjelder. Hvem mener du egentlig, og finnes det et opplegg for mottak av "klager". Det nytter jo selvfølgelig ikke å ta dette opp med vedkommende tannpleier! Jeg har alvorlig mistanke om at vi ville bli blåst av, om vi ringte og klaget til lederen på klinikken. Faktisk gjorde vi flere forsøk, men det var umulig å komme gjennom, og våre beskjeder om å ringe tilbake ble ikke fulgt opp.

Jeg har en konkret forslag faktisk: Gi barn/ foreldre et kort skjema etter besøket der de bes umiddelbart om å krysse av om de er fornøyd eller misfornøyd, om de har kommentarer eller synspunkter. Be om at dette legges i en postkasse på klinikken, evt. sendes - og gjør det til en prioritert oppgave å ta på alvor de som ikke er fornøyd. Ta dem inn til ny undersøkelse, og sørg for at de da møter en annen.

Mitt poeng er å lage et system som fanger opp problemene og løser dem. Slik det er nå er mitt inntrykk at misnøyen kanskje er større enn dere som jobber med dette tror.

beste hilsen trådstarter

Skrevet

Et langt og flott svar fra Marianne her.

Blomst til deg. @--->-->----

Hvis det er så du sier, at både sprøyte og tang er likt overalt, da kvir jeg meg til den dagen jeg skal holde gutten i hånden når han skal sette sprøyte.

Tror jeg må få Valium på forhånd, noe å roe meg ned på. hihihi.

Skrevet

Vi driver med et serviceyrke, ingen tvil om det. På min klinikk har vi tannlegesekretærer som har jobbet der hele mitt liv (!) og som har overlevd både to og tre generasjoner med pasienter i samme familie. Jeg merker at foreldrene og pasientene selv føler de kjenner oss som jobber der veldig godt pga det og tør si fra. Vi strekker oss langt for å gjøre flest mulig til lags og jeg selv føler jeg bruker mye tid og krefter på å gjøre en best mulig jobb. Kommunikasjon er veldig viktig! Det var for øvrig ikke så dumt å ha en postkasse på venterommet der folk kan legge tilbakemeldinger - det er ikke alltid så lett å si fra om ting man ikke er fornøyd med, særlig når man føler at det ikke kommer til å bli tatt som konstruktiv kritikk.

Når det gjelder klager på behandling, er det ofte naturlig å ta det opp med den personen det gjelder. Av og til er det ikke aktuelt eller man får ikke gehør. Da kan man ta det opp med klinikkleder på klinikken. Neste instans er overtannlegen i distriktet, og over han igjen er fylkestannlegen. Hvis du er sikker på at det ikke hjelper å ta det opp på klinikknivå, er overtannlegen stedet å henvende seg til. Det er også overtannlegen som avgjør om man får skifte behandler (til annen klinikk, hvis det kun er skifte innenfor klinikken er det klinikkleder som tar seg av det) i de tilfeller der det er snakk om helkræsj med tannlegen man tilhører.

Jeg skjønner at du er misfornøyd med at tannpleieren ikke oppdaget at barnet ditt trengte kjeveortopedisk behandling. Nå vet jeg ingenting om hvor stor bittfeilen var, men ut fra det du sier høres det litt rart ut at det ble oversett. Når vi undersøker pasienter, er det å sjekke bittet en naturlig del av undersøkelsen. Vi sjekker både tenner, hele munnhulen generelt og bitt. "Min" tannpleier gjør også det, og hun ber meg komme og se dersom hun er i tvil. Slik bør det være! Vi har for øvrig lav terskel for å henvise pasienter til kjeveortoped dersom foreldrene gjerne vil det. Selv om vi vet at de ikke MÅ ha behandling, er det i noen tilfeller greit at foreldrene får høre det fra en spesialist. Hvis du ikke ønsker at barna dine skal gå til denne tannpleieren mer pga dette, kan du jo snakke med barnas tannlege og be om innkalling til denne istedet.

Skrevet

Vet ikke om det er noen trøst, men ofte er det verre for mor enn barn når sprøyta må fram! I de fleste tilfeller går det veldig bra, det ser verre ut enn det er. Og blir det problemer, har vi valium. Nå har jeg riktignok ennå ikke opplevd at mor trenger det ;-), men pasienter kan få premedisinering dersom man ikke får behandlet dem på vanlig måte!

I mellomtiden får du passe godt på tennene til gutten din, så slipper han forhåpentligvis å trekke.....!

Skrevet

Ja, det er garantert noe i det du sier. At det ofte er verre for mor enn for enn for barnet.

Grunnen til at jeg kvir meg sånn, er fordi jeg selv har dårlige minner med den sprøyten.

Jeg husker at jeg i mange år planla å trekke neste tann uten bedøvelse.

Nå har jeg funnet ut at jeg vil ha lystgass, eller noe annet. Samme det, bare jeg slipper den sprøyten.

Hilsen fra en som vanligvis ikke har tannlegeskrekk.

Skrevet

Hei, jeg bare skriver under. Jeg er ikke glad i skoletannlegen, har ikke vært det som ung. Han skremte vettet av meg og har virkelig ødelagt mye i voksen alder. Begge mine to største måtte jeg selv ta initiativet til for at de skulle få regulering. Skoletannlegen bare blåste av det, syns det var helt unødvendig og i alle fall ikke på flere år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...