Thala Skrevet 1. juni 2006 #1 Del Skrevet 1. juni 2006 Hei! Har lurt på å melde meg som klassekontakt for eldstebarnets klasse til høsten. Men hva forventes egentlig av en klassekontakt i dag? Noen som har vært klassekontakt selv? Eller har noen forventninger til klassekontakten? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5233376-hva-gj%C3%B8r-en-klassekontakt-for-1klasse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
iznogood Skrevet 1. juni 2006 #2 Del Skrevet 1. juni 2006 Klassekontakten koordinerer aktiviteter som foreldrene til barna i klassen skal delta på. Fek. dugnad, 17. mai arrangementer, turer, konserter osv. Det kan være et slit og et strev å piske frem villige foreldre - ofte må klassekontakten gjøre aktiviteten selv :-) Klassekontakten har gjerne ansvar for klassekassen (penger som foreldre betaler inn til turer og arrangementer) - lærerene har ikke lov å håndtere denne. FAU (Foreldrearbeidsutvalget) benytter kanskje klassekontakten til å formidle informasjon, og piske frem folk til sine arrangementer. Klassekontakten kan også forventes å være et knutepunkt mellom lærerene/SFO og foreldrene i klassen. Bonuset er at du blir godt kjendt med de andre foreldrene til barna i klassen ;-) Sånn kort oppsummert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5233376-hva-gj%C3%B8r-en-klassekontakt-for-1klasse/#findComment-5233676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løssi Skrevet 2. juni 2006 #3 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg har vært klassekontakt for klassen til min eldste datter i første klasse i vinter. Like greit å gjøre det unna første året. syns det er selvsagt at en sier ja til slikt - det er hver sin gang! Når det gjelder oppgaver varierer sikkert dette noe fra skole til skole. Min datter går på en skole med litt over 60 elever - så det er ingen stor skole. Jeg har ansett min oppgave å være et mellomledd mellom skolen og foreldre - noe som har vært greit. Som klassekontakt har jeg også vært medlem av FAU. Når det gjelder foreldremøter så har jeg hatt kontakt med kontaktlærer om dette. Det gjelder f.eks saker som vi foreldre ønsker tatt opp. evt mat på foreldremøter og dato. Sosialturer for klassen har jeg vært involvert i for å hjelpe til med noe organisering slik at turen kunne bli gjennomført. Det vil si skaffe hjelp til å kjøre + at jeg gjorde noe mer som å skaffe avtaler til ditt vi dro og organisere litt rundt opplegget. Det siste ligger ikke innunder mitt ansvarsfelt. Ellers var jeg som klassekontakt medansvarlig for juletrefesten på skolen. Den biten var i overkant masete, men ser stort på det i ettertid. Nå er jo året over og noen andre skal få ta over. Det jeg syns er svært viktig når en velger klassekontakt er at det er en mann og en kvinne. Alt for mange klasser velger kun kvinner og det er ikke bra!! ellers har vi som foreldre et medansvar og jeg syns det er selvsagt at vi sier ja til slike oppgaver en eller annnen gang. Jeg syns også det er selvsagt at vi som foreldre hjelper til med et eller annet på hvert vårt vis når vi blir spurt. Ikke alle har muligheter for å vere med på dagtid, ja men da kan jo de bidra med et matfat på et arr. hjelpe til på kveldsarr. Poenget er at en deler byrdene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5233376-hva-gj%C3%B8r-en-klassekontakt-for-1klasse/#findComment-5235016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 2. juni 2006 #4 Del Skrevet 2. juni 2006 Heisann! For det første vil jeg rette på tittelen, det heter ikke lenger klassekontakt, men FORELDREKONTAKT. Men det er selvfølgelig ikke det viktigste her. Praksisen for hva en foreldrekontakt skal gjøre er nok veldig forskjellig fra skole til skole, men hvis du vil finne ut mest mulig om dette kan du gå inn på sidene til FUG(ForeldreUtvalgetforGrunnskolen) Her finner du mye nyttig stoff.(www.fug.no) Jeg er selv avtroppende foreldrekontakt for 1.klasse, og oppsumerer kort hva jeg har gjort: Jeg har hatt mye kontakt med lærerne, vært med og arrangere møter, både foreldremøte og møter med de andre foreldrekontaktene på trinnet. Dette har vært veldig lærerikt. Jeg har også ansvaret for klassekassa, men det er helt frivillig, og kan gjøres av hvem som helst av foreldrene. Når det gjelder arrangementer som f.eks. jule- og sommeravslutning og en vinteraktivitet, har vi delt inn foreldregruppa i 3, slik at alle foreldrene får være med å arrangere "noe"! Dette ble litt langt, men håper du velger å bli foreldrekontakt, for alle skolene trenger aktive og interreserte foreldre, som faktisk bryr seg med hva som foregår på skolen... Lykke til, du vil ikke angre... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5233376-hva-gj%C3%B8r-en-klassekontakt-for-1klasse/#findComment-5241188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darth Vader Skrevet 2. juni 2006 #5 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg har vært klassekontakt i to år nå (og nå hopper jeg av og hiver pinnen til noen andre :-)). Vi har vært to fra hver klasse (to paralleller) sånn at vi har vært fire klassekontakter som har jobbet sammen om de fleste arrangementene. Vi har ordnet med foreldremøter i samarbeid med lærerne, arrangert karneval i februar, julelunsj/kaffe (alt etter som) i desember, grilling i juni og ellers mindre arrangementer. Det har ikke vært mye jobb - mere å koordinere arrangementene, skaffe folk som kan bake, rydde til, rydde opp etc. Vi har klassekasse og har kjøpt strikk, baller etc. til klassen for dette. Vi har også brukt klassekassen til å kjøpe solboller til soldagen etc. Vi har også bestillt leirskole som de skal dra på i 6.klasse og innhentet tilbud flere steder. Dersom det har vært noe foreldrene ønsker å ta opp på generell basis har gjerne foreldrene ringt til meg eller noen av de andre og så har vi tatt det opp med skolen. Lærerne har også brukt oss som bindeledd mellom dem og foreldrene når det gjelder diverse. En av oss har også sittet i FAU -men vi har rullert det litt sånn at alle har vært innom for å fordele arbeidsbyrden. Å være klassekontakt er en fin måte å bli ekstra godt kjent med skolen og de andre foreldrene på - så jeg anbefaler deg gjerne å melde deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5233376-hva-gj%C3%B8r-en-klassekontakt-for-1klasse/#findComment-5243258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå