Gå til innhold

Hva skulle dere ønske at dere visste før fødselen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det må være ammingen ja.. Hadde fem brystbetennelser på rappen, var et h****** å amme de tre første månedene. Hadde forsåvidt lest "Mamma for første gang" av Gro Nylander, men der er jo alt bare fryd og gammen. Vet var jeg går til neste gang i alle fall :-)

At amming kan være vanskelig og vondt og at det krever så utrolig mye av deg før det fungerer. At magen stopper opp etter fødselen og at man derfor bør ha huset fullt av mageregulerende midler som får det igang igjen.

Annonse

at fødselen min ville gå veldig fort å greit, sånn at jeg hadde sluppet å grue meg både før og underveis fordi jeg trodde jeg måtte ligge med de smertene i tiiimesvis...

at ikke alle babyer sover 16-17 timer i døgnet, min sover bare ca 12.

at livet blir snudd på hodet av en baby i huset

at man kan få svangerskapsforgifning ETTER fødselen.

at de første 6 ukene ikke er oppskrytt, og det meste er slit og tungt til man kommer ovenpå å får rutiner på ting.

At amming ikke er en selvfølge

At man har vondt LENGE

At man blir utrolig sliten

At barn gråter når de er trøtte

At man ikke får noe rutiner på noe som helst de første ukene

...og at de første 6 ukene ikke ER kos og kos og kos...her i huset var det gråt og tænders gnidsel ihvertfall.

NÅ derimot...er det mest kos ;)

hehe bra spørsmål!

når det gjelder fødselen ; skulle gjerne visst hvordan pressriene kjentes Jeg er veldig glad jeg ikke visste hvor forferdelig utrolig vondt det var med åpningsrier; da hadde jeg blitt helt skrullete innen fødselen var i gang tror jeg hehe.

Skulle derimot gjerne vært mer forberedt på at amming i starten kan være dritvondt og at det ikke er baare kos å amme.

Neste gang skal jeg ihvertfall ikke stå opp kl 24 for å skrive ned tiden mellom riene, jeg skal gå og legge meg og sove så lenge som mulig slik at jeg slipper å ha to våkedøgn innen babyen kommer ut.

Mest av alt: Jeg skal ta av meg bukse og truse før jeg setter klyster på sykehuset...... (satte selv på do, stående...)

Annonse

Reagerte litt her på at noen ikke visste at babyer gråt når de var trøtt og sultne... = /

- Jeg skulle ønske jeg visste at amming ikke bare var kos men masse slit og tårer i starten.

- At åpningsriene var så forbanna vonde. Trodde hele tiden at det var slutten av fødselen som var jævlig, fra 8 cm og ut...men den delen var piece of cake, var i epidural og lystgass rus da!

- At rutinene ikke kommer før 2-3 mnd.

At selv om en har barn fra før glemmes de første ukene og at de kan være ti ganger tøffere enn selve fødselen.

Bekkenløsning ikke alltid forsvinner i det ungen er ute.

Melken ikke kommer i puppene automatisk av seg selv når babyen er ute.

Jeg skulle ønske jeg visste at smertene ble så mye kraftigere etter 7 cm åpning, neste gang blir det epidural!

At det er helt normalt med masse blod og klumper de første dagene etter fødsel, var sikker på at jeg var døden nær!

Også at nyfødte trenger mat ofte, 3 hver time var ikke nok for lillegutt som gikk ned fra 3400 til 2900 stakkars!

Ikke minst at man ikke trenger å få besøk av alle den første tiden, jeg unnet meg overhodet ikke noe hvile,- sånt blir man sliten av!

At jeg ble så utrooolig sliten av å ha slekten på besøk på klinikken. Hadde jeg visst det så hadde jeg vært helt klar på å be folk vente til vi var kommet hjem. Skulle iallefall begrenset det til besteforeldrene, IKKE onkler/tanter/fettere/kusiner. Det er tross alt bare 2-3 dager å vente.

At brystene blir utrolig såre før ammingen kommer skikkelig i gang.

At man kan få hemorider lenge etter fødselen.

At di 3 første månedene er et slitsomt helvette (med mye lykke selvsagt).

At jeg var fullstendig tappa for energi etter fødselen. I lang, lang tid..

Er overrasket over at ingen har klart å fortelle meg hvor fantastisk det faktisk er å bli mor. Mange har prøvd, men jeg har ikke skjønt det :)

At amming er sårt og vondt til å begynne med! Og at det er helt normalt for førstegangs fødende og ikke ha helt dreisen på det til å begynne med.

Skulle også ønske jeg var litt mer forberedt på hvor sinnsykt mørbanka kroppen blir, leeenge etter fødsel!!!

jeg ville gjerne ha visst

-at jeg ikke kom til å takle at min mor ble enda mer psykisk syk enn det hun er. Og at hun ville komme med anklager om at jeg gjør alt galt osv..

-at jeg kom til å havne på krisesenter med en unge på 2-3 mnd

-at kolikk er ett HELVETE uten like

-at jeg kom til å få problemer med ammingen

mange andre ting men gidder ikke skrive de opp nå :>

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...