Gå til innhold

kan noen se på denne problemstillingen?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli veldig redd for fødselen..... Har et veldig stort barn i magen med vekstavvik på ca 20%. Har termin 17.juli. Var på ultralyd idag, og jordmor snakket om igangsetting, men at det var problemer i forhold til dette pga tidligere keisersnitt. Hun snakket med legen som mente at det uansett var best å vente til jeg fikk spontane rier. Men, hva om jeg går på overtid, det gjorde nemlig min mor og søster. De ble satt igang etter to uker...... Tenker at det er stor sjanse for at jeg også havner i den kategorien og da må jeg jo nødvendigvis bli igangsatt, og hva med problemstillingen med at barnet allerede er for stort....? Ble litt fortvilet med så mange usikre momenter.

termin17.juli

Fortsetter under...

Hei:

Jeg tror ikke du skal bekymre deg veldig. Veksten til barnet varierer i løpet av hele svangerskapet. Om det er 20 % avvik nå, så er det ikke sikkert det er så mye når du er ved termin. Det fødes jo veldig mange store barn i Norge i dag. Og hva er store barn? over 4 kg? Kvinner i dag får større barn enn før, og det er nok mye pga vi spiser bedre, og lever bedre, enn før. De fleste føder helt normalt likevel.

Vektestimering av barn på ultralyd er ikke helt nøyaktig, det kan faktissk bommes med over en halv kg!!

Om du må settes igang, så tas det hensyn til at du evt har et barn som er større enn gjennomsnittet i magen. Og man går ikke mer enn 10 dager overtid før man blir vurdert (de fleste steder). Og da tas det sikkert ogs å hensyn til om barnet er større enn "normalen".

Jeg synes du skal forhøre deg med hvordan rutinene ang forventet stort barn er, der du skal føde. Ring fødeavdelingen eller snakk med jordmoren din. Ikke gå rundt å gruble, det hjelper som regel lite :)

Lykke til.

Kathrine

Hei!

Mitt barn ble beregnet å veie en halv kilo mer enn han var da jeg var på ultrlyd. Hvis du er redd for å gå på overtid vil jeg anbefale følgende: Gå laaange turer når du begynner å bli klar. Det setter igang "systemet". Da jeg fikk sønnen min var det morgenen etter en skikkelig lang tur. Vi hadde gått en lang tur en uke i forveien også, og da hadde jeg masse rier/kynnere hele veien.

Lykke til!

Takker for svar, men er ikke mye tryggere på situasjonen. For hva gjør en om fødselen ikke settes igang av seg selv da.......???? Både min mor og søster har gått overtid med alle fødslene og har blitt satt igang på overtid for ingenting har skjedd naturlig. Tenker at dette lett kan skje meg også, men jeg har jo et tidligere keisersnitt.... Settes jeg igang allikevel da, eller vurderes det nytt keisersnitt? Noen som vet / har erfaring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...