Gå til innhold

kan noen se på denne problemstillingen?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli veldig redd for fødselen..... Har et veldig stort barn i magen med vekstavvik på ca 20%. Har termin 17.juli. Var på ultralyd idag, og jordmor snakket om igangsetting, men at det var problemer i forhold til dette pga tidligere keisersnitt. Hun snakket med legen som mente at det uansett var best å vente til jeg fikk spontane rier. Men, hva om jeg går på overtid, det gjorde nemlig min mor og søster. De ble satt igang etter to uker...... Tenker at det er stor sjanse for at jeg også havner i den kategorien og da må jeg jo nødvendigvis bli igangsatt, og hva med problemstillingen med at barnet allerede er for stort....? Ble litt fortvilet med så mange usikre momenter.

Fortsetter under...

hmm..kan desverre ikke hjelpe deg så mye..men jeg synes det er rart at du ikke får keisersnitt hvis barnet er mye større en normalt..for det hjelper jo ikke akkurat verken deg eller barnet hvis du må gå over tiden, det blir jo bare en større påkjennelse under fødselen da..

jeg tror nok at jeg ville ha krevd enten igangsetting av fødselen eller keisersnitt.. du må bare si ifra til jormor og legen om hva du ønsker, for di er pliktig til å ta hensyn til dine valg og ønsker.

men uansett så får du ha lykke til prøv å tenke på at uansett hva du ender opp me, så er alt glemt når du ligger i senga med den lille i armene hos deg :)

20% over gj.snitt er ikke veldig mye. Siden 3600 g er gj.snitt betyr det at hvis barnet fortsetter å vokse i samme tempo blir det 4320 g ved termin. Jenta mi veide 4420, og denne er beregnet til å bli omtrent det samme. Jeg tar modningsakupunktur, men tar det ellers helt med ro. Hvis du er bekymret blir du nok fulgt opp og evt. satt i gang. Ville iallfall ikke vurdert keisersnitt pga en slik vekt!

var på svangerskapskontroll forrige uke hos fastlegen min fordi jordmor på helsestasjonen hadde ferie. hun var i sjokk over sf målene som føk langt over gjennomsnittet og kontaktet ahus(jeg er overvektig og sa til legen at jordmor hadde sagt at sf målet ikke hadde betydning for barnets størrelse, men hun ville nå sjekke for det) på ahus sa de at enorm fødselsvekt er 6 kg og de ønsker at fødselen skal skje vaginalt, til og med større barn ønsker de først å prøve å "få gjennom slusa" før det vurderes ks. så ingen bekymring!

Annonse

De vil helst ikke ta keisersnitt på store bran, siden det er lettere at det oppstår problemer.

Slik at keisersnitt er ikke løsniongen hvis barnet er stort. 20 % avvik er innen normalen så slapp av du ;)

Nyt tiden fram til fødsel og gled dere, en fødsel er ikke så ille som mange prøver si. I tillegg har vekta på barnet veldig lite å si på smerten, det er hodestørrelsen som er værst.

Kos deg masse med magen framover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...