Gå til innhold

Alle som har stebarn..

Anbefalte innlegg

Jeg har en stesønn som vi har her litt over 50%. Forholdet mellom oss har alltid vært utrolig flott og er det enda...Men han takler ikke så veldig bra at han skal bli storebror nå..sier rett ut at han egentlig ikke vil ha en lillebror..Vi snakker endel med han om dette, men jeg syns ihvertfall det er veldig leit å høre sånne ting..Er det noen fler som kjenner seg igjen??Det er ikke alltid like enkelt å være stemor...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5231283-alle-som-har-stebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hei !

Har ikke stebarn, men har en sønn selv, og han er ikke så veldig positiv til en baby han heller. Han synes ikke vi skal ha en skrikerbaby, synes jeg kan "bæsje den ut i do ".

Så det der er nok bare sånn det er for dem noen ganger. Han er 4 år.

Ja, du har helt rett. Og jeg må jo hele tiden tenke at jeg er den voksne og han er barnet og at barn sin største skrekk er at noen skal ta fra dem foreldrenes kjærlighet...men det er ikke alltid like lett. Blir jo litt berørt at han sier sånn..det skal sies at min stesønn er 9 år..men er veldig følsom for alt..Håper bare han ser anderlededs på det når vår sønn blir født:)

Heller ikke stebarn, men en datter på 4,5 som veksler veldig mellom hvor kjekt hun synes dette er. Hun gleder seg, men avogtil kan vi bare gi vekk babyen, hun vil ikke bli storesøster osv. Synes det også er leit, selv om jeg er "biomor", men man må jo bare ta det med seg at det er en stor omveltning for dem å skulle få søsken, uansett om det er hel eller halvsøsken:)

Har en stedatter på ti år som gleder seg veldig til å bli storesøster, spesielt siden det blir en jente. Hun har kjøpt mange klær til babyen. Når hun snakker med meg er hun bare positiv og veldig opptatt av magen min. Men når hun snakker alene med faren sin er hun ofte trist og sier at hun er redd for at han ikke skal bry seg om henne mer. Nytter ikke hva han sier. Vanskelig ja...

Heisann. Min datter er 2 år og veldig opptatt av babyer, og forstår ikke hva det innebærer, så jeg står ikke akkurat i samme situasjon, men har et lite forslag.

Kan dere ikke gjøre en avtale med gutten at når babyen har kommet så skal dere gjøre noe ekstra kjekt, som han vil sette pris på. Gå i en fornøyelsespark eller lignende. Så har han noe å se frem til? Og samtidig så blir det en ting som gjøres helt på hans premisser og etter hans ønsker.

For når en liten en kommer, så blir det nok store omveltninger også for ham. Og han er gammel nok til å forstå det.

Annonse

Prøv å snu det til at dette er noe HAN får. Altså..ikke du og faren, men HAN. Og prat med moren (hvis det er et ok forhold mellom alle parter) og spør om hun kan hjelpe til å innstille ham på dette, og få ham til å forstå at dere ikke vil erstatte ham. Barn er jo fryktelig egoistiske og selvsentrerte vesner, og tror jo at alt handler om dem. Så involver ham masse...bestill en ekstra UL som han kan være med på, ta ham med på beslutninger om ting (barneseng, stellebord. Hvilken farge skal det ha? Tror du babyen vil like den eller den. Hvilke leker tror du en baby liker?). Du kan til og med prøve å si at du er litt redd for at han skal bli mer opptatt av babyen enn av deg, fordi du er så glad i ham. Si at du er litt redd for å bli sjalu.

Altså SNU hele situasjonen. Få det til å handle om ham en liten stund, og gi ham en ansvarsfølelse i forhold til at han skal bli storebror. I tillegg er det viktig at han føler at han blir prioritert når barnet kommer. At dere lar ham delta, at dere kan bytte på å ha denne babyen litt, så han føler at han har like stor plass som før.

Ikke bytt ut rommet hans, ikke si nei til noe pga babyen. Si nei av andre grunner.

Hmm..tror kanskje det er det beste rådet jeg kan gi deg. Både som stedatter og som mor. Min treåring er helt i ekstase over å bli storesøster. hun er sjalu på faren sin hun. Det er hennes babyer sier hun.

Tusen takk for kjempefine råd..Jeg skal prøve å snu det på hodet..Har prøvd å vri alt veldig positivt...Men det går jo litt i bølgedaler..plutselig er det supert å bli storebror og plutselig ikke..Det er jo ihvertfall bra at han er ærlig med oss..Lykke til til dere alle:)

Jepp, samboar en sønn på 14! Han ser ikke ut til å like dette! I går på butikken så sa pappan mens han tok meg på magen, se hvor stor han er blitt nå :-) Og sønnen hans sa liksom bare, samme det! Men tror nok de gleder seg innerst inne, er vel redd for at babyen skal få mer oppmerksomhet tror jeg da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...