Gå til innhold

Flere som har 6 åringer som begynner på skolen til høsten??

Anbefalte innlegg

Og gruer seg litt?? For det gjør jeg..lurer på om hun mestrer det å skulle være skolejente.. Hun er ganske høytsvevende, så konsentrasjonen er ikke helt på topp.. Lurer mye på hvordan dette blir jeg.. Helt ulikt barnehagesituasjonen.....

Hjelp jenta mi har blitt stor!!

Fortsetter under...

Ja, tiden flyr. Jeg har også ei jente som skal begynne til høsten. Tror det kommer til å gå fint. Var på foreldremøte i går og skolen skal ha førskoledag neste uke. Vesla gleder seg, og heldigvis begynner flere fra hennes avdeling i barnehagen i samme klasse.

Har en stesønn som skal begynne iallefall:-) Siden jeg er den av oss voksne omsorgspersonene har jeg fått i oppgave å lære han å knyte skolisser og kanskje klokka... Om vi gidder i sommer;-)

Han er en oppvakt gutt, men det var det å sitte rolig da... hehe. Men han gleder seg veldig!

He-he! Vår sønn på 8 er fremdeles dårlig på skolissene, så han ber om (og får) sko med borrelås. Dessuten er han ikke noe god på klokka enda.

Jeg tenker igrunnen at dette er ting som uansett kommer når tiden er moden. Ingen grunn til å stresse det frem. Det er vel mest for å lette hverdagen for 1.klasse lærerne.

Annonse

jeg har en "liten" gutt som beg. naa til hoesten:) han har ad/hd saa jeg er vel veldig engstelig for hvordan det skal gaa... han har store problemer sosialt og finner paa masse tull og toys, naar han egentlig skal sitte rolig:( de har hatt problemer i samlingstunder, mat tida, lesestunder osv i bhg. saa er veldig spent paa hvordan de loeser det paa skolen...

Ja, jeg gruer meg, jeg har en gutt som har hodet under armen og armen i bind... Han vet ikke opp ned på seg selv. Kommer han hjem med alle klærne og sekken på ryggen blir jeg overraska. Han er ikke klar i det hele tatt. Han svever høyt han og, men håper at sommeren skal gi ham muligheten til å modnes litt mer..

Jeg har en datter på 6 år som skal begynne på skolen til høsten og jeg må ærlig innrømme at jeg er veldig spent på hvordan det skal gå. Hun er utrolig sjenert og bruker lang tid på å bli varm i trøya. Når hun først tør opp er det sjeldent noe problem, men frem til det........

Er redd hun skal havne litt utenfor på grunn av dette. Jeg bekymrer meg kanskje unødig, men er det noen som har sjenerte barn og har vært i lignende situasjon?

Jeg er både mamma og 1.klasselærer. Ikke vær redd for at deres barn ikke skal klare å roe seg nok ned...at det er bare deres barn som er vilter og ikke vet opp og ned på seg selv.

Det er jo blant annet dette som er så uendelig koselig med 1.klassingene:-) La dem være seg selv.

Jeg forstår redselen deres, og vil vel føle akkurat det samme når mine begynner på skolen. Men jeg tror, at det er like mye vår angst...seperasjonsangst kanskje, eller minner fra egen skolegang som tar litt tak i oss. Barnet ditt er nok mer klar for 1.skolegang, enn det du er på dets vegne.

1.klasse er veldig koselig, det er ikke så veldig annerledes enn barnehage. De har lært mye der, og skal ikke så mange skritt opp ennå. Mange blir vel heller skuffet, fordi de har så høye forventninger om alt de skal lære, og så går det heller for sakte.

Lykke til! Ikke stress iløpet av sommeren. Vi er vant til å plukke barn ned fra trær og forklare dem at de ikke skal sitte under pulten. Og det er helt greit!

PS!Kjøp sko med borrelås!! Læreren har ikke tid til å knytte alle disse skolissene:-)

Ja jenta mi begynner til høsten. Jeg gruer meg litt ja..

Det er ikke så lenge siden vi flyttet til denne plassen, så vi kjenner nesten ingen her. Dette er en liten plass hvor folk har bodd i maaaange generasjoner, og alle kjenner alle. De har faste venner og slipper tydeligvis ikke inn nye folk. De er vennlige altså, men vi blir liksom ikke skikkelig kjent med dem. Håper ikke jenta mi blir "alene" på skolen på grunn av dette. Ser jo at de andre barna i barnehagen inviterer hverandre på bursdag ol. Men jenta mi blir aldri bedt. Selv om hun leker mye med de andre barna.

Ble mye sutter her nå, men er litt rådvill...

Annonse

Det var godt å høre.... Klokka er han interessert i, det samme med bokstaver og tall - men de skolissene er noe dritt!! Men han har fått ransel og penal - så nå kan egentlig bare skolen begynne synes han:-)

Det er litt sånn her jeg bor også, litt kjedelig det der:-( Men det med bursdager osv ordner sge vel når man kommer på skolen vil jeg tro. Har du tid, så engasjer deg litt som klassekontakt eller i noe annet som kan bringe deg videre i det sosiale nettverket.

Lykke til!!

Jeg har en gutt som begynner til høsten, og jeg gruer meg også...

Men ikke av samme grunn som de fleste her - jeg gruer meg mest fordi jeg selv er vimsete og har dårlig tidsbegrep.

Er notorisk for sent til det meste og gruer meg mye for om jeg skal klare å få gutten min på skolen tids nok....... Huff!

Men gutten gleder seg kjempemye og storkosa seg på besøk på skolen heromdagen.

Det så ut til å bli en fin klasse!

Jeg har en stor "vimsejente" som begynner på skolen til høsten.... Knyte sko, nei det interesserer ikke, klokka, niks, sitte rolig, niks.... Vil helst klatre i trær og være prinsesse eller engel, og er i sin egen verden stort sett hele dagen (noe som kan gjøre mamma nokså sprø til tider...). Men hun er ikke den eneste nei! Det jeg er mest spent på er om jeg skal få henne påkledd og ferdig med frokosten om morgenen....

Hvis jeg ikke maser blir hun aldri ferdig, og jeg har aldri giddet å vente lenge nok for å se hvor lang tid hun kan bruke.

Har vært gjennom 1. skoledag i fjor med eldstejenta, så jeg er ikke like "nervøs". Hun var en helt annen type, stille og forsiktig, men det gikk overraskende godt tidlig i skoleåret, og hun stortrives på skolen

• 7 måneder senere...

Jeg har også en jente på 6 år som skal begynne på skolen til høsten.

jeg er ikke så bekymret for henne, hun er en utadvent liten frk.Hun var helt propell da brevet fra skolen kom.

Hun er en slik som kan be med seg en jente hjem på overnatting, bare etter å ha sette henne en gang...hehehe

Så jeg forventer meg mye mas om alle som kan være med hjem på besøk....hihihi

Men det blir koselig, for jeg har ikke opplevd slik med de to eldste.

Lykke til dere andre med første klassinger til høsten

• 2 uker senere...

Jeg har ei jente som skal begynne på skolen til høsten, og jeg gleder meg! Det er nemlig på tide at hun begynner - hun har gledet seg i to år! Hun har bursdag i februer, og er blant de eldste.

Min lille bekymring går på at hun kanskje ikke får utfordringer nok, for hun kan allerede å lese, og er enda flinkere med tall. Men når begge foreldrene er lærere, vet vi å gi beskjed! :-)

He, he, nå så jeg hvor lenge det er siden denne tråden startet! Ungene til de fleste som har svart her, går på første trinn nå. :-) Hvordan går det med dere? Ble det som forventet? Var det noe å være engstelig for?

• 3 uker senere...

Hei! Min førsteklassing trives veldig godt, men like vimsete er hun... Har fått bemerket at hun somler når de skal ut, og slik er det hjemme og.....

Klarer å lese litt nå, iallefall korte ord/setninger. Regner + og - til 10.

Så eneste problemet er vel det at hun glemmer seg bort, er rett og slett litt distre.

• 1 måned senere...

Ja, jenta mi starter til høsten i 1. klasse....og gruer meg til det og....er så utrolig redd for at andre skal plage henne....hun er en søt jente, men utrolig sensitiv....og unger kan fort finne seg en syndebukk som er ikke så "tøff" som de andre barna...

Huff....gruer meg masse!! Men samtidig gleder jeg meg og....vet hun gleder seg masse!! Spennende!

Jenta vår begynner på skolen til høsten. Vi har også akkurat flyttet til en ny plass, så hun går ikke i barnehagen her, og kjenner derfor ingen. Men hun er ganske sosial og håper og tror at den biten skal gå greit.. Hun fyller ikke 5 år før på slutten av desember og blir den yngste i sin klasse.

Gruer meg litt jeg også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...