kristin67 Skrevet 1. juni 2006 #1 Del Skrevet 1. juni 2006 Var i går og tok morkakeprøve, har selvfølgelig lest en del om dette på nettet da jeg ikke var helt sikker på hva jeg gikk til. De fleste som hadde tatt testen beskrev det som et lite stikk akkurat som en blodprøve. Jeg tenkte med meg selv jeg er jo vant til å tåle litt og blodprøver har jeg god erfaring med. Reiste til Ullevål litt spent og hadde i tankene at dette skal gå veldig bra. Jeg hilste på lege, jordmor og en person fra lab. Jeg la meg på benken og de satte bedøvelse som var litt ubehagelig. Hos meg skulle de stikke to steder siden jeg venter tvillinger. Når jeg lå på benken fikk jeg en følelse av at disse 3 personene ikke var så godt sammkjørte, legen satte nålen noe som var ubehagelig da man får svært lite bedøvelse, automatisk trakk magen seg sammen, fikk beskjed om at dette kunne jeg ikke gjøre akkurat som om jeg gjorde det med vilje. Jordmoren som styrte ul klarte ikke dette på den måten legen ønsket og det ble en diskusjon mellom disse, og det endte med at en ny jordmor måtte overta. Nå begynte jeg å bli nærvøs, ble engstelig om de viste hva de gjorde. Etter å ha stukket meg 4 ganger og bedøvelsen så og si hadde sluttet å virke begynte jeg nesten å få panikk, hjerte slo voldsomt. Når legen skulle suge til seg morkake fikk jeg beskjed om å holde pusten, noe som heller ikke er så lett når hele kroppen har begynt å skjelve. Når de sa seg ferdig på den ene tvillingen hadde de fått ut så lite veske, slik at jeg ikke kan få noe hurtigsvar. Nå skulle de begynne på tvilling 2 og nervene var ikke akkurat blitt roligere. Her ble jeg også først stukket 3 ganger, men dette fungerte ikke, så måtte jeg snu meg på benken og legen stakk meg for 4 gang. Jeg tenkte med meg selv skal de aldri bli ferdig. Her fikk de også ut lite og jeg er ikke sikker på om disse prøvene holder. De trodde det, men nevnte også at jeg eventuellt kunne ta forstervannprøve. Hadde jeg vist det jeg vet i dag hadde jeg aldri valgt Ullevål til å gjennomføre morkakeprøven, men valgt en ekspert på Rikshospitalet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5228865-har-gjennomf%C3%B8rt-morkakepr%C3%B8ve/
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2006 #2 Del Skrevet 1. juni 2006 Uff, dette hørtes ikke bra ut! De må ha hatt en dårlig dag de som skulle stikke deg. Nå har jeg ikke tatt morkakeprøve noen gang, og det er jo klart at legens erfarenhet spiller inn ganske mye på hvordan det går. De jeg har hørt om i det siste, inne på Gravid i moden alder - har visstnok alle tatt morkakeprøven på Riksen, og det har visst ikke vært noe problem. Men, de skal jo være like "gode" disse to sykehusene da i forhold til ekspertise. Ullevål er jo landets travleste sykehus, så de burde da ha tatt morkakeprøve endel ganger. Men, jeg skjønner deg godt - har selv tatt fostervannsprøve og da "bestilte" jeg dr. Haugen på Riksen, da jeg har hørt at han er landets mest erfarne på dette området. Han var iallfall veldig flink og sikker på det han gjorde. Helt ukomplisert affære heldigvis. Nei, stakkars deg - du var nok maks uheldig der. Håper bare de har fått ut nok til å gi deg et svar. Hvis ikke, ber du om henvisning til Riksen tvert og fvp der!! Helt klart!! Riktig lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5228865-har-gjennomf%C3%B8rt-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-5229153
moden mor Skrevet 2. juni 2006 #3 Del Skrevet 2. juni 2006 Hei Dette hørtes ikke bra ut!! Hadde blitt livredd selv! For 4 uker siden gjennomførte jeg morkakeprøve hos Dr. Haugen på Rikshospitalet. Stemningen var rolig og behagelig og teamet virket samkjørte, i godt humør og tillitesvekkende. Haugen var særdeles fling og rutinert. Hadde på forhånd lest endel om denne type prøve og visste at det var en viss risiko. Men, jeg følte med 100% trygg hele tiden. Jeg vet mange er redde for å gjennomfør denne prøven, men etter egen erfaring kan man føle seg trygge - ihverfall hos Haugen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5228865-har-gjennomf%C3%B8rt-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-5238964
kristin67 Skrevet 6. juni 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 6. juni 2006 Takk for tilbakemeldingene. Må vente i ca 4 uker på svar fra prøvene og jeg håper de er positive og at jeg slipper å gå igjennom en forstervannsprøve. Om jeg må igjennom fostervannsprøve skal denne helt klart tas på Rikshospitalet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5228865-har-gjennomf%C3%B8rt-morkakepr%C3%B8ve/#findComment-5275451
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå