Gå til innhold

Er det bare meg som ønsker.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig, det er mye sunnere med en varm lunch, enn brødskiver med svett pålegg...skolen til datteren min på 9 hadde et prøveprosjekt med heldagsskole og fikk da varm lunch 4 dager i uken, 5 dagen var turdag så da var de ikke på skolen ( skolen hennes hadde ikke tilrettelagt noen kantine. men maten var produsert av et firma utenifra, og ble varmet opp og spist i SFO sine lokaler. Fra høsten er det tilbake til vanlige trøtte matpakker igjen da dette prosjektet bare skulle vare et år......Kan ikke skjønne og begripe hvorfor rike Norge ikke kan ta seg råd til dette, det er jo viktig at barna våre spiser variert mat, og skolen er de jo på mesteparten av dagen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Vel, jeg er enig med deg når det gjelder prioritering. I Norge prioriterer ikke myndighetene skole, så enkelt er det. Den norske skolen skal favne alle, og den skal helst ikke koste noe.

Et varmt skolemåltid til alle (eller "bare" brødskiver, rundstykker og baguetter til alle) vil koste en formue. Svært mange skoler er ikke fysisk tilrettelagt for dette. På mange skoler sliter man med for dårlig plass til elevene som det er. Det betyr omfattende ombygging/påbygging. Og når kommunene ikke engang greier å vedlikeholde de bygningene som allerede står der kan man jo tenke seg hvor realistisk dette er.

I tillegg måtte man ansatt minst ett menneske. Jeg har ikke så god greie på kantinedrift, men jeg antar at en person er minimum og at det fort kan bli behov for flere, avhengig av antall elever. Dette vil også koste penger.

Og i Norge har vi en skole hvor man ikke har råd til å gi elevene blyanter og viskelær engang. Skolebøkene ramler fra hverandre, og myndighetenes svar på dette er å innføre en reform hvor man "ikke trenger bøker" fordi bøker er avleggs. Elever med spesielle behov får en brøkdel av de timene lærerne og foreldrene mener de trenger for å mestre skolehverdagen og lære det de skal. Grupper slås sammen og det finnes ikke noe makstall for hvor mange elever som kan være i en klasse.

Sett alt dette opp, og se hvilket svar du får: Vil du politikerne noen gang være villige til å spytte inn de millionene som trengs for å gi skolebarna kantine?

• 1 måned senere...
Skrevet

I prinsippet høyres kantine kjempe flott ut. Men har ein liten frykt for at maten blir ala england/usa. Har de sett kantinematen der? Bilig i drift, men består av feit og usunn mat. Då vil eg heller sende matpakke med mine barn.

Mine har skivemat kvar dag -smører sjølv og alt blir ete. Brødskiver og vatn har dei med seg. Frukt får dei på skulen.

Har tenkt på å variere, men trur ikkje mine barn hadde ete om eg hadde sendt med dei middagsrester og salater.

Nokon som nevnte at barna gjekk frå kl 11 til middag i 17 tida uten mat. Vell, får dei ikkje mat på sfo da? Mine får mat på sfo, eller dei et litt når dei kjem heim frå skulen dei dagane dei ikkje har sfo. Så et me middag sammen i 16-17 tida.

Viss dei går frå 11-17 uten mat, må de jo ta det opp med skulen, evt endre litt på rutinane dekans så barna får i seg mat når dei skal :)

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg bor i Sverige nå og vi skal snart flytte til Norge. Jeg gruer meg veldig til det at sönnen skal begynne å ha med matpakke enn å få mat på skolen. Varm skolemat er helt genialt! Og oftest er det veldig god og fristende mat. Masse grönnsaker og knekkebröd for dem som ikke liker den varme maten. Dessuten får man jo hjem et matskjema og kan se hva det er de ulike dagene og evt sende med mat hjemmefra om det er noe barnet absolutt ikke spiser.

Flere her skriver at man kan sende med middagsrester, men hvor mange vil spise kalde middagsrester? En ting hadde värt om norske klasserom hadde kjöleskap og mikro, men de har jo ikke det engang. Mat fra et sentralkjökken må väre mye bedre enn rester som ligger i sekken hele dagen og deretter blir varmet i mikro. Min sönn hadde dessverre aldri spist noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...