Cat.68 Skrevet 1. juni 2006 #1 Skrevet 1. juni 2006 Varm mat i skolene slik som det er i Sverige??? Jeg er egentlig Svensk men har bott i Norge siden julen -93. Da jeg kom til Norge var jeg ikke klar over at man i skolene her måtte smøre matpakka si selv. Jeg synes det er vanskelig å svelge at man i et av verdens rikeste lender ikke klareer å opprette skoleskjøkken på skolene. Hvis det var slik her også trur jeg flere barn hadde spist maten samt fått et bedre utgangspunkt for læring. Det er mange barn som er lei matpakka og det blir lenge å vente på midag før disse barna. Vel kaster ut denne tankestillingen og ser hva dere mener?
Hemi Skrevet 1. juni 2006 #2 Skrevet 1. juni 2006 Jeg er helt enig med deg. Det er helt sykt at ikke ungene kan får fersk mat på skolen. Det er ikke mye godt med tørr matpakke og da blir det ofte at ungene ikke orker å spise den. Yngste datteren min har kantine hver onsdag, men da må hun ha med penger å kjøpe maten selv. Det blir ca 100,- mnd. Blir jo dyrt for de som har flere barn i barneskolen.
Tjolahopp Skrevet 1. juni 2006 #3 Skrevet 1. juni 2006 Hvorfor er det så "hellig" i norsk skole at foreldrene ikke skal bli invitert til / bedt om å betale litt for f.eks. varm mat? Jeg skjønner selvfølgelig at noen foreldre (men det må da være et fåtall) ikke har råd til f.eks. 100 kroner i måneden. Men om dette gjelder for kanskje 5 prosent av foreldrene, hadde det ikke gått an å funnet en modell som støttet disse uten at det ble pinlig. Den nærmest "religiøse" motstanden mot at noe som helst skal koste en krone i den norske skole mener jeg er bort i natta. Selvfølgelig hadde det vært en fordel om staten kunne betalt alt - men vi vet jo at alt må prioriteres mot hverandre, og at det kommer til å gå år og dag før noe skjer. Vi bruker bompenger for å lage veier, kan vi ikke gå igang med frivillig foreldrebetaling for å komme igang med gode måltider på skolen da?
liten og lettmett Skrevet 1. juni 2006 #4 Skrevet 1. juni 2006 Jeg skulle gjerne hatt varmmat i skolen ja. Om jeg måtte betalt litt for det så hadde det gått bra, bare det ikke blir for mye. Nå spiser min gutt brød til frokost, lunsj og ettermiddagsmåltid på sfo. Ikke rart han blir lei av brød innimellom. Jeg prøver også å variere matpakkene med litt annet, men det er begrenset hva de godtar på skolen.
liten og lettmett Skrevet 1. juni 2006 #5 Skrevet 1. juni 2006 Litt kan det gjerne koste for min del, men slik jeg leser ditt svar så betaler dere ca. 25 kroner for hver gang? Det hadde blitt mye i måneden om du har et par unger i skolen ja.
Cat.68 Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2006 jeg hadde ogsjå gjerne betalt noe kroner ekstra hvis dette medførte at barnen mine fikk varmmat i skolen, men jeg synes ikke det skulle vare nødvendig. Sveriger har lannngt ifra slik formue på bok som det Norge har allikevel er det gjennom sakkttepenger skolen og skolematen blir fiansiert i Sverige. Dessuten betaler vi like mye i skatt I Sverige som her Så jeg skjønner det bare ikke!!!
iznogood Skrevet 1. juni 2006 #7 Skrevet 1. juni 2006 Matpakkespisevise Det er ikke morsomt å spise sin mat /når den ligger i pakke og ikke på fat. Den øverste skiven var med syltetøy, /det satt fast på papiret som med vinden fløy. Så skulle jeg starte med nummer to, /men den var spist fra før, fordi den var så god. I to halve hadde jeg delt skive tre, /da den ene var spist, var den andre falt ned. Den fjerde var med majones og tomat,/ majonesen var klemt ut, tomaten var flat. Den osten jeg hadde på skiven til sist/ satt fast under den forrige, som jeg hadde spist. Nei, det er ikke morsomt å spise sin mat, /når den ligger i pakke, og ikke på fat. :-)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2006 #8 Skrevet 1. juni 2006 Jeg er helt enig i at det burde vært skolemat i de norske skolene. Men det er en stor investering, så det hadde nok ikke holdt med at foreldrene betalte bare for selve maten. Det er de færreste skoler som har tilrettelagt for dette, dermed måtte dette først og fremst gjøres. I tillegg må du ha ansatte, minimum 1 person i 100% stilling. Men det er jo foreslått at dette skal prioriteres i norske skoler, så vi får vel bare holde debatten varm!
Gjest Skrevet 1. juni 2006 #9 Skrevet 1. juni 2006 Hvorfor varm mat? Kantine med rundstykker og ferskt brød er jo også veldig godt. Ja, også mye billigere. Ja, jeg vil også ha kantine på skolene, men nødvendigvis ikke varm mat.
millsen© Skrevet 2. juni 2006 #10 Skrevet 2. juni 2006 enig her jeg, kantine med både varm og kald mat hadde vært fint. da med 1. måltid inkludert. jeg mener også at det burde vært lenger tid å spise på for ungene så de kunne få i seg maten.
Cat.68 Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 2. juni 2006 Poenget med varm mat er at for mange barn er det lenge til det blir servert middag hjemme, siden det i dagens Norge er mest vanlig at begge foreldrene arbeider full tid.Det vil si at etter at barnet spiser svett brødskive ved ca 11 tia på skolen, så er det ikke middag for disse igjen før rundt 17-18 tia, det er for lenge for et barn i utvikkling!.Ta også da i betraktning de barna som ikke klarer skiva men hopper over den, ja da skjønner dere jo selv hvordan det går med konsentrasjonsevnen, samt opparbeidelse av gode kostvaner. Isteden for å htse hjemme med å få laget middag til gretne og trøtte unger, så kanskje familjen kunne satse på noe litt enklere og slippe jaget og stressen. Før i tia var det flere husmødre og barnen fikk seg god og næringsrik mat i hjemmen. Da fungerte det sikkert godt med brødskiva i skolen. Dagens familj ser ikke lenger slik ut, og da synes jeg skolene godt kunne anpasse seg etter det til barnens beste!
trøndermamma Skrevet 2. juni 2006 #12 Skrevet 2. juni 2006 Her på skolen har de innført "mat for en 10`er". Det er bare fra mellomtrinnet og oppover. Da kan du få kjøpt mat og drikke nok til at du blir mett. (En baguett og et glass juice f.eks) Det er bare en dag for uka at de har det, men det er populært! Er helt enig med deg Cat.68 i at det burde kunne serveres et varmt måltid for dagen på skolen. Og jeg er villig til å betale for det! Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å gjennomføre i et så rikt land som Norge. En blir mektig lei matpakken etterhvert selv om en prøve å bruke fantasien når en skal smøre matpakken. En begynner med matpakke mens en går i barnehagen, og fortsetter med den til en er nesten voksen!
paulinemamma Skrevet 2. juni 2006 #13 Skrevet 2. juni 2006 Det hadde vært kjempe fint med varmt skolemåltid, så jeg er helt enig!! Men det jeg syns er for dumt, er at de fleste foreldre nettopp sender med brødskiver og atter brødskiver...hvorfor det? Jeg er lærer, og jobber nå på en skole, hvor de fleste ungene er fra andre land. Og her er det FLOTTE matpakker!!!! I matboksene her, ligger det salater med kylling eller fiskebiter, pasta-salater, potetbåter med grønnsaker og dipp, fruktsalat.....osv. Hvorfor gjør ikke vi norske foreldre slik? Særlig i småskolen, er faktisk matstunden veldig veldig fin og koselig...og trygg inni klasserommet. De trenger kanskje ikke kantine-lunsj. Men kanskje mer spennende lunsj-pakke fra mor og far..... Vi har selv det største ansvaret for ungene våre. Ikke skolens eller myndighetenes skyld at ungene våre ikke spiser matpakka si. Men jeg er altså enig at det hadde vært fint med servert varmt måltid!!
liten og lettmett Skrevet 2. juni 2006 #14 Skrevet 2. juni 2006 Jeg sender gjerne med barna middagsrester eller annet i matpakkene. Men har også fått kommentarer fra lærere om at det ikke er akseptabelt *sjokkert* fordi enkelte andre unger kan bli misunnelige. Jeg vet jo selv hvor kjedelig det er å sitte på jobben og spise mine tørre brødskiver, noe jeg sjelden gjør. Jeg lager annen mat til meg også.
☆Gudlo☆ Skrevet 2. juni 2006 #15 Skrevet 2. juni 2006 Jeg er veeeldig enig! Mat er viktig for å lære!!
Orane Skrevet 5. august 2006 #16 Skrevet 5. august 2006 Forslå på foreldremøte at dere kjøper mikrobølgeovn til klassen. Da kan elevene ha med mer variert mat som de kan få varmet opp. Etter min erfaring er det veldig populært.
Hmmmmmm Skrevet 10. august 2006 #17 Skrevet 10. august 2006 jeg kommer fra sverige og har aldrig i hela min uppvæxt behøvt ha med mat iskolan førutom ner det var utflykt og så, og huskar jeg rætt så var varje måltid runt 5 kr så førældrarna betalade en vis sum varje mnd/år. jag syns att varm mat iskolan er nødvendigt før barn, de lærer sig mer ner de e mætt og ikke sultna, ju mer sulten du er destu svårare er det att konsentrera sig.... jag syns det er på tiden att norge fører in varm mat iskola,
Tullemortil3 Skrevet 12. august 2006 #18 Skrevet 12. august 2006 Helt enig med deg jeg! Vi skulle hatt det varm mat på skolen.
Smågryter Skrevet 17. august 2006 #19 Skrevet 17. august 2006 Enig i at det burde vært et måltid på skolen, men jeg synes dere er veldig negative til matpakka. Matpakka mi er dagens beste måltid. Jeg er lærer nå og har spist matpakke i 34 år, siden jeg selv gikk i barnehagen. Brødskiver med gul eller brun ost pakka i matpapir - min favoritt. Dette er faktisk ikke ironi. Kanskje vi er en matpakke elskende familie, men her spiser ungene heller matpakka enn varm mat.
ruth cole Skrevet 18. august 2006 #20 Skrevet 18. august 2006 Jeg er faktisk imot varmmat i skolen. Jeg synes det er måte på hvor mye ansvar for våres barns ve og vel vi skal sette på skolen. Det er ikke så stor jobb å lage en litt mer spennende matpakke enn svett ost og salami! Litt middagsrester, frukt og grønt, rundstykker++ gjør ihvertfall susen på matlysten her i huset. Og hvilken rett har en lærer til å si at barnet ikke får ha med seg middagsrester?!? hadde det vært kaker o.l. skulle jeg skjønt det. Nei, blås i det og gi barnet ditt en fristende matboks! Har noen tenkt på hvordan dette skulle organiseres? skolene våre er ikke bygget for den oppgaven. Jeg har hørt noen si at man kunne ha ett sentralt kjøkken som kunne sende ut ferdig varmet mat. Hvor fristende er det da? Mat som ble varmet på ett kjøkken for flere timer siden og pakket i folie for å holde varmen... Og hva om barnet ditt ikke liker den maten som blir servert den dagen?Da vil det ihvertfall ikke spise noe. Nei, jeg foretrekker at skattepengene blir brukt til noe mer fornuftig, som f.eks. skolebøker og data i skolen. Så får heller vi legge oss i selen for å lage matpakkene litt mer fristende. Da vet jeg at barna har mat de liker med seg, og jeg ser hva som blir spist.
Gjest sug lut igjen Skrevet 22. august 2006 #21 Skrevet 22. august 2006 Paulinemamma: så fint at du sier nettopp det! Jeg tror også den hellige brødskiva godt kan få konkurranse, men at det ikke er hensiktsmessig å skulle lage felles varmmat for alle - prøv å ha fire tiåringer på besøk til middag, det er så mye man ikke liker, ikke tør prøve, ikke tåler og ikke er vant til, mens foreldre har oversikt over ungenes matvaner og kan sende med god og fristende mat som ungene faktisk liker. Min sønn elsker sushi, og hans store drøm er å ha sushi i matpakka som Hinako han gikk på skole med før... For meg blir sushi litt vanskelig rent praktisk, siden det ikke er sååå sentralt der jeg bor at det er sushibar i nabolaget, men hadde jeg hatt det hadde jeg jamen klart å få i ham mye mer fisk enn nå... Men som det er prøver vi i perioder med salat, mer frukt, fiskekaker, eller i hvert fall mer spennende følge til skiva om det er skive (oliven, aiwar, etc). Jeg mener bestemt at det ikke er varm skolemat man skal legge penger i i skolen, det er bare sovepute for foreldre som så mye annet.
JuliaRoberts Skrevet 22. august 2006 #22 Skrevet 22. august 2006 På vår skole betaler vi 150,- i matpenger pr. mnd. og da får barna varm mat 4 ggr. i uka og så smører vi matpakke på turdagen. De har to timers midttime med lek og aktiviteter + lunch i regi av SFO. Dette er et prøveprosjekt. Går ut i fra at dette skal innføres overalt etterhvert. Han går i 1. kl. :-)
labine Skrevet 22. august 2006 #23 Skrevet 22. august 2006 da er vi nok fra samme kommune det er sånn for vår førsteklassing også men det er vel ikke varm mat hver dag, men en variasjon av varm mat og brødmat?
JuliaRoberts Skrevet 29. august 2006 #24 Skrevet 29. august 2006 Joda, det stemmer at det er en variasjon. :-)
Anonym bruker Skrevet 8. september 2006 #25 Skrevet 8. september 2006 Jeg synes ikke det bør være varm mat i skolen. For det første har vi en utmerket tradisjon med matpakke og det er opp til oss som foreldre å lage fristende matpakker til ungene. Frukt og grønnsaker i tillegg til gode brødskiver med variert pålegg blir godt mottatt. For det andre er en del av den maten som blir tillaget i store porsjoner ikke særlig fristende, dessuten er det mange barn som er ganske kresne. Jeg har selv bodd noen år i Sverige der de har varm lunsj, og da er det mange som ikke lager varm middag, siden de allerede har spist et varmt måltid. Jeg setter pris på at familien er samlet rundt middagsbordet etter skole og jobb og vil gjerne fortsette med det. Noe annet er at jeg gjerne ville betalt noen kroner for at ungene fikk tilgang til fersk frukt og grønnsaker på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå