Gå til innhold

Mai: BigMama har født, min fødselshistorie (samme som skravle og 3.tri, langt..)


**Homer's wife **

Anbefalte innlegg

Kom hjem med jenta mi i dag, rett etter kl 15. Hun ble født 02.31, 30.mai. Det var en kort og intens fødsel, så fort gikk det, at jeg nesten ikke skjønte det selv.

 

Kom på føden for undersøkelse etter vannavgang. Vannet gikk rundt 20.30, og vi var på føden for kontroll 22.30. Der sjekket de at babyen hadde det bra med ctg og ultralyd. Måtte vente en stund på å få ultralyd, så selve kontrollen var ikke ferdig før etter midnatt. Hadde da rier med 3-5 minutters mellomrom. Men siden vi bor så nært sykehuset, så anbefalte de oss å dra hjem. Det er jo helt umulig å spå hvor lang tid en fødsel skal ta.

 

På veien hjem hadde jeg mange vonde rier, måtte puste meg i gjennom hver eneste en, og skjønte nok at vi ikke kunne bli hjemme noe lenge. Var hjemme 0.30, spiste en brødskive og drakk litt vann, så sa jeg til mannen min at vi måtte tilbake. Hadde rier med 3 min mellomrom, 45sek-1min15sek varighet. Hadde to rier på vei ned trappene (vondt!) fra 3.etasje. Kom på føden kl 1.30, fikk klyster og tok meg en dusj etterpå.

 

Så skulle de måle hjertelyd, det var visst litt vanskelig å få til, for jeg hadde rier hele tiden, og ville absolutt ikke ligge på ryggen.

 

Så vi fikk fødestue. Jeg annonserte med en gang at jeg ville ha saccosekk og gjerne akupunktur. Saccosekk fikk jeg, men fikk aldri brukt den. De skulle jo måle åpning og hjertelyden. Jeg lå på siden og fikk beskjed om å si ifra når rien gav seg og legge meg på ryggen slik at de kunne få sjekket åpningen. Men rien tok aldri slutt, den ble bare avløst av en ny rie. Hele tiden. Så fikk de meg endelig på ryggen og målte åpningen (det er ikke gøy å få en hånd presset inn i skjeden når man har rier og desperat prøver å få noe ut...) Klokken var kanskje rundt 2 da. Hadde 7-8cm åpning, og kanten rundt var helt myk. Jeg sa det presset veldig, og at jeg nesten følte behov for å trykke. Jeg skulle få lov til å presse litt forsiktig. Jeg spurte etter fotbrett og fikk det.

 

Tanken på å flytte seg vekk fra senga nå var uaktuelt. Kort tid etter ble pressebehovet mye større, og de målte full åpning. Jeg kan ikke huske dette, jeg husker bare at riene kom uten pauser og at jeg måtte presse (klarte ikke holde igjen). Og det var så befriende å høre at jeg kunne få lov til å presse. Jeg kjente plutselig at det sprengte veldig i skjedeåpningen, og jordmor sa jeg måtte presse videre (trodde liksom ikke helt på at vi var der allerede..), men jeg presset lydig videre og kjente hvor befriende det var da hodet gled igjennom, så skuldrene og resten av kroppen. Jeg var FERDIG!!!! Frida skrek fra første sekund. Hun hadde masse hår og store bollekinn. Fikk henne på brystet med en gang. Så lå jeg der og beundret henne sammen med mannen min mens jordmor, jordmorstudent og barnepleier ventet på morkaken. Ble sydd tre sting, hadde liten fortilrift på venstre og høyre side. Ingenting å bry seg om:)

 

Så kom vi over i en vanlig seng, lå der noen timer og bare pratet og koste oss. Frida fant puppen og koste seg lenge med den. Så dusjet jeg, og mannen min fikk holde jenta si.

 

Først nå ble datteren vår veiet og målt: 3800g, 49cm og 36 i hodeomkrets. En perfekt liten jente!

 

Nå roper hun på meg. Vil nok ha litt pupp igjen. Vi koser oss masse!

 

Gled dere, dere har noe flott i vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...