Gå til innhold

Etternavn....:/ ????

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Heisann...!!

Lurte bare på om det er noen av dere som har tenkt på hvordan dere gjør det med etternavn??

har diskutert dette med samboer, vi skal gifte oss neste sommer og egentlig blitt enige om at barnet tar mors etternavn inntil det, men så skal jo barnet døpes før det, så vi har tenkt til å bytte igjen når vi er gift slik at da vil alle få samme etternavn, høres dette helt fjernt ut???

Svigermor er sterkt imot at barnet ikke skal ha fars navn, forstår henne jo på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi giftet oss i vinter og da tok jeg mannen min sitt navn, og mitt gamle som mellomnavn. babyen skal ha både mitt og hans navn. Hvis vi hadde giftet oss etter fødselen hadde jeg uansett villet at hun skulle hadde begge navnene, siden jeg uansett hadde tatt hans navn senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt fjernt ut, ja.. hvorfor kan ikke bare barnet få fars etternavn hvis du skal bytte uansett? Ev. få begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har ett etternavn, mens samboeren har to og barnet skal ha dobbelt navn, kan liksom ikke ha fem navn heller...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville gått for å gi barnet det etternavnet som hele familien skal ha etter bryllupet. Liten vits i å bytte navn på en baby, blir sikkert bare pes.. men det er min mening, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja enig der...ville valgt navnet med en gang..så slipper en papirmølla i ettertid, for jommen er det en papirmølle når en skal skifte navn!!! jeg skiftet til min manns navn da vi giftet oss..og om vi hadde vore gift eller ikke ville jeg uansett brukt hans navn!!!!!men det er det som kjennes mest naturligt ut for meg..slik jeg voks opp, enda jeg hadde skilte foreldre og liten kontakt med far, så var det hans slektsnavn jeg hadde..kunne ikke falt meg inn å hatt moren min sitt navn...men det er kanskje jeg som er fastbundet til tradisjonen om å ha fars navn til slutt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

med så mange etternavn å velge i, hadde jeg gått for bare det siste navnet på barnfaren, og holdt meg til det...og ja, døp ungen det navnet dere skal ha til "familie"navn etter bryllupet!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss i mai 2007, jeg tar da hans etternavn, vil at alle skal ha likt etternavn. Jeg har to etternavn og han har to, så vi har tatt det ene av mitt som mellomnavn og hans siste som etternavn på datteren vår på 2 år, gjør det samme med denne jenta:-) greit at alle har likt.

Kanskje like greit å gjøre det med en gang så slipper du all jobben med bytting senere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...