Gå til innhold

Den ene mindre enn den andre.

tvillinger i okt06

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er ny bruker her. Fant ut at jeg skulle registrere meg så kanskje andre som er i samme "båt" kunne fortelle litt om sitt svangerskap med to.

Var på ekstra UL i går med en overlege der hun kunne fortelle meg at den ene tvillingen var mye mindre enn den andre og at den hadde litt unormal væskeansamling i hjernen. Er ca i uke 22. Blir nå oppfølgt av overlegen to ganger i uken med UL. Dette er jo betryggende, men er alikevel redd at det skal være noe som feiler den minste babyen min i magen. Alt har ellers vært fint med meg både blodtrykk, blodprosent og urin. Babyene hadde god blodgjennomstrømning i navlesnor og hjerte. Er bare bekymret. Andre som har hadd det slikt?

Fortsetter under...

Lykke til da. Ekstra koselig å se at det er to der inne.

Har vel egentlig funnet ut at det er TTTS som feiler de. Har lest endel på internett om det i går, å fikk vel egentlig litt panikk å ville komme meg fort til sykehuset igjen. Men vi skal heldigvis i morgen. Også får vi jo oppfølging to ganger i uken. Men som jeg har lest både her på tidligere innlegg og andre plasser, så har de vært til kontroll annenhver uke. Og da begynner man å tenke om det er veldig kritisk for mine to små eller om det bare varierer fra sykehus til sykehus siden vi går så ofte.

Huff det skal ikke være lett. Akkurat nå er bare alt kaotisk etter at jeg fikk vite det og rakk ikke å spørre legen så mye.

Får gjøre det i morgen.

Oi. Det var dumt da. Vet ikke helt hva TTTS er, men skjønner jo fra det jeg leser at det ikke er helt bra. Håper alt ordner seg og alt går bra da.

Hvor stor vekstforskjell er det på de da??

Blir nesten litt bekymret jeg fordi først så fikk jeg vite at de var 1500 og 1600 g., men at de hadde målt feil at de veier 1300 og 1600 g.

Gutten veier 300 g mer en jenta.

Lykke til klem

Heisann!

Jeg fikk vite at det var stor forskjell på mine to tvillinger i ca uke 29. Den ene var mye større enn den andre, og hode til den minste var og for lite ift antall uker. jeg fikk da en mer gjennomgående UL, hvor de ikke fant noe feil. de mente så mye forskjellig, blant annet at den ene tok fra den andre næring etc.

De kom ut i uke 38, den ene 3500 g og den andre 2700 g, og henholdsvis 50 og 44 cm. De sa da at den minste ikke hadde mer plass til å få bli større på. De er begge friske og raske i dag.

det hører også med til historien at vi tidlig fikk vite at det bare kom til å bli en, for den minste fikk påvist dårlig hjerteaktivivtet, og de mente at han ikke kom til å utvikle seg, men bare forsvinne... dette trodde de helt til uke 9, da snudde de og sa at det ble nok to alikevel!

Så lykke til, og mas på legene. ikke gi deg før du får svar på det du lurer på, og føler deg noenlunde trygg!

Heisann tvillinger i okt06

Så flott at du venter tvillinger :)

Har legene konstatert at de har TTTS? Jeg fikk konstatert at mine tvilinger hadde det i uke 18. Ble operert i Hamburg i uke 19. I dag har jeg verdens nydeligste jente på 2 1/2 mnd :)

Selv om de har TTTS trenger det ikke å være alvorlig. Det finnes flere grader av det. Noen blir bare holdt under oppsikt, noen må tappe fostervann, mens noen få må operere.

Så flott at du blir fulgt opp nøye med UL!. Jeg hadde UL hver dag i en uke før jeg ble sendt til Hamburg. Ellers så vil jeg bare si at finnes det solskinnshistorier med tvillinger med TTTS også :)

Ønsker deg lykke til :)

Stooor klem

• 2 uker senere...

Annonse

Heisann. En stund siden sist jeg har vært innom. Takk for alle svarene. Går til kontroll som sagt en gang i uken til en overlege og ting har stabilisert seg. De vokser begge to i hver sin "kurve". På kontroll forrige fredag så var den ene ca 390gram og den andre ca 530gram. Var da 25 uker på vei. Den minste har jo også væskeansamling i hjernen, men den er innenfor "normalen". Skal no på kontroll igjen på førstkommende fredag å er alt bra å de fortsatt vokser så skal jeg gå annenhver uke.

Får bare ta uke for uke. Blei sykemeldt i uke 24, og skal prøve å slappe så mye av som mulig.

Vi gleder oss masse til to til...

Selv om det kommer til å bli slitsomt med to nye og en på 1,5år, husbygging og selvstendig næringsdrivende. Men det skal gå... ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...