Gå til innhold

Pergotime og Metformin uten blodprøver? Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

Dette innlegget er det samme som på PCOS-debatten..

Jeg er ei jente som har prøvd å bli gravid i litt over et år. I dag startet utredningen med ultralyd, og gynekologen kunne fortelle at jeg har PCO (så d selv også på skjermen). Jeg fikk resept på dobbel pergo kur og 1000 mg metformin. Jeg er ikke overvektig og har ikke tatt noen blodprøver som viser insulinresistens. Er ikke dette litt merkelig? Burde jeg ringe legen å få en forklaring før jeg begynner å knaske piller?

klem fra

Susi81

Fortsetter under...

Er litt usikker på hva du egentlig spør om.....

Men det burde vært tatt en rekke hormonprøver av deg sammen med resten av utredningen. Metformin har jeg ingen erfaring med. Hvorfor vil du ha påvist insulinresistens før du tar medisinene ? Man behøver ikke å være overvektig for å ha PCO og ei heller for å bruke pergo...

Tror nok du kan starte opp med medisinen. Men det burde også bli tatt blodprøver av deg rundt dag 23 for å se om du har effekt av medisinen til evt senere bruk.

hei Susi

metformin hjelper også kvinner som ikke har insulin resistens. Men det burd ejo allikvel bli undersøkt om du har dette.

På den annen side skal du egentlig være litt glad for at gyn din har litt peiling på pco, ofte virker pergo f.eks ikke alene og metformin senker også sjansene for SA

hei igjen og tusen takk for svar!

nå har jeg begynt å knaske metformin og fått medfølgende bivirkninger (diare etc) Jeg har nå lest litt mer om PCO og metformin og skjønner litt bedre hvorfor gynekologen ga meg dette. Grunnen til at jeg var litt bekymret samme dag da jeg kom fra gynekologen, var at d sto på metforminpakken at det bruktes til overvektige diabetiker 2 pasienter.

Jeg skal å ta blodprøver på dag 21 i syklusen(er midt i syklusen nå), da har jeg enda ikke begynt på pergotime.

Er kjempeglad for at jeg etter 14 mnd endelig har fått hjelp av en så flink og erfaren gynekolog. Litt blandede følelser å få diagnosen PCO, men godt at det finnes hjelp å få når en ønsker seg barn:)

Lykke til og stå på jenter, en dag er det vår tur, det er jeg sikker på:)

stor klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...